PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Laafke

Re: Peterson 314 met of zonder filter?

Bericht door Laafke »

Ik heb nog even verder gezocht maar de filterpijpen kom ik alleen in Duitsland tegen. De amerikaanse webshops die heb kunnen vinden hebben het model alleen zonder filter.
Totnutoe hebben alle zaken, behalve Tecon, het model met de P-lip. Opvallend is wel dat bij de meeste zaken de 314 is uitverkocht.

Immler

Bericht door Immler »

Op ebay kom ik er verschillende tegen. Nieuw en Estate.
Plip en een enkele fishtail.

http://www.ebay.nl/sch/i.html?_nkw=Pete ... m270.l1313
Afbeelding

Mus

Bericht door Mus »

Petersons met filter heb ik tot nu toe alleen in Duitsland en Oostenrijk gezien, waarbij in Duitsland vooral 9 mm en in Oostenrijk 6 mm gebruikt werd.

Een Peterson-met-filter is overigens ook prima zonder filter te roken.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Mus schreef:Petersons met filter heb ik tot nu toe alleen in Duitsland en Oostenrijk gezien, waarbij in Duitsland vooral 9 mm en in Oostenrijk 6 mm gebruikt werd.

Je hebt het dan over Peterson systeempijpen neem ik aan? Er zijn behoorlijk wat Petersons met 9mm filter te vinden in NL volgens mij (heb er zelf ook een). Zelfs de systeempijpen met filter heb ik volgens mij wel eens gezien bij Schimmel in Zutphen.

Edit: ook bij haddocks dus: http://www.haddockspipeshop.com/en/prod ... 314/#tab-2

Animalis

Bericht door Animalis »

Wowbagger schreef:
Mus schreef:Petersons met filter heb ik tot nu toe alleen in Duitsland en Oostenrijk gezien, waarbij in Duitsland vooral 9 mm en in Oostenrijk 6 mm gebruikt werd.

Je hebt het dan over Peterson systeempijpen neem ik aan? Er zijn behoorlijk wat Petersons met 9mm filter te vinden in NL volgens mij (heb er zelf ook een). Zelfs de systeempijpen met filter heb ik volgens mij wel eens gezien bij Schimmel in Zutphen.

Edit: ook bij haddocks dus: http://www.haddockspipeshop.com/en/prod ... 314/#tab-2
Ik had deze wel bij haddockpipeshop gezien maar het was mij niet opgevallen dat er een filter bij zat. Misschien door de kleur dat ik te snel door keek naar een andere pijp.

Maar goed om te weten dat er in ieder geval mogelijkheid is tot kiezen. Nu maar eens opzoek naar een Peterson 314 zonder filter! :D

Paasei

Bericht door Paasei »

Voor de beste prijzen voor de filterloze Petersons :
mysmokingshop.co.uk
smoke.co.uk
Koninklijke Eikel Des Forums.

Animalis

Bericht door Animalis »

Paasei schreef:Voor de beste prijzen voor de filterloze Petersons :
mysmokingshop.co.uk
smoke.co.uk
Bedankt voor het advies! Ik ga eens opzoek!

Animalis

Bericht door Animalis »

Vandaag contact gehad met mijn plaatselijke tabakswinkel met de vraag of het een optie was dat zij de Peterson 314 bestellen. Zodat ik de mogelijkheid heb om deze pijp eens vast te houden en te kunnen bewonderen voor dat ik deze koop. Gelukkig was dat allemaal geen probleem dus hopelijk ben ik binnenkort eigenaar van een Peterson 314.

kiske

Bericht door kiske »

Daar ga ik binnenkort naar een gladde Rattrays butchersboy met lange en korte tige kijken die hij voor me besteld heeft. Uitgaande dat je over Paul Dillen spreekt.

Ik ben benieuwd naar je Peterson!

Animalis

Bericht door Animalis »

kiske schreef:Daar ga ik binnenkort naar een gladde Rattrays butchersboy met lange en korte tige kijken die hij voor me besteld heeft. Uitgaande dat je over Paul Dillen spreekt.

Ik ben benieuwd naar je Peterson!
Daar heb ik idd mee gesproken.

Elvandar

Bericht door Elvandar »

Toen ik hem kocht (bijna een jaar geleden bij Hajenius in Amsterdam) zat er al een (wegwerp 9mm) koolstoffiltertje in. Ik heb het altijd met zo'n filtertje gerookt, nooit zonder. Maar ik ben niet ervaren genoeg om je aan te raden met dan wel zonder een koolstoffiltertje te roken.

