PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Laafke

Re: Peterson Info

Bericht door Laafke »

Angela van Peterson heeft momenteel nog vakantie, ik dacht nog een week, dus je zult sowieso op antwoord moeten wachten.

Laafke

Bericht door Laafke »

Hallo Peterson experts. Onderstaande pijp levert mij de nodige vragen op: qua model schat ik hem als een Zulu in. Maar i.p. made Ireland e.d. staat er volgens mij onder de naam Peterson "patent". Op de zilveren ring staat, behalve de zilvermerkjes "K&P" volgens mij. Onder de zilvermerkjes staat Peterson en Dublin. Heb wel een vergrootglas gebruikt maar blijf mn vraagtekens houden bij het geschrevene. In de catalogus van Peterson komt het model niet meer voor. Heeft iemand een idee??

**plaatje**
Laatst gewijzigd door Bart Iron op 28 mei 2014 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebroken afbeelding-link verwijderd

Paasei

Bericht door Paasei »

Wat bedoel je, twijfel je of het een echte Peterson is? Daaraan zou ik al niet twijfelen...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

K&P staat ook op de ring van mijn Peterson. Dacht dat ze dat allemaal hadden...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Laafke

Bericht door Laafke »

Nee, ik twijfel er niet aan of het een Peterson is, maar zou graag willen weten wat het modelnummer is, of hij uit een bepaalde serie komt, of er daadwerkelijk patent op Peterson pijpen heeft gestaan en waarom hij niet in de catalogus staat.....zo oud kan hij niet zijn want het is een 9mm model.

Bommel

Bericht door Bommel »

Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Is Angela nog steeds op vakantie? :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Nee, die is al weer een tijdje aan t werk maar ik wil eerst proberen er zelf uit te komen.....

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef:Nee, die is al weer een tijdje aan t werk maar ik wil eerst proberen er zelf uit te komen.....
:wink:

OK. Het model is volgens mij nummertje 268; een Zulu dus. Dit afgaande op de chapecards die terug te vinden zijn op Pipedia. De 'patent era' van Peterson was de periode tussen ruwweg 1875 en 1922. Toen maakten ze inderdaad nog geen 9mm-pijpen, dus het is uit te sluiten dat de pijp uit die periode komt.

Om te kunnen bepalen of de pijp uit een bepaalde serie komt is het belangrijk om precies te weten wat er op het stempel staat. Ik denk echter dat het een 'standaard model' is. Dit vul ik zelf effe in op basis van de redelijk gangbare vorm zonder verdere bijzonderheden.

Het aflezen van de zilvermerkjes geeft een nog preciezer beeld van de periode waarin de pijp gemaakt is.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Bedankt voor de info heren, daar kom ik idd een stuk verder mee.

Ik blijf het vervelend vinden dat de tekst en merkjes zo ontzettend klein zijn, 't lijkt wel alsof ze zich ervoor schamen.....

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef:Ik blijf het vervelend vinden dat de tekst en merkjes zo ontzettend klein zijn, 't lijkt wel alsof ze zich ervoor schamen.....
Ze zijn vaak niet alleen klein maar ook nog eens ondiep wat sommige stempels extra onleesbaar maakt. Als je geluk hebt lukt het met veel gedoe (schuin tegen het licht houden enzo) om iets te lezen.

Misschien toch maar eens een oogloep aanschaffen :-T

Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Goedemorgen allemaal,

Ja zo'n oogloupe zou wel wat zijn. Wat mij nog te binnen schoot is: zou Peterson niet als een soort "revival"(net als Stanwell een aantal jaren geleden heeft gedaan met de 124 (o.a??) een aantal modellen met het patent system op de markt gebracht hebben?? Ik zal me binnenkort eens verdiepen in de info van pipedia...ben er nog niet aan toegekomen. Wil eigenlijk wel graag weten wat het patent system nou precies inhoud. Vervelend is wel dat ik niet meer zeggen kan wanneer ik deze pijp heb gekocht.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Laafke schreef:GWat mij nog te binnen schoot is: zou Peterson niet als een soort "revival"(net als Stanwell een aantal jaren geleden heeft gedaan met de 124 (o.a??) een aantal modellen met het patent system op de markt gebracht hebben??
Volgens mij hebben ze dat wel gedaan.. Maar waar ik dat nou ooit heb gelezen.. :?
Afbeelding

