Happy Halloween
- Bommel
Re: Happy Halloween
Ik kan mij geheel vinden in de bijdragen van Eli.
En ik wil er aan toevoegen dat wij in dit land zeer ruimdenkend zijn wat betreft het omarmen van "nieuwe" tradities, zeker als het gaat om onze gasten zich thuis te laten voelen, hoewel ik vind dat het wel eens teveel wordt.
Vaderdag en moederdag is ook zo iets dat niet van hier komt maar waar velen aan meedoen al is het maar om de ouders even in het zonnetje te zetten.
Gelijk de vraag waarom niet elke dag, maar dit terzijde.
Maar het slaat door, secratesse dag, is ook zo iets.
Maar het is toch oer Hollands.........als er geld te verdienen valt aan....
Onze tradities dreigen te verdwijnen en wellicht open de Pieten kwestie onze ogen en gaan we meer hechten aan wat ooit was.
St Maarten op 11 nov wordt in onze buurt alweer enkele jaren door de kinderen gevierd en dat juich ik toe, ook al weten de kinderen en hun ouders de religieuze achtergrond niet meer.
En ik wil er aan toevoegen dat wij in dit land zeer ruimdenkend zijn wat betreft het omarmen van "nieuwe" tradities, zeker als het gaat om onze gasten zich thuis te laten voelen, hoewel ik vind dat het wel eens teveel wordt.
Vaderdag en moederdag is ook zo iets dat niet van hier komt maar waar velen aan meedoen al is het maar om de ouders even in het zonnetje te zetten.
Gelijk de vraag waarom niet elke dag, maar dit terzijde.
Maar het slaat door, secratesse dag, is ook zo iets.
Maar het is toch oer Hollands.........als er geld te verdienen valt aan....
Onze tradities dreigen te verdwijnen en wellicht open de Pieten kwestie onze ogen en gaan we meer hechten aan wat ooit was.
St Maarten op 11 nov wordt in onze buurt alweer enkele jaren door de kinderen gevierd en dat juich ik toe, ook al weten de kinderen en hun ouders de religieuze achtergrond niet meer.
- Rob
Ik k om uit Haarlem en daar werd ook fanatiek st Maarten gevierd!
- Utrechter
Ik had vrijdag een filmavond met een paar mensen van de studentenvereniging, ik en nog iemand waren echt verkleed. Vorig jaar was er een feestje bij een oud-klasgenoot, allemaal verkleed. Ik zie in Utrecht nooit kinderen de buurt rondgaan met halloween. In Leiden zag ik één gezin. In mijn wijk wordt er elk jaar voor Sint Maarten een lampionnentocht georganiseerd. Ook gaan kinderen langs de huizen.
Elk feest is onderhand zwaar commercieel: vader- en moederdag, Pasen, Kerst, Sinterklaas, zelfs 5 mei.
Dan kan een verkleedpartij er ook wel bij.
Elk feest is onderhand zwaar commercieel: vader- en moederdag, Pasen, Kerst, Sinterklaas, zelfs 5 mei.
Dan kan een verkleedpartij er ook wel bij.

Met een pijp in de mond vergeet ik even de smaak van de realiteit.
- gewoon ik
in katholieke kringen viert met 1 november ofte allerheiligen.
Is in België een feestdag en meestal wordt er dan naar het kerkhof gegaan en bij familie op bezoek gegaan. 2 november wordt veel minder gevierd, al is vieren een verkeerd woord.
Op 1 november is er een speciale (herdenkings)mis, wat niet geval is op 2 november.
Is in België een feestdag en meestal wordt er dan naar het kerkhof gegaan en bij familie op bezoek gegaan. 2 november wordt veel minder gevierd, al is vieren een verkeerd woord.
Op 1 november is er een speciale (herdenkings)mis, wat niet geval is op 2 november.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal
- Paasei
'vroeger' op beide dagen : 1/11 allerheiligen - 2/11 allerzielen (voor de 'gewone' overledenen dus)gewoon ik schreef:Op 1 november is er een speciale (herdenkings)mis, wat niet geval is op 2 november.
Tegenwoordig plakt men de beide samen op 1/11.
Wat het Halloween gebeuren betreft : ik heb er niks op tegen dat men verklede toestanden organiseert.
Alleen, dat men het door onze strot probeert te rammen als een traditie zit mij dwars.
Ik zit er ook niet mee in 'uit te delen'... in Wuustwezel wordt er op 31/12 nieuwjaarkezoete gezongen van deur tot deur, en aangezien we tot twee jaar terug naast een slager woonden en de kinderen graag bij de middenstand gaan want daar krijgen ze veel, kregen wij op die dag telkens 200+ kinderen aan onze deur, duie allemaal iets kregen. Maar met halloween blijft de deur dicht.
Koninklijke Eikel Des Forums.
- gewoon ik
ik heb niet de indruk dat Halloween echt is doorgebroken in België. Ik kan mis zijn, maar die avond zijn er wel veel feestjes, maar dat heeft meer te maken met het feit dat het de dag nadien een feestdag is, dan met halloween.
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal
- Paasei
Hier en daar zie je wat winkelstraten die uitnodigen tot 'trick or treat' maar inderdaad, verder niet veel.
En inderdaad, die feestjes...

