PETERSON
- Paasei
Re: wie heeft deze in zijn collectie
Inderdaad, reinigen van die moisture trap is makkelijk, je mag het alleen niet vergeten...
Koninklijke Eikel Des Forums.
-
diego
moet die holte na iedere rookbeurt gekuist worden of is het zoals van andere pijpen als je ze een groot onderhoud geeft, alle ge snapt het wel he (na 5 rookbeurten of 10 wel na iedererooksessie een ragger er door of zie ik dat verkeert
diego
diego
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego
greetz diego
-
robvoorburg
Iedere keer.
- Paasei
Inderdaad best elke keer. Maar zo erg is dat nu ook weer niet.
Je gaat normaal gezien toch al na elke rookbeurt door het rookkanaal, het enige wat er nu bij komt is de rager duppelplooien en dan met het geplooide einde even koteren in de moisture trap. Twintig seconden werk.
maw : laat dat geen bezwaar zijn om ze te kopen
Je gaat normaal gezien toch al na elke rookbeurt door het rookkanaal, het enige wat er nu bij komt is de rager duppelplooien en dan met het geplooide einde even koteren in de moisture trap. Twintig seconden werk.
maw : laat dat geen bezwaar zijn om ze te kopen
- Bommel
Inderdaad makkelijk te reinigen, net als een andere pijp.
Ben zeer tevreden over mijn Peterson 317, maar het is wel elke keer weer wennen aan die P-lip.
Ben zeer tevreden over mijn Peterson 317, maar het is wel elke keer weer wennen aan die P-lip.
-
Kynikos
Ik moet zeggen dat ik het bij mijn Peterson altijd een rot karwei vind. Met al die bochten en kronkels van het systeem blijft er in deze pijp meer smurrie achter dan welke andere dan ook. Schoonmaken kost, wanneer 't een beetje redelijk gedaan wordt, toch minstens drie keer zoveel tijd en moeite als bij m'n andere pijpen, filterpijpen inclusief. Voor mij is het schoonmaak proces en de zooi die elke keer weer uit de Pete komt een reden om hem minder vaak te roken als ik eerlijk ben. Mocht ik ooit nog eens een Peterson kopen dan wordt het er een met een traditioneel rookkanaal en waarschijnlijk ook zonder P-lip. Dat klemt toch net even prettiger vind ik.
- Forza1961
Heb een Peterson (writers pipe) en ben er zeer tevreden over. Rookt makkelijk en het schoonmaken kost mij niet meer tijd dan anders.
Succes hebben is één keer vaker opstaan dan het aantal keren dat je valt......
-
robvoorburg
De moisture-trap vulde ik op met kneedbaar hout. Ik vond het maar een vieze, onnodige ruimte.
(het vloeibare hout drukte ik aan het een "spateltje" dat de tandarts gebruikt om een vulling af te werken)
(het vloeibare hout drukte ik aan het een "spateltje" dat de tandarts gebruikt om een vulling af te werken)
-
diego
dus kan je hem niet reinigen na een rookbeurt en moet men wachten tot de volgende dag
is de smurrie dan niet volledig opgedroogd en bemoeilijkt het dan niet het reinigen
diego
is de smurrie dan niet volledig opgedroogd en bemoeilijkt het dan niet het reinigen
diego
savinelli,winslow,bigben,dirk claessen
greetz diego
greetz diego
- St Patrick
Hier ook iemand met een pijp van Peterson. Ik vind het een heerlijke pijp die erg makkelijk schoonmaakt. Hier dus geen problemen...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- Paasei
Zelfs een dag later die smurrie uitkuisen is geen probleem hoor.
Zo 'droog' wordt dat nu ook weer niet, zelfs na een dag of 5 ...
Zo 'droog' wordt dat nu ook weer niet, zelfs na een dag of 5 ...
-
Kynikos
Ik ervaar wel dat het zo snel mogelijk schoonmaken voor de vieste ragers zorgt. Ofwel voor de grootste vuilverwijdering. Ik rook meestal rond het eind van de middag en in de avond pijp. 's Avonds wanneer de dagelijkse pijpen gerookt zijn maak ik ze allemaal even schoon. Dit is meestal hooguit een paar uur na 't roken dus.