Laafke

Bericht door Laafke »

Ook al een geheugen als een Prins??? (bedankt Freek)

Laafke

Bericht door Laafke »

Mijn Peterson Zulu blijkt idd een bijzonder exemplaar te zijn. Arno had gelijk, er is een limited edition periode geweest met het stempel "patent" dat was in 1990.

Bommel

Bericht door Bommel »

Laafke schreef:Mijn Peterson Zulu blijkt idd een bijzonder exemplaar te zijn. Arno had gelijk, er is een limited edition periode geweest met het stempel "patent" dat was in 1990.
Toch een Nekkertje.
Afbeelding

Bommel

Bericht door Bommel »

:| :lol:
Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

In Oktober ben ik o.a bij Petersons in Dublin . Als ik voor iemand iets na moet kijken of mede te nemen :wink:
hoor ik het wel .

Groetjes
Godfrey

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

Dat reist wat af.... :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Laafke

Bericht door Laafke »

Doe je ook aan afbetalen???? :D

Moonhowler

Bericht door Moonhowler »

Calinero schreef:
Bommel schreef:Tjonge die ene is mooi. :mrgreen:
Ik vind degene naast die ene mooier! :mrgreen:
En wat dachten jullie van die andere? :mrgreen:
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Laafke schreef:Doe je ook aan afbetalen???? :D
Nee daar heb ik in het verleden al teveel problemen mee gehad met op de pof kopen :lol:

Godfrey

dArtagnan

Peterson meerschuim

Bericht door dArtagnan »

Heeft iemand ervaring met het meerschuim van de firma Peterson uit Dublin? (Sherlock Holmes Meerschaum Collectie).

Ik ben erg benieuwd of het materiaal bevalt, ergens las ik dat men niet het meest lichte en/of absorberende meerschuim gebruikt maar wellicht is dat in de nieuwe collectie anders. Kortom, ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Afbeelding
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

janneman
Contacteer:

Re: Peterson meerschuim

Bericht door janneman »

Geen ervaring met deze meerschuimpijpen van Peterson. Zo op het ook lijkt dit eerder Turks meerschuim, het echte meerschuim met alle voordelen die daarbij horen. Maar zonder hem vast te houden en echt te zien blijft het moeilijk. Als het Turks meerschuim is dan voel je meteen als je de pijp vastpakt al dat hij lichter is dan je van een houten pijp gewend bent. In een winkel wat moeilijk uitvoerbaar, maar als je met je tong aan de binnenkant van de ketel komt voel je dat het meerschuim echt zuigt.

Vroeger maakten ze pijpen van Tanzaniaans meerschuim, en dat is inderdaad zwaarder en minder poreus. Zo'n pijp heb ik, en hij lijkt in rookervaring meer op een gewone bruyere pijp dan op meerschuim. Maar die zien er ook echt anders uit. Tanzaniaans meerschuim doorgaans wat donkerder en gevlekter, en om die reden waren bij Peterson de meeste meerschuimpijpen dan ook geel voorgekleurd.

een gladde uitvoering:
Afbeelding

En mijn eigen ruwe meerschuim:
Afbeelding
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis »

De 'tong-test' kan ook met een vochtige vinger aan tige waar die het mondstuk raakt. Bij een Internet bestelling gaat het weer niet natuurlijk.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

dArtagnan

Bericht door dArtagnan »

Dank! Nou ik ben benieuwd. Net een reactie van Peterson binnen. Turks meerschuim zeggen ze maar men waagt zich niet aan het garantie op blok-meerschuim. De collectie is in NL niet verkrijgbaar helaas dus ik moest het online doen.

