Nog nooit gerookt, maar wil het toch proberen

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
kiske

Re: Nog nooit gerookt, maar wil het toch proberen

Bericht door kiske »

Een week tussen de rookbeurten is inderdaad ruim voldoende.

Rob

Bericht door Rob »

Arno schreef:En wat Kees zegt, http://marktplaats.puffaway.nl/index.py is een beter adres voor goedkope 2e hands pijpen. Daar weet je zeker dat je iets goeds krijgt voor een uiterst faire prijs.
Of kom naar de bijeenkomst in Heukelum. Ik ga daar ook wat pijpen verkopen, ik denk dat Annie69 daar ook zal zijn met wat Puffaway aanbod. Niet alleen weet je zeker dat je dan waar voor je geld krijgt, het voordeel is dat je dan ook een paar pijpen kan bekijken en vasthouden. Altijd prettig voordat je een aankoop doet, vind ik.
Derde voordeel: er is veel tabak dat de ronde doet zodat je links en rechts wat kan ruiken. Van mij (en ongetwijfeld van anderen ook0 kan je samples krijgen zodat je kan uitproberen wat je lekker vindt.
Vierde voordeel: er zijn daar ook een hoop pijprokers! Erg gezellig en je zal veel tips kunnen krijgen.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Rob schreef:
Arno schreef:En wat Kees zegt, http://marktplaats.puffaway.nl/index.py is een beter adres voor goedkope 2e hands pijpen. Daar weet je zeker dat je iets goeds krijgt voor een uiterst faire prijs.
Of kom naar de bijeenkomst in Heukelum. Ik ga daar ook wat pijpen verkopen, ik denk dat Annie69 daar ook zal zijn met wat Puffaway aanbod. Niet alleen weet je zeker dat je dan waar voor je geld krijgt, het voordeel is dat je dan ook een paar pijpen kan bekijken en vasthouden. Altijd prettig voordat je een aankoop doet, vind ik.
Derde voordeel: er is veel tabak dat de ronde doet zodat je links en rechts wat kan ruiken. Van mij (en ongetwijfeld van anderen ook0 kan je samples krijgen zodat je kan uitproberen wat je lekker vindt.
Vierde voordeel: er zijn daar ook een hoop pijprokers! Erg gezellig en je zal veel tips kunnen krijgen.
Dat is inderdaad nog de beste manier :)
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Jammer dat de vorige eigenaar deze pijp zo op z'n lazer heeft gegeven en
jammer dat de originele steel vervangen is.
Op zich is Parker is heel goed merk. Dunhill gebruikte deze naam wanneer
hun pijpen niet of net niet aan de door hen gestelde eisen voldeden.

Probeer ook zo nu en dan eens een andere pijptabak. Naast Neptune zijn
de tabakken van Larsen ook eenvoudig rookbaar.
Rustig aan.

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Bedankt voor jullie raad. Ik vind het altijd een beetje riskant om online te kopen. Niet vanwege de kwaliteit hoor. Ik wil zo'n pijp graag even 'passen' voordat ik hem koop. Hij moet me wel staan natuurlijk.

Binnenkort is er weer een gigantische vlooienmarkt in de IJhallen hier in Amsterdam. Ik was al van plan er heen te gaan, dus misschien vind ik daar nog wel iets tweedehands.

Ik zal eens kijken of mijn agenda het toelaat dat ik naar de pijprokersbijeenkomst kom (ik heb een eigen bedrijf dus de werkdagen variëren nogal). Als ik tijd heb lijkt het me erg leuk om langs te komen!

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Nicnomz schreef:Ik zal eens kijken of mijn agenda het toelaat dat ik naar de pijprokersbijeenkomst kom (ik heb een eigen bedrijf dus de werkdagen variëren nogal). Als ik tijd heb lijkt het me erg leuk om langs te komen!
Ah Joh, Heukelum is toch op zondag middag :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Dat is jammer genoeg het probleem, ik film congressen, marktjes, conventies, bruiloften, etc. Die zijn vaak in het weekend. Ik heb doordeweeks mijn weekend :).

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Nicnomz schreef:Dat is jammer genoeg het probleem, ik film congressen, marktjes, conventies, bruiloften, etc. Die zijn vaak in het weekend. Ik heb doordeweeks mijn weekend :).
Dan film je dan een pijprokersbijeenkomst? :mrgreen:
Afbeelding

Bananabox-Ninja
Contacteer:

Bericht door Bananabox-Ninja »

Arno schreef:
Nicnomz schreef:Dat is jammer genoeg het probleem, ik film congressen, marktjes, conventies, bruiloften, etc. Die zijn vaak in het weekend. Ik heb doordeweeks mijn weekend :).
Dan film je dan een pijprokersbijeenkomst? :mrgreen:
Ik vrees dat dan alleen een betaling in tabak-samples kan plaatsvinden :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

dewitte

Bericht door dewitte »

Het komt heus wel goed wat betreft het pijproken. Wat de pijp betreft, ik heb voor evenveel of zelfs minder al pijpen hier verkocht die in veel betere staat waren. Net als vele andere verkopers op dit forum trouwens. Kijk in het vervolg misschien eens op onze eigen marktplaats of bij Annie.

Dukdalf

Bericht door Dukdalf »

Het dreigt een stokpaardje van me te worden, maar alle reacties tot dusver gaan voorbij aan een belangrijke tweede mogelijkheid: koop gewoon een nieuwe Big Ben of andere redelijk geprijsde pijp. Bevalt de pijp niet of zelfs het roken helemaal niet, dan verkoop je hem voor de halve prijs of zoiets. Kost je net zoveel als je inmiddels kwijt bent aan al die vieze tweedehandsbende met alle problemen van dien, je helpt een lokale winkelier waarmee je met wat mazzel ook nog een band kunt opbouwen en je kunt je aankoop vooraf vasthouden. 2cents.... :mrgreen: .

kiske

Bericht door kiske »

Dukdalf schreef:Het dreigt een stokpaardje van me te worden, maar alle reacties tot dusver gaan voorbij aan een belangrijke tweede mogelijkheid: koop gewoon een nieuwe Big Ben of andere redelijk geprijsde pijp. Bevalt de pijp niet of zelfs het roken helemaal niet, dan verkoop je hem voor de halve prijs of zoiets. Kost je net zoveel als je inmiddels kwijt bent aan al die vieze tweedehandsbende met alle problemen van dien, je helpt een lokale winkelier waarmee je met wat mazzel ook nog een band kunt opbouwen en je kunt je aankoop vooraf vasthouden. 2cents.... :mrgreen: .
Ik heb inderdaad de nodige Big Ben's en die zijn ook voor ervaren rokers nog helemaal prima hoor.

robvoorburg

In dezelfde prijsklasse als Big Ben, is Stanwell ook de moeite waard
om naar te kijken, zeker de Deense exemplaren.

dArtagnan

Bericht door dArtagnan »

Behalve het voelen en passen is een goed advies natuurlijk ook van waarde bij het kopen van een pijp. Zeker in het begin. Het betaalt zich uiteindelijk toch terug :). Zelf rook ik bij vlagen. Je moet er ook voor in de stemming zijn en een zekere rust in acht nemen. Al wil ik niet spreken voor de dagelijkse rokers want die hebben wellicht nog andere drijfveren :). Voor mezelf hou ik het vooral bij de genietmomenten af en toe.

Je Parker is qua vormgeving en merk denk ik geen slechte keuze! Jij zit ook in de regio Amsterdam toch? Als je wat verschillende tabakken wilt proberen stuur me even een PB.

Groet!
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Bedankt voor de reacties! Ik zit momenteel op mijn mobiel dus kan geen uitgebreide reactie plaatsen. Doe ik binnenkort :).

