PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
Rob

Re: Vreemde Peterson?

Bericht door Rob »

Volgens mij geen slechte koop. Het mondstuk ziet er als nieuw uit!

metaltommy

Bericht door metaltommy »

mooie pijp hoor en idd koopje.
Groet,
Tom

multiballs

Bericht door multiballs »

lijkt me een zeer goede deal,
merktekens staan erin,
dus hij is echt...
mooie pijp!!
WINSLOW Waarom niet ?

Mus

Bericht door Mus »

Een pijp die op meerdere plaatsen van houtsnijwerk is voorzien is meestal een pijp die door foutjes in het hout niet aan de kwaliteitseisen van de fabrikant voldoet. Aangezien bruyere toch vrij prijzig is probeert men dan met creatief houtsnijwerk de foutjes eruit te snijden of te camoufleren, met als doel het verkrijgen van een verkoopbaar produkt; de pijp tot afval of brandhout degraderen is de duurste oplossing gezien de gemaakte materiaal- en arbeidskosten.

Ik heb zelf ooit van Arno een Peterson 305 freehand overgenomen waarbij men ook creatief is geweest:
Afbeelding
De pijp van zeer dichtbij bestuderen leert dat er nog steeds wat foutjes in het hout zitten, iets waar ik me overigens in het geheel niet aan stoor.

Dat de pijp mogelijk gemaakt is van een stuk bruyere met foutjes zegt in dit geval niets over de rookeigenschappen. De pijp is al eerder gerookt en daarbij niet doorgebrand of gebarsten, dus hij is technisch volledig in orde.

Wat betreft de prijs: 13 euro voor een tweedehands Peterson is inderdaad niet te veel! De meeste estatehandelaren vragen veel meer, en bij veilingen op eBay heb ik nog nooit een estate-Peterson gezien die voor minder dan 30 euro verkocht werd.

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Toch erg mooi! Veel plezier ermee!!

dewitte

Bericht door dewitte »

dan heb ik al geluk gehad mus, een system standard 312 voor 14€ en deze voor 13€.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Erg apart en geen geld!
Afbeelding

Godo

Bericht door Godo »

grappig, heb een tijdje geleden op ebay ook een Peterson met zulk 'rustic vlekje' gekocht.
had geen idee wat dit was, 't leek me een schoonheidsvlekje, heb dit pijpje 23 euro betaald.

er zat nog wel een afgebroken stukje filter in, maar na wat gepruts is het toch goed gekomen,
en ik rook ze graag:

Afbeelding
Pfeife Peterson.jpg
Heb in dezelfde periode op ebay nog 3 Peterson's gekocht, deze pijpen werden maar een paar keer gerookt (verkocht door een zeer lieve en vriendelijke persoon, heb er nog een ongeopend blikje 'Grousemoor' en pakje filters bijgekregen):
1. Peterson System Standard XL 305 (17 euro)
2. Peterson System Standard 302 (14 euro)
3. Peterson Dublin Filter Shape 03 (21 euro)

Was hier heel gelukkig mee !
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Generaal

Bericht door Generaal »

Leuke aanwinsten, Heren, en dat voor geen geld!
Veel rook plezier ermee!
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Bommel

Bericht door Bommel »

Een zeer fraaie Peterson voor een habbekrats.
Mazzelaar, veel rookgenot gewenst.
Afbeelding

Bommel

Re: Peterson Info

Bericht door Bommel »

De nieuwe jaar range van Peterson is nu op hun site te zien.
http://www.peterson.ie/pipes/new-products.html

De tabakken vind ik zelf veel belovend.
Hopelijk kunnen we een plukje proeven bij Schimmel. :lol:
Afbeelding

Paasei

Bericht door Paasei »

Als ik ze kan vinden, zou er best wel zo eens een Dracula zijn intrede kunnen maken in huize Paasei...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Bommel

Bericht door Bommel »

Paasei schreef:Als ik ze kan vinden, zou er best wel zo eens een Dracula zijn intrede kunnen maken in huize Paasei...
Inderdaad mooie pijpen, zo op het fotografisch oog.
Maar ook deze pijpen zou ik toch graag eerst persoonlijk willen ontmoeten.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Voor zover ik weet heeft Peterson als een van weinigen van die aardige
reclame voor hun producten.