Als de bestelling binnen is, en we gaan natuurlijk meteen een tong-test doen, dan horen jullie meer!
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Peterson als merk kan zich niet veroorloven om Turks meerschuim te zeggen en vervolgens met iets anders voor de dag te komen, dat zit dus wel goed.

Voor wat betreft garantie op blokmeerschuim; blokmeerschuim is een natuurlijk materiaal, waar fouten in kunnen zitten. Over het algemeen doet een fabrikant zijn best om die dingen eruit te halen voor een pijp verkocht wordt, maar dat kan niet altijd; een steentje of een barst net onder het oppervlak zit kan eventueel was kwaad als de pijp gerookt wordt, eerder is het onzichtbaar. Dat is overigens hetzelfde als bij bruyere pijpen. Over het algemeen,en ook van Peterson heb ik wat dat aan gaat wel goeie dingen gehoord, is een fabrikant wel bereid om een pijp die bij nader inzien een barst of ander probleem oploopt tijdens het roken te ruilen of repareren.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

dArtagnan

Bericht door dArtagnan »

Klopt ik heb zelf ook goede ervaringen met Peterson, dus dan durf ik het ook wel aan om
op afstand te kopen. En sinds ik wat ervaring heb met de Peterson p-lip moet ik zeggen dat mij dat steeds beter gaat bevallen voor wat betreft het mondgevoel. Daarvoor was ik nooi zo een fan van "de pijp in de mond hangen". Liever handig in de hand, maar met dit mondstuk ga ik er ongemerkt steeds meer aan wennen.

Heren, een prettig weekend toegewenst.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Toen ik de eerste keer, nu zo'n drie jaar geleden, bij Willem Schimmel was,
zag ik dat hij er enige had.
Om drie redenen heb ik er geen gekocht:

Er zat geen beschermdoos bij;
Het mondstuk van een Peterson is geen vriendjes met de stand van mijn tanden;
De prijs die Willem ervoor vroeg, ik meen € 450,--

Eerlijkheidshalve was ik over de twee eerste punten wel heengestapt, want het
zijn prachtig afgewerkte meerschuimen pijpen, maar ik verdom het zo'n bedrag
neer te leggen, terwijl ik voor minder dan de helft een Altinok met zilverwerk heb.

dArtagnan

Bericht door dArtagnan »

Ah, die prijs doet pijn inderdaad! De firma in Engeland waar ik het nu heb besteld rekent 183 GBP wat neerkomt op een bedrag ergens rond de 230 euro. Inclusief verzendkosten... Wellicht iets duurder dan wat je in Duitsland voor een gelijkwaardige pijp betaalt, maar het is nog te doen.

Mij sprak vooral de combinatie met de Peterson p-lip en meerschuim aan. De eerste vanwege het "in de mond houden van de pijp" tijdens andere bezigheden thuis in combinatie met het lichte gewicht van Turks meerschuim. Die samenstelling zorgt er hopelijk voor dat ik geen wedstrijd met de zwaartekracht hoeft te voeren maar de pijp eenvoudig in de mond kan houden zonder het ongewenste bijtgedrag. Wellicht ben ik een purist, maar ik weeg pijp(ekoppen) en alleen de lichte varianten gebruik ik achter het bureau of wanneer ik de pijp vaker niet in de hand kan houden. Een roker dient zijn pijp te kiezen naar het moment, nog wel leuk om daar eens een topic over te beginnen.

De zilveren afwerking van het mondstuk vind ik niet vervelend maar is voor mij niet echt een voordeel. Peterson doet daar erg gewichtig over door van al het zilver lelijke stempels (in het zicht) aan de bovenzijde te plaatsen, waardoor het op mij snel kitscherig overkomt. Zelf ben ik gewend dat zilverstempels bij voorkeur klein en op een zo onzichtbaar mogelijke plaats worden aangebracht en het gaat hier toch echt niet om zo'n kapitaal aan zilver beslag dat het tot een prominente vermelding noopt. :)
Laatst gewijzigd door dArtagnan op 05 sep 2013 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie