iCupboard

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Wowbagger

Re: iCupboard

Bericht door Wowbagger »

iCupboard schreef:Bedankt voor de tips. Echter begrijp ik niet wat jullie bedoelen met een pijp waar een filter in past. Is dat op die site van Puffaway een pijp met een 7mm filter? Dat je die er uit kan halen?

Voor de rest super bedankt allemaal!
Als ik zo eens op puffaway kijk, lijken mij de onderste 2 zeer geschikt (denicotea en een john aylsbery). Dit zijn volgens mij normale 9 mm filterpijpen, kun je in de mail naar de verkoper nog even navragen. Filters hiervoor zijn bij vrijwel iedere tabakshandel in Nederland en België te krijgen. 6 mm filters (slaat op de diameter) vind je niet snel.
Tabak is enorm persoonlijk, maar die Skandinavik is prima. Je zou ook eens een Kentucky Bird kunnen proberen. Mocht je toch eens willen ervaren hoe het is om filterloos te roken kun je er gewoon geen filtertje instoppen, of een adapter bij de tabakshandel kopen die je in het filterkamertje stopt.
Verder gewoon lekker veel lezen (en schrijven) hier, dan komt alles goed!

Bommel

Bericht door Bommel »

iCupboard schreef:Bedankt voor de tips. Echter begrijp ik niet wat jullie bedoelen met een pijp waar een filter in past. Is dat op die site van Puffaway een pijp met een 7mm filter? Dat je die er uit kan halen?

Voor de rest super bedankt allemaal!
Allereerst welkom op dit forum.
En wat de soort filter betreft, de meeste pijpen die gemaakt worden met filterbehuizing is 9mm.
Een filter is een kokertje waar in de meeste gevallen absorptie korrels in zitten die het rookvocht opnemen en ook de rook koelt.
Afbeelding

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Ik keek nog even rond, en ik zag op Ebay ontzettende mooie kunst stukken van een pijp. Er staat dat het meerschaum is.

Is dat nog iets of ben ik nu alleen maar aan het kijken naar hoe mooi ze zijn? ;D

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

iCupboard schreef:Ik keek nog even rond, en ik zag op Ebay ontzettende mooie kunst stukken van een pijp. Er staat dat het meerschaum is.

Is dat nog iets of ben ik nu alleen maar aan het kijken naar hoe mooi ze zijn? ;D
:mrgreen:
Haal rustig adem en lees eerst eens het pijpenboek van ons lid Janneman. Daar staat onder andere een beschrijving van de beschikbare materialen in.

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Dat had ik al gelezen, maar dat hielp mij niet echt. Hij zei dat Meerschaum duur waren, dus weet ik niet of ik wel op EBay moet kopen. Het zijn wel ontzettend mooie pijpen. En ik houd ook wel van cool roken, zelf.

Frans de Pijp

Bericht door Frans de Pijp »

Asmodeus schreef:Ik zou een filterpijp nemen, dan hou je alle opties open. Ik denk dat het nogal persoonlijk is of je filter of filterloos prefereert. Bovendien zal het vast niet bij 1 pijp blijven [emoji4]

Ja en vooral dat laatste klopt als een bus, bij 1pijp zal het zekerrrrssssss niet blijven :oops:
“Life is 10% what happens to me and 90% of how I react to it.”

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom!

Ik zou je willen aanraden om niet meteen teveel geld uit te geven, en bij meerschuim gaat het doorgaans toch wel aardig wat kosten. Als Meerschuim te goedkoop is is het vermoedelijk persmeerschuim, en daar wordt je al rokend toch niet zo heel blij van.

Neem de tijd. Je zult eerst eens moeten ontdekken of een pijp je wel smaakt en een beetje ligt, en dan zijn de estate pijpen op Puffaway geen geen slecht idee, met of zonder filter. En een corn cob is ook geen slecht idee. Je komt er zo tenminste achter of het wat voor je is. Daarna komt de rest vanzelf wel...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Janno
Contacteer:

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Kees Flake

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Meester W

Bericht door Meester W »

Hartelijk welkom

Met al de goede bovenstaand adviezen zul je door de bomen het bos wellicht niet meer zien !

Een corncob is zeker een goedkope beginnerspijp. Ik zelf ben er niet zo'n liefhebber van

Waarom niet ?

Ik rook al 45 jaar pijpen van diverse signatuur en tabakken van alle soorten

De corncob vind ik "heet " roken ook als je kalm aan doet. Daarbij komt dat ze een onaangenaam plastic mondstuk hebben

Zoals hiervoor reeds door anderen beschreven is een tweedehands recht model en een pakje Neptune een goede start

Succes!
I wasn’t born to follow..

gezel

Bericht door gezel »

Welkom en veel genoegen. :B

fransp

Bericht door fransp »

Welkom welkom welkom.
Wacht niet op een goede dag, maak er een!

meindert

Bericht door meindert »

Welkom op dit forum , van uit Friesland
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Smokomang

Bericht door Smokomang »

Welkom hier
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Ik denk dat ik gewoon voor lief neem dat de Meerschaum iets minder stevig is dan een Briar pijp, maar al de voordelen die een Meerschaum bied, wil ik dat wel. Lichter, koeler om te roken, kleur veranderen wat ook vet is, super mooie kunstwerken...

Ik denk dat ik dan maar wat door spaar en eentje ga halen. :) Ik zat zelf na te denken om zoiets te halen als dit: http://www.ebay.com/itm/bulldog-Meersch ... 3a9947f82d

Ik heb nog even verder gezocht op Meerschaum, en er stond dat ik moest oppassen als er niet stond dat het uit een blok Meerschaum zou worden gehaald, omdat het dan dus waarschijnlijk persmeerschaum is, zoals Janneman ook al zei. Maar hier staat dus dat het uit een blok is gesneden, dus deze lijkt me wel goed?

Bedankt, allen!

PPMP

Bericht door PPMP »

En nog een oprecht Hartelijk Welkom, vanuit het Hoge Noorden!
Er is zó veel te ontdekken... Neem de tijd en geniet van de ontdekkingstocht...

Pascal

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Jij woont gewoon één dorpje verder dan mij, PPMP. Ik woon in Zuidlaren, haha!

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Your call, zijn immers jouw knaken,........ maar 35 USD, da's minder dan 30 euro inclusief international shipping (een beetje pakketje overseas versturen kost alleen al dat), ik zou het niet doen.

Als het om 'het plaatje' gaat (jonge gast met een stoere pijp in de mondhoek) doe je er goed aan (en wie ben ik om dat tegen te houden, zou niet eens willen), maar wil je een beetje een kwaliteitspijp, denk ik dat je deze beter voorbij laat gaan.

Maar nogmaals 'your call' !
Afbeelding

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Nee, dat is juist niet wat ik wil. Dus als die prijs te weinig is voor zo'n pijp, dan doe ik het niet. Misschien een keer later, als ik de waag er in heb. Dan haal ik wel zo'n leuke pijp van PuffAway. :D

Bedankt, allen. :)

meindert

Bericht door meindert »

Eliminator schreef:Your call, zijn immers jouw knaken,........ maar 35 USD, da's minder dan 30 euro inclusief international shipping (een beetje pakketje overseas versturen kost alleen al dat), ik zou het niet doen.

Als het om 'het plaatje' gaat (jonge gast met een stoere pijp in de mondhoek) doe je er goed aan (en wie ben ik om dat tegen te houden, zou niet eens willen), maar wil je een beetje een kwaliteitspijp, denk ik dat je deze beter voorbij laat gaan.

Maar nogmaals 'your call' !
Mijn idee!! koop nu eerst maar een gewone pijp met een bruyere kop ( b.v. de medico Nr 94 op Puffaway van Annie )
en begin rustig aan te roken!
Laatst gewijzigd door meindert op 10 nov 2014 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

kiske

Bericht door kiske »

iCupboard schreef:Nee, dat is juist niet wat ik wil. Dus als die prijs te weinig is voor zo'n pijp, dan doe ik het niet. Misschien een keer later, als ik de waag er in heb. Dan haal ik wel zo'n leuke pijp van PuffAway. :D

Bedankt, allen. :)
Voor die prijs koop je geen goede meerschuimer.
Er wordt ook veel mee genept. Geen enkele verkoper van persmeerschuim zal dat melden. Die verkoopt het als blok. Niet doen, je gaat rechtstreeks naar een deceptie. Geef die centen dan aan artsen zonder grenzen of zo. Dan is maar de helft weggegooid. ;-)

PPMP

Bericht door PPMP »

iCupboard schreef:Jij woont gewoon één dorpje verder dan mij, PPMP. Ik woon in Zuidlaren, haha!
:D Yes... We krijgen het nog wel voor elkaar... Een meeting in Het Noorden... Of dan in ieder geval een mini-meeting :mrgreen: !!!

Ik sluit me trouwens aan bij de vorige sprekers. Er zijn zeer goede en betaalbare startersets van o.a. Big Ben en Vauen te krijgen. Nogmaals, neem de tijd om te ontdekken. Iets dat ik zelfs na een jaar nog steeds moet herhalen voor mezelf...

De deur in Annen staat in ieder geval open... Welkom! Maar dat geldt eigenlijk voor alle Forumleden als jullie in de buurt zijn.

Pascal

bertus

Bericht door bertus »

Welkom :D
Afbeelding

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Waar ik vooral een beetje bang voor ben, is dat het heeel verslavend werkt. Ik heb namelijk nog nooit gerookt, dus ik ben ook nergens aan verslaafd. Hoe erg is de verslaving van pijproken?

Groet.

The_Undertaker
Administrator

Bericht door The_Undertaker »

iCupboard schreef:Waar ik vooral een beetje bang voor ben, is dat het heeel verslavend werkt. Ik heb namelijk nog nooit gerookt, dus ik ben ook nergens aan verslaafd. Hoe erg is de verslaving van pijproken?

Groet.

Als met iedere verslaving heb je dat zelf in de hand. Hier een gelegenheidsroker. Soms heb ik er zin in, maar dat is net zoals ik soms zin heb in een patat pinda, of zin heb in een wandeling.. Geen verslaving in ieder geval. Ik kan me er iets bij voorstellen dat het voor verstokte shagrokers een alternatief kan zijn omdat je toch wat nicotine opneemt... Maar wanneer je het gewoon bij gelegenheid doet, is er naar mijn mening geen risico op verslaving, tenzij je erg vatbaar bent voor verslavingen, maar volgens mij valt dat dus wel mee ;)
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Verslaving niet echt. Sommige weken rook ik bijna dagelijks een pijpje en soms kan ik er maanden niet naar kijken. Welkom trouwens
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Martijn Zwatelman

Bericht door Martijn Zwatelman »

Omdat je de rook niet inhaleert zal de verslaving een stuk minder zijn dan bij sigaretten.

Overigens zou ik je Neptune afraden, ik ben ook een beginnende pijproker en vond hem nogal straf (zwaar).
Kentucky Bird is wat lichter en smaakt en ruikt erg goed.

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Beste Martijn,
Bedankt voor je bijdrage! Ik ga zeker Kentucky Bird proberen. :)

iCupboard

Bericht door iCupboard »

Wat ik alleen nog niet snap is hoe precies nou zo'n filterpijp werkt. Is een filterpijp alleen maar een pijp waar een 9mm filter in past en moet je die kopen (de filters dan, hè)? Zo lees ik het in ieder geval.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Een filterpijp is een pijp met tussen het mondstuk en de kop een ruimte is opgenomen waar een 9mm filter in past, deze kun je inderdaad kopen bij de betere tabakszaak.
Dit zijn ze bijv. van Big Ben, maar ze zijn er van vele merken en ook met verschillende vullingen

Afbeelding

Het doel is om wat vocht uit de rook te halen en het haalt net de scherpte van de tabak weg, of je dat wilt is een keuze natuurlijk.
Afbeelding

Plaats reactie