Het grote 'latakia' topic

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
St Patrick

Re: latakia

Bericht door St Patrick »

Ik heb gezocht Rob maar geen mogelijkeheid om deze tabak hier te bestellen. Maar gelukkig is Huize Verloo dichtbij...:)
Mocht je wat willen bestellen hier, ik denk dat er nog wel meerdere zijn die iets willen hebben dus misschien kunnen we er een gezamelijek actie van maken...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Nou Arno, wat een service, bedankt.
Het is van Planta zie ik, dus zou deze
ook in Nederland verkrijgbaar moeten zijn.
Dat is helaas geen zekerheid, Rob. Tabaksfabrikanten maken vele blends en merken die absoluut niet in bepaalde landen verkrijgbaar zijn. Helaas, helaas, erg jammer. Ik denk dat er nog geen 5% van de Planta tabakken in Nederland verkrijgbaar is.

Maar gelukkig, in een dapper dorpje in het zuidwesten van het land, is er een klein volkje dat dapper weerstand biedt tegen het saaie assortiment in Nederland (ik krijg opeens zo'n Asterix & Obelix-gevoel :wink: ). Wat ik zeggen wil is, dat er sinds kort misschien wat mogelijkheden open liggen om tabak in te voeren.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
robvoorburg schreef:Nou Arno, wat een service, bedankt.
Het is van Planta zie ik, dus zou deze
ook in Nederland verkrijgbaar moeten zijn.
Dat is helaas geen zekerheid, Rob. Tabaksfabrikanten maken vele blends en merken die absoluut niet in bepaalde landen verkrijgbaar zijn. Helaas, helaas, erg jammer. Ik denk dat er nog geen 5% van de Planta tabakken in Nederland verkrijgbaar is.

Maar gelukkig, in een dapper dorpje in het zuidwesten van het land, is er een klein volkje dat dapper weerstand biedt tegen het saaie assortiment in Nederland (ik krijg opeens zo'n Asterix & Obelix-gevoel :wink: ). Wat ik zeggen wil is, dat er sinds kort misschien wat mogelijkheden open liggen om tabak in te voeren.
Nee WC, je krijgt geen pijptabak meer! Je bent als kind zijnde al in een tabak-mengbak gevallen :wink:

Maarre, spannend! We (of ja, iig ik) zijn benieuwd!
Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Arno schreef:
Nee WC, je krijgt geen pijptabak meer! Je bent als kind zijnde al in een tabak-mengbak gevallen :wink:

Maarre, spannend! We (of ja, iig ik) zijn benieuwd!
Ik dacht juist dat die in een berg Winslow-pijpen was gevallen :wink:
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

jarnogab schreef:Ik dacht juist dat die in een berg Winslow-pijpen was gevallen :wink:
En van alle forumleden (op Bibo na) ben jij de eerste die dit bergje gaat zien. :wink:

jarnogab

Bericht door jarnogab »

jarnogab schreef:Ik dacht juist dat die in een berg Winslow-pijpen was gevallen :wink:
En van alle forumleden (op Bibo na) ben jij de eerste die dit bergje gaat zien. :wink:
Ik voel me vereerd ! =D>
Groeten,
jarnogab

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Hee, voel ik hier een mini-meeting aankomen, of is Jarnogab de winnaar van de 'wie spot de PRF plank in Rotterdam' actie ?! :mrgreen:
Afbeelding

Winslow Collector

Eliminator schreef:Hee, voel ik hier een mini-meeting aankomen, of is Jarnogab de winnaar van de 'wie spot de PRF plank in Rotterdam' actie ?! :mrgreen:
Vooralsnog zie ik mijn pijpjes niet als prijzenfestijn, Eli. :mrgreen:
Inderdaad is er het plan voor een minimeeting bij mij thuis. Jarnogab wil zijn nieuwe motor even lekker laten toeren en combineert dat met wat tabaksafspraakjes in Kloetinge. Verslagje volgt volgende week. 8)

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Aiii... Het blijkt slechter te gaan met Syrische latakia als ik dacht. Zie het stukje hieronder uit de laatste "Ask GL Pease". Aanraders voor degenen die de echte Syrische latakia nog willen proeven: McClelland Three Oaks Syrian, McClelland Wilderness en Mac Baren HH Vintage Syrian.

Ask GL Pease:
From Spencer: Do you have any knowledge on why you and C&D are unable to get Syrian Latakia? To the best of my knowledge, the fire happened in 2004, and even though there’s some major social upheavals in Syria at the time of writing, does it take this long to come across a new source, or is it just that it takes a long time to replenish the stock? Or is there some other reason that I’m just not thinking of?

And, a similar question from Chris: I want to start by saying thank you for doing what you do. Not just creating great blends for the industry, but all you do to provide such a wealth of knowledge to the pipe community. My question is in regards to Latakia and the current turmoil in Syria. Has the pipe tobacco industry, Latakia specifically, been affected by the current situation in Syria? I was curious if there has been any affect on pricing, quality, or availability. Thank you!

A: I spent some time on the telephone with the major oriental leaf broker in the US to get a definitive answer to this question, and it’s not a happy one. The simple fact is that Latakia has not been grown and manufactured in Syria now for over ten years. What there is of it in warehouses is all there is, and very likely, is all there ever will be. The vintage leaf that we lost in the fire was very, very special. A couple of manufacturers still have some supplies of that leaf, but when it’s gone, it’s gone. Further, I’ve tasted a lot of blends claiming to contain Syrian Latakia, but you couldn’t prove it by me. It’s possible that they’re adding a few shreds of the stuff in order to stay within the letter of any laws that may exist, but their overall flavor and aroma is clearly that of Cypriot leaf. I cannot speak to the blends produced by most manufacturers, but I’ve had conversations with friends at McClelland and MacBaren, and can say without a doubt that they are, indeed, using vintage Syrian Latakia where they claim to be, so if you enjoy the blends they’re making with it, you’re still in luck, at least for the time being. But, enjoy it while it lasts; when it’s gone, it’s gone.
Afbeelding

Peregrijn

Bericht door Peregrijn »

Soderju... net nu ik zo dol ben op latakia tabak. Vlug nog maar eens een blik HH vintage syrian scoren :?
Afbeelding

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Peregrijn schreef:Soderju... net nu ik zo dol ben op latakia tabak. Vlug nog maar eens een blik HH vintage syrian scoren :?
Het gaat om Syrische latakia, niet om de Cyperse variant ;)
Afbeelding

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Hmm, spijtig nieuws! Aan de andere kant: ik rook nog erg kort pijp en mijn aanvaringen met Syrische Latakia zijn minimaal... Dus ik zal het niet missen; of beter: ik weet niet wat ik mis. Het blijft erchter jammer dat, blijkbaar een van de betere tabakken, niet meer terugkomt :(
Pijproker des forums

Burrey

Bericht door Burrey »

Heren, na de draad te hebben doorgespit heb ik al een redelijk beeld kunnen vormen van lekkere latakia-tabakken. Rattray oogt als een goede keuze, maar toch zou ik wat advies willen vragen.

Na meerdere goede ervaringen met blikken Old Dublin heb ik zin om mijn horizon te verbreden.

Wat zijn nu echte "die moet je gerookt hebben"-tabakken?

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Toen ik mijn ontdekkingstocht begon binnen de latakia tabakken, was voor mij de Dunhill - Standard Mixture een ware openbaring. Tot op vandaag is dit nog steeds mijn lievelings tabak.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Samuel Gawith.
G.L. Pease.
Solani 779.
Rattray's.

De laatste twee zijn in Nederland redelijk verkrijgbaar, voor Gawith
zal je naar Belgie of Duitsland moeten, of via internet bestellen.

De tabak van G.L. Pease is Amerikaans en gaat eveneens via bestellen.

Ribbon

Latakia Ghost

Bericht door Ribbon »

Geen nieuwe blend, maar een vraag van mijner zijde over het wegkrijgen van een latakia ghost.

Toen ik begon met pijproken kwam ik er al vrij snel achter dat Latakia wel mijn ding was. Vanuit een aanzienlijk deel van de pijpen die in mijn bezit zijn wordt dus flink wat 'dark leaf' gerookt. Echter, uit een aantal van deze pijpen zou ik andere tabakken willen gaan roken. Niet omdat ik niet meer van latakia houd, maar omdat het merendeel van mijn pijpen tegenwoordig gevuld worden met Virginia gebaseerde tabakken. Dit rook ik immers het meest. Een aantal pijpen wil ik voor Latakia's houden, dit zijn de modellen met een wat lagere/bredere kop.

Afijn, de vraag is dus; hoe krijg ik de latakia ghost weg? Gewoon stug Virginia's uit de pijpen blijven roken en wachten tot de ghost langzaam verdreven wordt? Of zijn er andere truckjes voor?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Winslow Collector

Re: Latakia Ghost

Nieuwe pijpen kopen en daar geen Latakia in roken???

:lol: :wink:

Je zou de "zout+ alcohol"-methode kunnen proberen.

Paasei

Bericht door Paasei »

Het moet m.i. al een stevige ghost zijn als je 'm met 10 rookbeurten niet weggerookt krijgt.
Zachtjes ruimen (voorzichtig met een schuurpapiertje, niet drastisch alles weg met een reamer) zou ook al een deel kunnen weghalen.
En inderdaad, de zout en alcohol methode.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Wallace

Bericht door Wallace »

De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Bedankt heren. Er stond me iets bij dat er al een topic over ghost-verwijdering bestond, maar ik kon m zo snel niet vinden. Ik ga aan de slag met keukenpapier en alcohol. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Wallace

Bericht door Wallace »

Robb schreef:Bedankt heren. Er stond me iets bij dat er al een topic over ghost-verwijdering bestond, maar ik kon m zo snel niet vinden. Ik ga aan de slag met keukenpapier en alcohol. :)
Ik zou whiskey nemen :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik sluit me vooral aan bij Paasei; een keertje goed schoonmaken, en doorgaans rook je die ghost er dan vrij snel uit...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Misschien vinden jullie mij een barbaar, maar nu rook ik Marlin Flake
uit een pijp waar ik eergisteren latakia uit gerookt heb.

Tijdens het roken geeft die latakia zo nu en dan een heel plezierige
bijsmaak af aan de virginia.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik vind dat spook van Latakia ook nooit een probleem Rob; Latakia smaakt voornamelijk rokerig, en dat heeft toch wel meer tabak :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Paasei

Bericht door Paasei »

Stiekem experimenteer ik soms zelfs... een pijp waar ik een hele tijd de VB met latakia uit heb gerookt, op een keer roken met de zoete VB.
En storen doet het eigenlijk niet, hoewel ik dus doorgaans 'gescheiden' pijpen hanteer.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

robvoorburg schreef:Misschien vinden jullie mij een barbaar, maar nu rook ik Marlin Flake
uit een pijp waar ik eergisteren latakia uit gerookt heb.

Tijdens het roken geeft die latakia zo nu en dan een heel plezierige
bijsmaak af aan de virginia.
+1!
Afbeelding

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Interessante discussie. Zelf rookte ik ooit Old London in een 'latakiapijp' omdat ik in de veronderstelling was dat deze mixture latakia bevatte. Ik proefde ook latakia, maar kwam er dus later achter dat er geen latakia in Old London zit. Wat ik proefde was dus de bijsmaak als gevolg de ghost. Onaangenaam vond ik het niet overigens. Toch proef ik het liefst de tabak zoals ie bedoeld is. Als ik het bijsmaakje van latakia nodig heb om een mixture extra smaak te geven kijk ik liever uit naar een andere blend, met latakia.

robvoorburg

Bedenk dat in veel latakiahoudende tabak ook virginia zit. Twee soorten die
elkaar goed aanvullen.

De combinatie van een zoete mixture en daarna latakia uit dezelfde pijp laat ik
achterwege en andersom natuurlijk ook.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef:Bedenk dat in veel latakiahoudende tabak ook virginia zit. Twee soorten die
elkaar goed aanvullen.

De combinatie van een zoete mixture en daarna latakia uit dezelfde pijp laat ik
achterwege en andersom natuurlijk ook.
Daar ben ik me bewust van, en dat ze elkaar goed aanvullen ben ik ook zeker met je eens. Maar desalniettemin rook ik ook graag ongecompliceerde virginia tabakken en waardeer ze juist om die subtiele zoetheid die ik toch het liefst puur ervaar. Ikzelf reserveert hier graag bepaalde pijpen voor, net als voor engelse mixtures etc.

robvoorburg

Ik begrijp je punt Robb.

Plaats reactie