The thinking man smokes a Peterson.

Don't miss the opportunity to put a little luxury in your pipe.

Pieter

Bericht door Pieter »

Moet echter zeggen dat ik dit jaar niet echt onder de indruk ben van de nieuwe vondsten bij Peterson...

Vooral herhalingen van al lang bestaande vormen en afwerkingen met een nieuw plaatje en een nieuwe naam erop.

Dat Dracula-idee is al gedaan door Chacom met hun Diablo-serie, zo niet door tig andere pijpenmakers.

Vorig jaar hadden ze toch wat originelere ideeën.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Even ter info:

De Peterson winkel is verhuist. Toen ik laatst in Dublin was en langs het bekende pand (Grafton str.) liep, hing er een brief op de deur met een verhuisbericht.

Gelukkig is de nieuwe winkel niet ver van de oude af. De panden liggen op zo'n 150 meter afstand van elkaar. Het nieuwe adres is: 48/49 Nassau Street, Dublin.

Ik heb zowaar mijn geld in mijn zak weten te houden tijdens mijn laatste bezoek. Dit wil overigens niet zeggen dat er weinig te kiezen valt. Het assortiment is nog steeds vrij groot.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Animalis

Peterson 314 met of zonder filter?

Bericht door Animalis »

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met de vraag of de Peterson standard system 314 een filter bevat of dat er een mogelijkheid is tot kiezen. Mijn voorkeur zou uitgaan naar een pijp zonder filter.

Afbeelding

Arno
Contacteer:

Re: Peterson 314 met of zonder filter?

Bericht door Arno »

Volgens mij is die er alleen maar zonder filter, maar dat weet ik niet zeker. Heb er ooit eentje gehad en die was zonder filter.
Afbeelding

Animalis

Bericht door Animalis »

Nu weet dat er systeem pijpen zijn met en zonder filter maar van dit type was het voor mij een vraag.

Paasei

Bericht door Paasei »

Ze maken die systeempijpen ook met filter, hoofdzakelijk voor de Duitse markt dacht ik.

http://www.annonces.de/Shop/cgi-bin/his ... artikel_de

Laafke

Bericht door Laafke »

Volgens Pipedia is de originele Standard zonder filter

http://www.pipedia.org/wiki/A_closer_lo ... ystem_Pipe

Volgens Tecon GMBH (een duitse internetshop) zijn ze ook leverbaar met filter. (Het model 314 is bij hem echter uitverkocht).Ik denk dat Paasei gelijk heeft en dat die filterpijpen speciaal voor de duitse markt ontwikkeld zijn. Ik ben in Nederland nog geen filterpijpen tegengekomen.

Volgens Pipedia wordt de pijp geleverd met de P-lip, volgens Tecon kun je echter ook kiezen voor een normaal mondstuk.

Mocht je besluiten om een Peterson aan te schaffen dan raad ik je aan om dat via een tabakshandelaar te doen en niet via internet. Er gaan namelijk geruchten (en ik kan dat helaas niet verifiëren omdat we geen goede handelaar in de buurt hebben) dat de kwaliteit van de nieuwere Petersons erg achteruit is gegaan.
Mocht je het model alleen met P-lip kunnen krijgen....ik heb zelf de Barrel, t was even wennen maar de P-lip rookt nu net zo comfortabel als een normaal mondstuk