Morgen ben ik toevallig op een grote vlooienmarkt waar ik hoogstwaarschijnlijk een pijp tegenkom. Misschien dat ik er een vind die ik leuk vind. Hoe weet ik of het de moeite waard is om te kopen?

Geloof

Bericht door Geloof »

Ik zou gezien de hiervoor gegeven adviezen geen pijp kopen op een vlooienmarkt, maar een pijp kopen via dit forum, zodat een tweede drama je bespaart blijft.

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Ondertussen zijn we weer een tijd verder en heb ik het enorm druk gehad. Desalniettemin heb ik een paar rustmomenten kunnen vinden om een pijpje op te steken. Kiske was zo vriendelijk me wat samples van zijn tabak toe te sturen, zodat ik wat kan proberen. Het gaat al een stuk beter, en de smaak wordt steeds lekkerder :)! Leuk ook om te proeven dat verschillende tabakken verschillend smaken! Af en toe bijt het wat op de tong, een enkele keer slurpt de pijp een beetje, maar bij elke pijp zitten er tenminste een paar uitstekende trekjes tussen waarin de rook precies goed is! Het is dus een blijvertje.

Ik heb nog een vraag over buiten roken. Ik zat laatst op een bankje in het park en wilde graag een pijpje roken (met Geniet Moment van dit forum, voor degene die nieuwsgierig is ;) ). Helaas was het veel te winderig. Met moeite kreeg ik mijn pijp aan, en hij ging vrij snel weer uit. Iemand tips hiervoor? Een aansteker gebruiken in plaats van lucifers? Een andere (diepere) pijp? Ik weet dat het kan, want ik heb vaak genoeg boeren in mijn geboortedorp pijp zien roken terwijl ze buiten waren.

Bedankt nog voor alle vriendelijke hulp, trouwens! Ik ben bekeerd :-? !

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Buiten roken is inderdaad een kunst op zich. Tips die ik kan geven zijn: een pijpzippo aansteker, houdt de hand ter bescherming tegen de wind als een schermpje om de pijpkop, een goed ingerookte pijp gaat minder snel uit, flake tabak is het proberen waard en als dit alles niet helpt bestaat er ook nog zoiets als een windkapje die je in de pijp kan klemmen. Dit laatste heb ik overigens nog nooit gebruikt. Soms moet je als pijproker je verlies tegen moeder natuur erkennen vind ik. :mrgreen:

robvoorburg

Buiten een pijp roken kan prima, zelfs in een licht briesje, wordt het meer
dan blijkt dat ze geen vrienden zijn, bovendien proef je weinig tot niets
meer van je tabak.
Zoals Wowbagger terecht opmerkt is een flake het best te roken bij winderig
weer.
Aansteken doe ik op een plek uit de wind, waarbij het voor mij niet uitmaakt
of ik een lucifer of een aansteker gebruik.

Nicnomz

Bericht door Nicnomz »

Wowbagger schreef:Soms moet je als pijproker je verlies tegen moeder natuur erkennen vind ik. :mrgreen:
Mooi gezegd ;) Dat heb ik toen ook maar gedaan, het was verder lekker weer en ik zat heerlijk. Dus dan maar even geen pijp. Ik heb een Capston Blue flake buiten gerookt en dat ging inderdaad prima. Sterker nog, dat was de beste pijp die ik tot nu toe gerookt heb. Ik dacht trouwens dat die Zippo's de smaak van de tabak nogal kunnen beinvloeden in negatieve zin?
robvoorburg schreef:Aansteken doe ik op een plek uit de wind, waarbij het voor mij niet uitmaakt
of ik een lucifer of een aansteker gebruik.
Dat heb ik ook ontdekt. Ik steeds hem in het trappenhuis aan en dan snel naar buiten. Het probleem is dat de pijp soms uitgaat en dan wordt het lastig :mrgreen:. Gelukkig heb ik vandaag een bankje gevonden dat uit de wind staat, in de zon en met een mooi uitzicht. Wellicht wordt dat de komende tijd mijn vaste rookstek!

Plaats reactie