- Joey Peters
Moeilijke Peterson
Ik heb dus zo een klein petersontje om af en toe een deens zoetje in te roken.
Nu opeens smaakt elke tabak eruit alsof ik pure suiker zit te roken, op een scherpe en onsmakelijke manier. Dus even alles schoongemaakt: hetzelfde probleem.
Rook hem nu na een tijdje weer, en ik moet zeggen, ik ben er nog niet over te spreken. Ik rook liever een ander pijpje.
Gewoon (verder schoonmaken) in alcohol badje leggen?
Nu opeens smaakt elke tabak eruit alsof ik pure suiker zit te roken, op een scherpe en onsmakelijke manier. Dus even alles schoongemaakt: hetzelfde probleem.
Rook hem nu na een tijdje weer, en ik moet zeggen, ik ben er nog niet over te spreken. Ik rook liever een ander pijpje.
Gewoon (verder schoonmaken) in alcohol badje leggen?
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils
- janneman
- Contacteer:
Re: Moeilijke Peterson
Hmmm, lastig te zeggen, zeker omdat je hem al eens ene tijdje niet hebt gerookt, als ik het goed begrijp. Want dat zou mijn eerste advies zijn; gewoon eens een half jaartje aan de kant leggen. Ik weet dat sommige gesausde tabakken een pijp kunnen 'verdrinken', dat wil zeggen dat nu net het smaakje dat aan de gesausde tabak is toegevoegd steeds sterker gaat smaken. Maar doorgaans is dat met een tijdje niet roken weer opgelost. Heb je de kop van minnen ook als eens echt met alcohol schoongemaakt (alcohol op wat keukenrol papier)?
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- Joey Peters
Nee nog niet. Zal het eens proberen.
Misschien eens met wat alcohol behandelen en dan een week laten liggen en weer behandelen, daarna een maand wachten, weer behandelen etc.?
Misschien eens met wat alcohol behandelen en dan een week laten liggen en weer behandelen, daarna een maand wachten, weer behandelen etc.?
-
Kynikos
Misschien een pakje baai erdoorheen jagen om een betere koollaag te bouwen? Hoe goed is hij ingerookt? Vooral gesausde tabakken vind ik veel beter smaken in een goed ingerookte (en dus absorberende) pijp.
- Joey Peters
Dan krijgt de baai zo een weeig bijsmaakje. Maar bedankt voor de tip.
Ik heb gelukkig zat pijpen; dus ik pak me nu even een andere
Ik heb gelukkig zat pijpen; dus ik pak me nu even een andere
- Pieter
Pijpen inroken is nu eenmaal niet de meest smakelijke ervaring.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Bommel
Misschien het reservoir eens goed schoonmaken met een wattenstaafje.
Mijn Peterson begon ook eens lelijk te smaken en heb dat zo opgelost.
Mijn Peterson begon ook eens lelijk te smaken en heb dat zo opgelost.
- Luys
- Moderator
Ik kom je probleem (gelukkig!) niet zo gauw tegen, ben niet zo'n zoetekauw...
Wel nog een tip (staat ergens anders al op het forum maar zie hem hier nog niet staan):
Kop vullen met zout, alcohol erop (alleen op het zout uiteraard, niet op de buitenkant van de kop) zodat het zout goed doordrenkt raakt. Nachtje laten staan. Volgende dag schoonmaken en indien nodig herhalen.
...zo was het toch ongeveer?
Wel nog een tip (staat ergens anders al op het forum maar zie hem hier nog niet staan):
Kop vullen met zout, alcohol erop (alleen op het zout uiteraard, niet op de buitenkant van de kop) zodat het zout goed doordrenkt raakt. Nachtje laten staan. Volgende dag schoonmaken en indien nodig herhalen.
...zo was het toch ongeveer?
Pijproker des forums
- Charlie
Re: Peterson Info
Recentelijk heb ik een Peterson Systeempijp (#31) met p-lip gekocht. Ik ben helaas tot de conclusie gekomen dat een systeempijp en een p-lip niet mijn ding is. Het systeempijp gedeelte vind ik niet prettig omdat het dan niet mogelijk is om met een rager door te stoten tot in de ketel om bijvoorbeeld een verstopping van een tabaksvlok(?) te elimineren. De p-lip vind ik niet prettig omdat het met een rager moeilijker is om erin te komen. Tot slot vind ik de inhoud van de kop/ketel vrij klein en heb ik liever een grotere, maar dit laatste is inherent aan de #31 zo blijkt.
Ik zal deze pijp wel nog gewoon roken, maar er zal geen nieuwe systeempijp of een pijp met een p-lip worden gekocht.
Ik zal deze pijp wel nog gewoon roken, maar er zal geen nieuwe systeempijp of een pijp met een p-lip worden gekocht.
- Paasei
Het niet kunnen doorstoten tot in de ketel is niet zo'n groot probleem.
Moest het nodig zijn tijdens het roken, is dit nu net een pijp waar je zonder gevaar de steel uit kan halen, in tegenstelling tot andere pijpen.
Doordat de steel conisch is, heb je weinig tot eigenlijk geen risico op breuk.
Moest het nodig zijn tijdens het roken, is dit nu net een pijp waar je zonder gevaar de steel uit kan halen, in tegenstelling tot andere pijpen.
- Charlie
Ah, dank. Toch moet ik zeggen dat ik zelf ondervonden heb dat ik geen noodzaak zie in een systeemmethode en dat een p-lip ook niet echt een voordeel biedt.Paasei schreef:Het niet kunnen doorstoten tot in de ketel is niet zo'n groot probleem.
Maargoed, zonder het te proberen weet je het nooit natuurlijk.
-
robvoorburg
Je zou dit forum even af moeten struinen, maar ik heb
gelezen dat er ook Peterson stelen zijn met een normaal
mondstuk. (vissestaart)
mondstuk. (vissestaart)
- Mus
Ik heb pas bij Heinrichs een Peterson 306 gekocht met een acryl fishtail mondstuk en 9mm filter. Dus geen ebobiet, geen P-lip en geen Peterson-systeem.
♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
- Charlie
Ja, dat weet ik. Het is dus een geluk dat Peterson niet alleen systeempijpen en p-lippen heeft.robvoorburg schreef:Je zou dit forum even af moeten struinen, maar ik heb
mondstuk. (vissestaart)
Hehe.
- Pieter
Haha, maar de 306 is wel degelijk een systeempijp, ook al past er een filter in.Mus schreef:Ik heb pas bij Heinrichs een Peterson 306 gekocht met een acryl fishtail mondstuk en 9mm filter. Dus geen ebobiet, geen P-lip en geen Peterson-systeem.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Mus
Ik heb eens goed gekeken en je hebt gelijk, het is inderdaad een systeempijp.
- Mus
Mijn laatste aanwinst is een Peterson Standard 304, en die moet helaas retour afzender. De filterkamer is te klein waardoor bij het roken de filter de pijp zo goed als luchtdicht afsluit. :s
Edit: ik heb de gerepareerde pijp inmiddels terug. Hij rookt als een trein!
Edit: ik heb de gerepareerde pijp inmiddels terug. Hij rookt als een trein!
- dewitte
Vreemde Peterson?
Hallo heren,
Ik kwam op het net deze peterson kildare tegen. Ik heb echter nog nooit een peterson gezien met zo'n rustic vlekken. Is iemand van jullie hier bekend mee?
Ik weet wel dat nording onder andere zo'n pijpen heeft maar een peterson zag ik zo nog nooit.
ps: ik heb em maar gekocht omdat hij ging voor 13€. Voor die prijs dacht ik niet veel te kunnen misdoen of toch een kat in een zak gekocht?

Ik kwam op het net deze peterson kildare tegen. Ik heb echter nog nooit een peterson gezien met zo'n rustic vlekken. Is iemand van jullie hier bekend mee?
Ik weet wel dat nording onder andere zo'n pijpen heeft maar een peterson zag ik zo nog nooit.
ps: ik heb em maar gekocht omdat hij ging voor 13€. Voor die prijs dacht ik niet veel te kunnen misdoen of toch een kat in een zak gekocht?