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Vanouds stelde Peterson zich op het standpunt dat hun systeem met de extra kamer een filter overbodig maakt. Logisch, want anders hoef je die kamer er niet in te boren :mrgreen: . Toen verkochten ze niks in Duitsland en dat is toch een interessante markt voor een pijpmaker. Ook in de VS leek zo'n filter wel gevraagd en zodoende maakt Peterson nu systeempijpen met en zonder filter. Of die 314 in beide varianten verkrijgbaar is weet ik niet, maar de site van Peterson moet daar snel uitsluitsel over kunnen geven, lijkt me.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:(en ik kan dat helaas niet verifiëren omdat we geen goede handelaar in de buurt hebben)
Heel veel ligt ook aan de importeur in Nederland. Daar is men bij Peterson niet echt tevreden over. Dit merk werd vroeger door Bimalt geïmporteerd en was destijds erg goed vertegenwoordigd in Nederland. Sinds Bimalt niet meer bestaat is het droevig gesteld met de vertegenwoordiging van dit merk. Heb vrijdag Tom Palmer nog gesproken en zijn gezicht sprak boekdelen.

Animalis

Bericht door Animalis »

Dukdalf schreef:Vanouds stelde Peterson zich op het standpunt dat hun systeem met de extra kamer een filter overbodig maakt. Logisch, want anders hoef je die kamer er niet in te boren :mrgreen: . Toen verkochten ze niks in Duitsland en dat is toch een interessante markt voor een pijpmaker. Ook in de VS leek zo'n filter wel gevraagd en zodoende maakt Peterson nu systeempijpen met en zonder filter. Of die 314 in beide varianten verkrijgbaar is weet ik niet, maar de site van Peterson moet daar snel uitsluitsel over kunnen geven, lijkt me.
Via de website van Peterson kwam ik een pdf file tegen maar daar in kwam ik ook niet verder wat betreft of dit model een filter bevat. Maar bedankt voor de info.

Bommel

Bericht door Bommel »

Ik heb zelf de 314 en deze is zonder filter.
Rookt overigens prima al is het in het begin wel erg wennen, maar de klik is toch gekomen.
Afbeelding

Animalis

Bericht door Animalis »

Bommel schreef:Ik heb zelf de 314 en deze is zonder filter.
Rookt overigens prima al is het in het begin wel erg wennen, maar de klik is toch gekomen.
Waarom was het wennen, door het mondstuk?

Bommel

Bericht door Bommel »

Animalis schreef:
Bommel schreef:Ik heb zelf de 314 en deze is zonder filter.
Waarom was het wennen, door het mondstuk?
Het inroken duurt wat langer dan bij andere pijpen, de manier van roken vergt een anderen techniek, als je te snel rookt loopt het vochtreservoir snel over, het tussen tijds as kloppen is uit den boze anders loopt het mondstuk vol.
Ook de T-lip is wennen maar dat gaat snel.
Maar zoals gezegd met wat oefenen is het een prima pijp.
Als ik de pijp schoonmaak dan droog ik eerst het reservoir met enkele wattenstaafjes waarna ik de kop leeg maak en alles met ragers clean.
Afbeelding

JanSt

Bericht door JanSt »

Ik heb de Peterson 314 al jaren, is een van mijn favoriete pijpen voor buiten. Er kan een filter in meen ik mij te herinneren, maar ik rook deze altijd zonder filter. Het is voor mij altijd een uitdaging om zo droog mogelijk te roken en dat lukt met de Peterson uitstekend.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Whitesnake

Bericht door Whitesnake »

Is bij mijn weten zonder filter. (Althans diegene die ik heb.) Goeie pijpen, en dat Peterson, wat de kwaliteit betreft, zou achteruit zijn gegaan daar merk ik toch niks van. Het zijn en blijven goede pijpen en die systeempijpen zijn echt goed.
Laatst gewijzigd door Whitesnake op 18 feb 2013 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Paasei

Bericht door Paasei »

Op de site van Peterson vind ik geen info over systeempijpen met filter, maar dat ze er zijn is wel zeker.
Ik denk dat Peterson zich er een beetje over schaamt...

Plaats reactie