En de wierikspot neet te vergeate Jan .janneman schreef:Hier in het zuiden hebben we altijd -in elk geval in mijn omgeving, Sittard en eerder ook Stein- vroeger altijd het St. Maartenfeest gehad, geen verkleden, wel rondgaan met lampionnen en snoep bedelen. (11 november in plaats van 31 oktober, maar toen en nu doorgaans het meest nabijgelegen weekend). Ik moet bekennen dat ik de lol van een 'leuk-griezelige' verkleedpartij voor kinderen wel zie, al hoeft dat niet meteen op gigantische gekochte toeters en bellen uit te lopen. Probleem is natuurlijk wie er nog tijd heeft om eens echt zelf met de kinderen leuk aan't knutselen te slaan...
De bijbehorende 'fokkepot' (een vel over een pot waar een stok doorheen loopt, en waar je ritmisch kabaal mee kon maken) was in mijn jeugd al ver verdwenen, maar wie met zoiets aankwam stal wel de show.
De traditionele lampionnen waren van hier bieten gemaakt, geen pompoenen. Maar dat werden zelfs in mijn jeugd al meer en meer papieren lampionnen. Een tijd geleden heb ik eens een pompoen voor iemand gesneden, en ik moet zeggen, dat was wel wat eenvoudiger dan zo'n biet heelhuids uithollenAan de andere kant mis ik de geur van een langzaam door het kaarsje gaar wordende biet wel
Ik zie de huidige Halloween rage meer als een lichte verschuiving vanwege het minder belangrijk wordende religieuze onderdeel. Als je nog wat verder terug kijkt is het gewoon een lichtfeest bij het langer worden van de nachten, niet eens zo'n slecht idee. En elke smoes voor een feest mag van mij gebruikt worden, zelfs als ik zelf liever niet meedoe

Godfrey
Laatst gewijzigd door Godfrey59 op 04 nov 2014 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
By the way Jan . Ik hoorde net dat jullie in Belgie meer eenpansmaaltijden moeten eten om gas te besparenPaasei schreef:Hier en daar zie je wat winkelstraten die uitnodigen tot 'trick or treat' maar inderdaad, verder niet veel.

Godfrey
- Paasei
Yep, dat is een van de tips die we kregen om stroompannes tegen te gaan deze winter.
Ze hebben er zelfs een website voor in het leven geroepen :
http://offon.be/nl
Goed he? Zo in de eenentwintigste eeuw...
Ze hebben er zelfs een website voor in het leven geroepen :
http://offon.be/nl
Goed he? Zo in de eenentwintigste eeuw...

Nu moet ik zeggen heeft dit ook wel iets gezelligs van vroeger , stroom uit kaarsjes aan en lekker onder de wol
Godfrey

Godfrey
- Paasei
Wie weet wordt dàt wel de nieuwe halloween traditie... 

- The_Undertaker
- Administrator
Handjes boven de dekens hè 

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- Bommel
- Paasei
- Bommel
- meindert
Mooi geschreven kerel!!!,helemaal mee eens!!!Eliminator schreef:Leuk onderwerp, ben het voor 99% met je eens, alleen wil ik de zaak (of mijn mening dan toch) ietsjes nuanceren.
Het feit dat men gaat steigeren bij de zwarte pieten discussie terwijl we wel US feestjes omarmen heeft niet per definitie zo veel met elkaar te maken dan jij nu omschrijft.
Allereerst is elk feest in mijn ogen zo commercieel als de pest, niet één uitgezonderd, de één verzonnen de ander door een gelovige achtergrond (al of niet ook verzonnen, maar da's een andere discussie), maar allemaal met één doel, knaken verdienen.
Dat mensen Halloween vieren, ach, inderdaad 'waarom niet, is toch gezellig', ikzelf doe er niet aan mee, maar doe ook niet een Sinterklaas en kerst, het kan mij allemaal gestolen worden !
TOCH maak ik me druk om de zwartepieten discussie, hecht ik zoveel waarde aan Sinterklaas, nee, waar ik me wel druk om maak is dat er groepen mensen zijn die het blijkbaar voor elkaar krijgen om het zelfs in de kamer op de agenda te krijgen, mensen die naar hier komen omdat het hier allemaal zo veel beter is (was) en de boel hier zo op stelten zetten dat ze zelfs dit voor elkaar krijgen, dat ze NL tradities willen omvergooien terwijl ik dan denk, als het hier zo slecht is, waarom kom je dan naar hier.
Sterker, men neemt zelf tradities mee die volgens het Nederlandse denken helemaal niet zouden moeten kunnen hier.
Maar waar ik me nog het allermeeste druk om maak is het geld wat het kost, de politiek (met bijbehorende salarissen), zendtijd, zelfs wij met z'n allen die ook in de baas zijn tijd hierover praten.
Vele miljoenen heeft het al gekost, als deze hele onzinnige discussie niet gestart was, hadden we nu niet met 6 miljoen een extra blauwe enveloppe tussen Sinterklaas en kerst (ow, de ironie) op de mat gehad (als voorbeeld).
Dus stoor ik me aan de zwarte pieten discussie, jazeker, en toch stoor ik me niet aan halloween.

Groet van Pijpmaker Meindert
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !
as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !