Mac Baren - Algemeen

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
dinck

Re: Mac Baren stopt met een aantal blends

Post by dinck »

De HH Mature Virginia staat op mijn ijstje 'nog te proberen', maar daar staan zo veel op dat ik hem ook maar ga schrappen.

capricorn

Post by capricorn »

geldt dit ook voor de Europese markt.

Ribbon

Post by Ribbon »

Ja, bij mijn weten wordt alle Mac Baren pijptabak in dezelfde fabriek gemaakt.

Kees Flake

Post by Kees Flake »

Ben een flake roker en die staan er niet bij gelukkig.
Maar toch ook eens als WC een voorraadje inslaan.
Denk dat in de tijd van recessie er nog tabak fabrikanten zullen denken alleen die goed lopen en de rest eruit.
Ook komen er steeds minder mensen die pijp roken en het assortiment van pijptabak is verschrikkelijk groot.
Dus mensen inslaan en genieten.

Winslow Collector

Post by Winslow Collector »

Robb wrote:Ja, bij mijn weten wordt alle Mac Baren pijptabak in dezelfde fabriek gemaakt.
Dat klopt. Alle Mac Baren wordt in hun eigen fabriek in Svendborg, Denemarken gemaakt. Maar dat wil niet zeggen, dat een product in het ene land (of werelddeel) niet verkrijgbaar is, en daarom in een ander land/werelddeel ook niet. Ze maken daar tabakken, die wij hier nog nooit gezien hebben, voor verre landen.

Martin Romijn

Post by Martin Romijn »

Winslow Collector wrote:
Robb wrote:Ja, bij mijn weten wordt alle Mac Baren pijptabak in dezelfde fabriek gemaakt.
Dat klopt. Alle Mac Baren wordt in hun eigen fabriek in Svendborg, Denemarken gemaakt. Maar dat wil niet zeggen, dat een product in het ene land (of werelddeel) niet verkrijgbaar is, en daarom in een ander land/werelddeel ook niet. Ze maken daar tabakken, die wij hier nog nooit gezien hebben, voor verre landen.
Ik hoop nog steeds dat de HH darkfired flake hier op de markt komt....maar besef dat de kans erg klein is

capricorn

Post by capricorn »

Martin Romijn wrote:
Winslow Collector wrote:
Ik hoop nog steeds dat de HH darkfired flake hier op de markt komt....maar besef dat de kans erg klein is
bij DTM is hh old dark fired in 100 gr doos

janneman

Post by janneman »

Het verdwijnen of veranderen van tabakken is helaas een fact of life. Je wil niet weten hoeveel van mijn lievelingstabakken in de loop der jaren verdwenen zijn, of -veel vaker- onherkenbaar veranderd zijn. Als je wat goeds tegen komt is een beetje voorraad aanleggen wel een goed idee.

Aan de andere kant is mijn ervaring wel dat ik ook altijd wel weer nieuwe lievelingstabakken tegen kom. De keus is nog steeds groot genoeg, en misschien veranderd mijn smaak ook wel (en dan niet alleen door wat ouder worden). Er blijft dus hoop :D

Ribbon

Post by Ribbon »

capricorn wrote:
Martin Romijn wrote:
Winslow Collector wrote:
bij DTM is hh old dark fired in 100 gr doos
Mijn blikje heb ik uit de doorgeefdoos gevist. Dank hiervoor aan de anonieme gever. :D

Wowbagger

Post by Wowbagger »

Geen dank!

O fuck... :mrgreen:

Ribbon

Post by Ribbon »

Wowbagger wrote:Geen dank!

O fuck... :mrgreen:
Weg mysterie. :wink:

Nekker
Erelid

Post by Nekker »

Met tranen in de ogen, vind ik het jammer om te lezen dat de londen Burley Blend, eruit gaat. De enigste Macb(l)arren die ik wel kon appreciëren, samen met de scottish.

Arno

Post by Arno »

Nekker wrote:Met tranen in de ogen, vind ik het jammer om te lezen dat de londen Burley Blend, eruit gaat. De enigste Macb(l)arren die ik wel kon appreciëren, samen met de scottish.
Ooit de HH Vintage Syrian gehad? Zo niet, dan neem ik een sample voor je mee naar Wuustwezel.

Eliminator
Moderator

Post by Eliminator »

Vinden de Mac B(l)aren heren de Navy Flake ook zo bagger trouwens ???

Die rook ik toch met groot plezier !

Sidekickelvis

Post by Sidekickelvis »

Eliminator wrote:Vinden de Mac B(l)aren heren de Navy Flake ook zo bagger trouwens ???

Ikke ook! En de Mixture Flake, de Virginia Flake en de Vanilla Cream Flake zijn IMHO ook zeer goed.

Ribbon

Post by Ribbon »

Sidekickelvis wrote:
Eliminator wrote:Vinden de Mac B(l)aren heren de Navy Flake ook zo bagger trouwens ???

Ikke ook! En de Mixture Flake, de Virginia Flake en de Vanilla Cream Flake zijn IMHO ook zeer goed.
Zou het kunnen dat de flakes van MB een mindere bite hebben dan de loose cut varianten? Ik heb nog nooit een echte flake van MB geprobeerd, al kwam de London Burley Blend die ik had wel in broken flake vorm. Net als Nekker had ik bij die minder last van een bite, doch merkte ik wel die 'typische' MB-scherpheid.

Arno

Post by Arno »

Robb wrote:
Sidekickelvis wrote:

Zou het kunnen dat de flakes van MB een mindere bite hebben dan de loose cut varianten? Ik heb nog nooit een echte flake van MB geprobeerd, al kwam de London Burley Blend die ik had wel in broken flake vorm. Net als Nekker had ik bij die minder last van een bite, doch merkte ik wel die 'typische' MB-scherpheid.
Misschien wel.. Alle mixtures die ik heb gehad van MacBaren op HH Vintage Syrian na vond ik echt bijten en ook qua smaak erg middelmatig. De Navy Flake heb ik maar 1x gerookt maar kan me nog herinneren dat ik die toen verrassend goed vond. De Vanilla Cream Flake heb ik ook gerookt en die beet lichtjes, ging net.

robvoorburg

Post by robvoorburg »

Ik denk dat Mac Baren de meeste pijptabak mondiaal verkoopt. Ze spelen handig
in op de gemiddelde smaak en die acht ik niet hoog.

Nekker
Erelid

Post by Nekker »

Ik heb de HH vintage syrian, nooit gerookt. Dus een sample wordt zeker geapprecieerd, dank Arno.

Verder vond ik de Vanilla cream nog ronduit de slechtste onder de MacBlarren's, ik vond hem vreselijk chemisch smaken en mijn tong voelde aan als die keer dat ik 10 uur achter elkaar in bed... Nuja, laat maar... Laten we het erop houden dat het iets met zeer lastig te plezieren vrouwen te maken had. In ieder geval het was een ronduit onaangename ervaring! :wink: :mrgreen: De navy flake daarentegen, kon ik ook erg appreciëren. Op de één of andere manier is hij echter niet in mijn roulatie gebleven.

dinck

Post by dinck »

Toeval of niet? Ik wilde nog Vintage Syrian bestellen bij het bekende adres maar daar is hij nu niet leverbaar...

Eliminator
Moderator

Post by Eliminator »

Nekker wrote:... Laten we het erop houden dat het iets met zeer lastig te plezieren vrouwen te maken had
Of een gebrek aan kennis van de juiste techniek :lol: :lol: :wink: :wink:

Ribbon

Post by Ribbon »

dinck wrote:Toeval of niet? Ik wilde nog Vintage Syrian bestellen bij het bekende adres maar daar is hij nu niet leverbaar...
Bij DTM is hij ook leverbaar.

dinck

Post by dinck »

Ah,mooi! Dank je.