Animalis

Bericht door Animalis »

Elvandar schreef:Toen ik hem kocht (bijna een jaar geleden bij Hajenius in Amsterdam) zat er al een (wegwerp 9mm) koolstoffiltertje in. Ik heb het altijd met zo'n filtertje gerookt, nooit zonder. Maar ik ben niet ervaren genoeg om je aan te raden met dan wel zonder een koolstoffiltertje te roken.
De Peterson 314 heb ik nu besteld zonder filter. Ik zal er wel een klein verslagje van maken wanneer ik deze gekocht heb. Uiteraard met div foto's.

Patrickpijp

Re: Peterson Info

Bericht door Patrickpijp »

Ben nu de gelukkige eigenaar van 5 Peterson pijpen waaronder één model 303 systeem pijp en moet zeggen dat ik ze allemaal even graag heb. Ben echt opgetogen van 2 bulldog modellen (één echte bulldog en één Rhodesian), zitten prachtig in de hand en roken geweldig.

Heb de Mark Twain serie in bestelling en denk dat ik dan eventjes ga stoppen met aankopen, want mijn vrouwtje begint stilletjes aan zenuwachtig te worden .

Tot zover mijn bevindingen met Peterson.

Gebruik tevens een Chacom pijp en vindt de smaak van deze bij gebruik van dezelfde Old Dublin tabak een heel stuk zoeter. Heeft er iemand ook dergelijke ervaringen of is dit enkel verbeelding.

De Peterson pijpen lijken mij wat neutraler van smaak.

maboc

Bericht door maboc »

Patrickpijp schreef:Ben nu de gelukkige eigenaar van 5 Peterson pijpen waaronder één model 303 systeem pijp en moet zeggen dat ik ze allemaal even graag heb. Ben echt opgetogen van 2 bulldog modellen (één echte bulldog en één Rhodesian), zitten prachtig in de hand en roken geweldig.

Heb de Mark Twain serie in bestelling en denk dat ik dan eventjes ga stoppen met aankopen, want mijn vrouwtje begint stilletjes aan zenuwachtig te worden .
Pictures please...nuja, wanneer ze binnen zijn dan he.
Tot zover mijn bevindingen met Peterson.

Gebruik tevens een Chacom pijp en vindt de smaak van deze bij gebruik van dezelfde Old Dublin tabak een heel stuk zoeter. Heeft er iemand ook dergelijke ervaringen of is dit enkel verbeelding.

De Peterson pijpen lijken mij wat neutraler van smaak.
Da's toch wel interessant. Ben benieuwd of dat alleen is in nieuwstaat of ook na 100x roken.
--
Cheers maboc

Patrickpijp

Bericht door Patrickpijp »

Kan jou verzekeren dat ik de Chacom pij alsook de Peterson pijp die ik voor de test naar smaak gebruik al vele malen heb gerookt en het zoetige van de Chacom blijft overheersend , het lijkt echt deel te maken van de smaak van de gebruikte bruyère. Kan een gevoel zijn, maar denk toch dat het zo is omdat ik tevens de vergelijking heb gemaakt met een Design Berlin en deze leek mij "neutraler" dan de Chacom en dus dichter bij de Peterson smaak.

maboc

Bericht door maboc »

Dat vind ik nu zo mooi aan dat pijproken he..ieder keer weer verbazend.

Dat een pijp zo veel invloed heeft op de smaak.

Ik heb de vormen niet zo in m'n geest maar zijn de bowl van de petersons heel anders dan de Chacom? Wellicht dat de vorm toch ook nog wel veel uitmaakt. (bv. smalle bowl==kleiner vlamfront en wellicht dus at koeler rokend...en wellicht daar door wat meer aroma's die niet- of minder verbrand tot je smaakpapillen kunnen doordringen. Dit itt tot een brede bowl waar de temperatuur vermoedelijk wat hoger kan oplopen)

Anyway...viel Spass damit.
--
Cheers maboc

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Het blijft inderdaad mooi, dat pijproken, maar of de afmeting van de ketel hier een rol speelt vraag ik me af. Zowel Chacom als Peterson gebruiken alleen machinaal gedraaide ketels en het zou me zelfs niet verbazen als ze van dezelfde leverancier afkomstig bleken te zijn. De herkomst van het bruyere zou uit kunnen maken, als de ene pijp bijvoorbeeld van Europees hout is en de ander van Noord-Afrikaans. Ebauchons worden uitgekookt en voorgedraaid in allerlei maten aangeleverd, dus daar kan weinig verschil in zitten. De afwerking is wel anders: alleen beitsen, wel of niet lakken, wel of geen inrookpasta en welke dan, en ook het soort mondstuk kan invloed hebben op de smaak van je tabak. Anyway, nochmal viel Spass damit!

JoskeB

Bericht door JoskeB »

Ik heb sinds begin februari twee Petersons. Beide pijpen bevallen me heel erg goed. En afgelopen zaterdag heb ook mijn eerste Chacom gekocht. Deze ben ik nu aan het inroken. Ook dit is een fijne pijp.
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Ribbon

Bericht door Ribbon »

OP MP ben ik pas tegen een lotje pijpen aangelopen. Er zat 1 pijp bij die mijn speciale aandacht trok, en wel een Peterson 313 System Standard Rustic.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een allerschattigst pijpje met een ketel van 16 bij 37 mm. Hij blijkt een weinig gerookt en nauwelijks gebruikssporen. Hij dient zelfs nog ingerookt te worden gezien het ontbreken van een koollaag onderin.

Wat me opvalt is de grootte; hij is erg klein vergeleken bij de bakbeesten die Peterson's tegenwoordig op de markt brengen. Echt elegant zou ik de meeste Standard Systems niet noemen, tot ik deze zag.

Nu de leeftijd. Volgens het artikel 'A Rule of Thumb' is deze systeempijp te dateren tussen 1949 en nu, op basis van het stempel (Made in the Republic of Ireland). Volgens deze blog valt ie echter te dateren tussen 1949 en 1963. Ik vraag me af op basis waarvan de beste man dit denkt. Waarschijnlijk omdat Peterson's in 1963 stopte met het gebruik van de 'faux hallmarks' op de nikkelen banden, ik kan dit echter nergens bevestigd zien. Misschien is er iemand die me hier meer over kan vertellen, de meneer van de blog heeft niet gereageerd.

Hoe dan ook, ik ben er erg content mee. :)
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Laafke

Bericht door Laafke »

Nou allemaal bakbeesten zijn het niet hoor. Heb net een Peterson Barrel besteld...naar mijn smaak erg elegant....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Paasei

Bericht door Paasei »

Als het een nikkel bandje is ben je er aan voor de moeite.
Is het een zilveren, dus met de nodige echte hallmarks en een sterling stempel, dan kan je adh daarvan de leeftijd bepalen.

Ik vermoed een nikkel bandje te zien.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef:Nou allemaal bakbeesten zijn het niet hoor. Heb net een Peterson Barrel besteld...naar mijn smaak erg elegant....
Klopt, ik had het dan ook over de gebogen systeempijpen. :)
Paasei schreef:Als het een nikkel bandje is ben je er aan voor de moeite.
Is het een zilveren, dus met de nodige echte hallmarks en een sterling stempel, dan kan je adh daarvan de leeftijd bepalen.

Ik vermoed een nikkel bandje te zien.
Ja, het is nikkel. Als het zilver was geweest was het een stuk makkelijker geweest inderdaad. Die zilveren banden zijn tot op het jaar nauwkeurig te herleiden. Wat overigens niet betekend dat de pijp zelf ook in datzelfde jaar gefabriceerd is. Peterson bestelde vaak een hele partij banden in 1 keer. Tussen het stempel op het zilver en het vervaardigen van de pijp kan dus nog wel een een paar jaar verschil zitten.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Hele gave pijp Robb! Die zou mooi in mijn collectie passen. :P

Dit is mijn kleinste Peterson, de 303, ook een redelijk klein pijpje:

Afbeelding

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Robb schreef:OP MP ben ik pas tegen een lotje pijpen aangelopen. Er zat 1 pijp bij die mijn speciale aandacht trok, en wel een Peterson 313 System Standard Rustic.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een allerschattigst pijpje met een ketel van 16 bij 37 mm. Hij blijkt een weinig gerookt en nauwelijks gebruikssporen. Hij dient zelfs nog ingerookt te worden gezien het ontbreken van een koollaag onderin.

Wat me opvalt is de grootte; hij is erg klein vergeleken bij de bakbeesten die Peterson's tegenwoordig op de markt brengen. Echt elegant zou ik de meeste Standard Systems niet noemen, tot ik deze zag.

Nu de leeftijd. Volgens het artikel 'A Rule of Thumb' is deze systeempijp te dateren tussen 1949 en nu, op basis van het stempel (Made in the Republic of Ireland). Volgens deze blog valt ie echter te dateren tussen 1949 en 1963. Ik vraag me af op basis waarvan de beste man dit denkt. Waarschijnlijk omdat Peterson's in 1963 stopte met het gebruik van de 'faux hallmarks' op de nikkelen banden, ik kan dit echter nergens bevestigd zien. Misschien is er iemand die me hier meer over kan vertellen, de meneer van de blog heeft niet gereageerd.

Hoe dan ook, ik ben er erg content mee. :)

Mooi pijpje . Deze stamt uit begin jaren 80 tussen 1982 en 1984

Groetjes
Godfrey

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Nou ben ik wel heel benieuwd op basis waarvan je dat concludeerd Godfrey :D

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Op basis dat ik deze zelf nieuw gekocht heb in 1983 . :D Het was toen een van hun meest verkochte modellen .

Hij is twee maanden geleden verkocht op mijn website maar als het goed is heb ik de foto nog
denk ik .
Idd een klein model pijp zonder filter , mijn pink kan er net in . Maar het jaartal klopt daar ben ik 100% zeker van .
( plus en min een jaar of zo wat hij in de winkel gelegen kan hebben )

Verder een lekker rokertje als je eens geen zin hebt in een lange pijp sessie , toen hij weg was had ik er eigenlijk al spijt van :cry:

Godfrey

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Met alle respect Godfrey, maar je hebt me nog niet volledig overtuigd. Hoe weet je zeker dat deze pijp niet ouder of jonger is dan je aangeeft. 313 system standards werden al veel vroeger dan 1982 gemaakt. Of bedoel je dat de rustic 313's van deze grootte pas begin jaren 80 zijn geïntroduceerd? Dit lijkt me nogal vreemd omdat de pijpen gemiddeld gezien alleen maar in grootte zijn toegenomen.

Ik ben benieuwd naar je antwoord :)

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Hoi

Ik heb deze pijp in 1982 of 1983 nieuw gekocht bij tabakszaak Lenssen in Venlo . Van dit type had hij er toen
3 hangen .

Het lijkt me sterk dat als deze pijp uit de jaren 40 tot 60 zou stammen dat deze dan 20 tot 40 jaar in zijn winkel gelegen zou hebben :?:
daar geloof ik niets van .

Maar goed kan natuurlijk altijd al is die kans wel heel erg klein en zeker als het er 3 zijn .

Ik heb me rot gezocht naar de foto die ik had gemaakt voor de verkoop , maar die is gewist . Eens kijken of ik nog achter het adres van de man kan komen daar hij ook de andere Petersons meerschuim gekocht heeft die ik toen te koop had . Zou ik het kunnen vinden email ik je .

Verder kan ik er ook niets meer over zeggen dan dat , Ik verdiep mij verder nooit in jaartallen van pijpen . Alleen in dit geval dacht ik die pijp ken ik toch :) vandaar mijn reactie .

Succes er verder mee .

Groetjes
Godfrey

Gypscoprotheres
Contacteer:

Bericht door Gypscoprotheres »

Stuur even een mailtje met een foto naar Peterson. Heb ik ook ooit gedaan en ik kreeg de dag erop al antwoord. Gewoon met de vraag hoe lang dit type pijp al wordt geproduceerd.

sales@peterson.ie

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Godfrey59 schreef: Het lijkt me sterk dat als deze pijp uit de jaren 40 tot 60 zou stammen dat deze dan 20 tot 40 jaar in zijn winkel gelegen zou hebben :?:
daar geloof ik niets van .
Daar heb je gelijk in. Dat geloof ik ook niet. In het geval van jou pijp is dat dan ook een goeie verklaring. Maar of dat ook voor mijn pijp geldt is nog maar de vraag.
Gypscoprotheres schreef:Stuur even een mailtje met een foto naar Peterson. Heb ik ook ooit gedaan en ik kreeg de dag erop al antwoord. Gewoon met de vraag hoe lang dit type pijp al wordt geproduceerd.

sales@peterson.ie
Dat ga ik misschien nog wel doen, maar eerst nog wat meer online-onderzoek. :wink:

Plaats reactie