Zo, ik heb de pijp "af" verklaard en tot een "Massis Tulip" gedoopt :p
De finish is niet perfect, maar dat komt naar mijn mening door fouten die ik in het begin gemaakt hebt met schuren.
Gisteren heb ik er nog een 3 tal uur aan gewerkt. Alles afgeschuurd met 240 tot op de nerf. Vervolgens opgeschuurd met 400.
Dan een laag zwarte beits, deze opgepolijst met de polijstpasta's.
Dan bijgeschuurd met 400 om de bovenste laag beits nog uit te dunnen.
Vervolgens opgeschuurd met 600 en nadien met 1200 tot ik geen krasjes meer kon vinden.
Dan een laag mahonibeits erop. Deze ook weer onmiddelijk na het intrekken mooi opgeboend en het "overschot" eraf geboend. Vervolgens gepolijst met voorpolijstpasta en nadien de echte polijstpasta. Hierna weer mooi opgeboend met een droge, propere doek.
Vervolgens nog een laag mahonibeits (de eerste was door het polijsten zo dun dat de rode kleur er bijna uit was).
Op deze laag hetzelfde herhaald (opboenen, voorpolijsten, polijsten, opboenen).
Ten slotte na een half uurtje drogen besloten de pijp te verzegelen met de lijnolievernis. Hierdoor werd het geheel echt de moeite om te zien! Mooie rode schijn, stevig zwart contrast, en erg glanzend.
De pijp ziet er naar mijn mening volledig geslaagd uit, en dus kon ik het niet laten om ze een uurtje of 2 later voor een eerste testrun te nemen
Pijpje voor 1/3e gestopt met W.O. Larsen's Simply Unique (om de een of andere reden leek deze me het meest geschikt voor dit moment).
Met een uiteindelijk gewicht van 83 gram ligt ze perfect in zowel linker- als rechterhand (daar heb ik ze ook naar gevormd :p).
En ik moet zeggen, ze rookt héérlijk! De pijp rookt niet te warm, is niet te windgevoelig door de hoge smalle ketel, en de smaak was schitterend!
Uiteindelijk heb ik met die 1/3e pot ongeveer een half uur gedaan, dus dit pijpje kan best een tijdje mee!
Mijn Big Ben blijft een leuke pijp, maar qua rookgenot kan deze in de verste verte niet tippen aan deze zelfgemaakte!
Bovendien moet ik zeggen dat de W.O. Larsen Simply Unique technisch een erg goeie tabak blijkt. Brand heel mooi gelijkmatig, rookt erg droog, maar toch erg vol van smaak. Een enkele keer had de pijp wat veel vocht, maar doordat de kop net een mm dieper is dan waar het luchtkanaal uitkomt, begint ze niet vervelend te pruttelen.
Jammer genoeg zullen jullie tot vanavond moeten wachten op de foto's... Heb er gisterenavond nog enkele gemaakt, maar de pijp kwam absoluut niet tot haar recht...