Arno

Post by Arno »

Robb wrote:
dinck wrote:Toeval of niet? Ik wilde nog Vintage Syrian bestellen bij het bekende adres maar daar is hij nu niet leverbaar...
Maar wel een STUK duurder. Vanuit het bekende adres $13,43 (€ 9,87) en bij Danpipe €19,75.. Ok, vanaf het bekende adres heb je wel iets meer verzendkosten maar dan nog.. Koop een paar blikken en dan heb je er die ook uit.

Ribbon

Post by Ribbon »

Arno wrote:
Robb wrote:
Maar wel een STUK duurder. Vanuit het bekende adres $13,43 (€ 9,87) en bij Danpipe €19,75.. Ok, vanaf het bekende adres heb je wel iets meer verzendkosten maar dan nog.. Koop een paar blikken en dan heb je er die ook uit.
Ja precies, misschien dus even wachten tot ze bij dat overbekende adresje weer een voorraadje binnenkrijgen. De Vintage Syrian staat niet in het lijstje afvallers, dus ik ga er vanuit dat hij voorlopig nog wel even verkrijgbaar is. *klopt even af* :wink:

Arno

Post by Arno »

Robb wrote:
Arno wrote:
Robb wrote:
Ja precies, misschien dus even wachten tot ze bij dat overbekende adresje weer een voorraadje binnenkrijgen. De Vintage Syrian staat niet in het lijstje afvallers, dus ik ga er vanuit dat hij voorlopig nog wel even verkrijgbaar is. *klopt even af* :wink:
Het is Syrische latakia en die voorraad is niet oneindig.. Maar hij stond inderdaad niet op het lijstje.

dinck

Post by dinck »

Er is een ander adres waar je Vintage Syrian zelfs in bulk kunt kopen, net als Balkan Sasieni overigens, maar ik heb geen flauw idee van hun verzezendpolitiek.

Eliminator
Moderator

Re: Mac Baren - Algemeen

Post by Eliminator »

Diverse topics samengevoegd

Hier graag alleen ALGEMENE info omtrent dit merk, recentie's van specifieke tabakken graag in de daarvoor bedoelde recentietopics

Arno

Mac Baren - Algemeen

Post by Arno »

Sommigen zullen het vast al ergens hebben gelezen maar het heeft MacBaren behaagt om te komen met een nieuwe flake: Latakia Flake

Image

Het is een klassieke "steam-pressed" flake in de HH serie die bestaat uit Virginia, burley, Cyperse latakia (heejj, zou MacBaren door hun Syrische voorraad beginnen heen te raken?) en oriëntaalse tabakken.

Tekst op het blikje: The taste is complex with the smoky taste from Latakia in the front seat, the subtle sweetness from the Virginias working in the back, and the mellow spiciness from the Orientals popping up from time to time, creating an intimate interplay where all tobaccos play their role in this unique smoking experience. A mellow yet satisfying tobacco, with a lot of nice, smoky aroma.

Voorlopig helaas alleen in de VS verkrijgbaar.

Winslow Collector

Re: Nieuwe Mac Baren latakia-flake

Post by Winslow Collector »

Hey Arno, als ik mij niet vergis, heb ik die tabak in 2012 bij Mac Baren in Svendborg gerookt (tijdens onze "tabak- en pijpfabrikanten" rondreis). Dit is één van de tabakken waarvan ik weleens geschreven heb, dat ze bij MB dingen maken die wij in Nederland of zelfs Europa helemaal niet te zien krijgen.

Nu ben ik best een liefhebber van een latakia op zijn tijd, maar beslist geen kenner of hoogvlieger in deze hoek. Deze flake echter vond ik geweldig. Complex en zacht, net kruidig genoeg, zonder scherp te worden, en duidelijk Latakia. Ik heb daar 1 flake kunnen roken in het proeflokaal van Mac Baren en dat ik mij dat ene pijpje zo goed weet te herinneren zegt genoeg over de positieve indruk die de tabak op mij gemaakt heeft.

Hmmmm :-T , op de beurs in Dortmund maar eens een "hartig woordje" met Per spreken of hij niet een blikje in Nederland kan "laten vallen". :wink: