Van allesroker naar....

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
kiske

Re: Van allesroker naar....

Bericht door kiske »

Ha! Ik twijfel sterk of ik nog wel de wens heb dat u hem maakt! Barbaar! :wink:

JoskeB

Bericht door JoskeB »

Smaken verschillen nu eenmaal Kiske en dat is maar goed ook, anders rookte iedereen hetzelfde. En hadden we niets meer om over schrijven of over te praten wanneer we het over tabak hebben. :wink:
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Bommel

Bericht door Bommel »

Bananabox-Ninja schreef:Zie ik daar nu weer een beetje de oude Kiske bovenkomen?
Dat doet me goed, ga zo door heren. :mrgreen:
Ik bespeur ook enige schepte doch vrolijkheid terug in de berichten die onze Kiske plaatst.
En dat doet me goed dit te vernemen want dit betekent een halt tegen het inkakken. :mrgreen:
Afbeelding

Master-Fan

Bericht door Master-Fan »

teunis schreef:vanaf het begin dat ik pijp rook, heb ik moeite gehad met Virginia. Steeds maar een au-tong. Langzaam roken helpt niet, breath-smoking helpt niet. Er iets bij drinken of eten helpt niet. Alleen de Jannemanflake kan ik zo eens in de maand verdragen. Het enige wat echt helpt is het niet te roken. :D
.
hier ligt denk ik ook mijn probleem ( ben ik pas sinds 1,5 week achter ). Steeds pijn op de tong, terwijl ik goed stop, rustig rook etc......Na robvoorburg ontmoet te hebben bij van renssen ben ik erachter dat ik het waarschijnlijk in de latakia hoek moet zoeken. Wellicht zit mijn moeite ook in virginia....die ook maar eens elimineren....Jammer want vanille blijft een favoriete smaak van me. ( toch handig dit forum ! )
Winslow #1, Peterson de luxe Mixture, Peterson Connoisseur's choice, Stanwell Vanilla, Stanwell Guarana, Alsbo Vanilla, Danske Holger Mango & Vanilla, Kentucky Bird, WO Larsen golden dream, Alsbo Black, Mac Baren Navy Flake, Stad Ootmarsum extra krul

http://www.haraldmaas.nl

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Alhoewel ik het nooit heb geproefd zit er in Perfection van SG ook
vanille.
Hiervoor moet je wel naar het buitenland helaas.

Godfrey59

Bericht door Godfrey59 »

Master-Fan schreef:
teunis schreef:vanaf het begin dat ik pijp rook, heb ik moeite gehad met Virginia. Steeds maar een au-tong. Langzaam roken helpt niet, breath-smoking helpt niet. Er iets bij drinken of eten helpt niet. Alleen de Jannemanflake kan ik zo eens in de maand verdragen. Het enige wat echt helpt is het niet te roken. :D
.
hier ligt denk ik ook mijn probleem ( ben ik pas sinds 1,5 week achter ). Steeds pijn op de tong, terwijl ik goed stop, rustig rook etc......Na robvoorburg ontmoet te hebben bij van renssen ben ik erachter dat ik het waarschijnlijk in de latakia hoek moet zoeken. Wellicht zit mijn moeite ook in virginia....die ook maar eens elimineren....Jammer want vanille blijft een favoriete smaak van me. ( toch handig dit forum ! )

Sommige merken hebben gewoon een hoog au tong gehalte , anderen weer helemaal niet al trek je als een stoomlok je pijp binnen 10 minuten leeg :lol:

Godfrey

Paasei

Bericht door Paasei »

Dat wordt oa beweerd van MacBaren, dacht ik, Godfrey.
Laat ik het daar nu nog nooit mee gehad hebben...

Het blijft een mysterie.
Ik ben nu wel een 9mm filterroker, wat het risico vermindert. Maar toch overvalt het mij ook nog soms, maar dan ligt het aan het roken zelf. Bij mij dan he, geen idee wat het probleem bij iemand anders kan zijn. De zuurtegraad van bepaalde tabakssoorten ?
Koninklijke Eikel Des Forums.

teunis

Bericht door teunis »

Klopt, Paasei.
Bij de MB heb ik nooit au-tong, terwijl er MB's zijn die bij anderen wel degelijk scherp zijn. MB verwerkt ook best wel Virginia in de tabakken, dus waar het nu aan ligt....
Het zou het rijpingsproces kunnen zijn, of de grondsoort of de kwaliteit van de tabak.....
Zoals je zegt, misterie alom.

Echter, er is in mijn beleving zo ontzettend veel keuze in tabak, dat ik een heel leven kan volmaken met proeven en proberen en dan zelfs de groep met een hoog aandeel Virginia (of voor mij de verkeerde Virginia) kan uitsluiten. :D

Het blijkt zo te zijn dat onder de streep de conclusie is dat niet zozeer de Virginia de boosdoener is, maar de combinatie van tabakken, zodat het ene merk mij altijd bijt, en het andere nooit.... Zucht, moet ik al die verschillende merken gaan roken en een heel boekwerk bijhouden wat wel en wat niet... :o

Het leven van een pijproker is zwaar :? :shock: :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ga er ook maar even van uit dat het niet alleen tabakken zijn die verschillen; de ene tong is ook de andere niet... Ik heb het altijd op een soort van persoonlijke chemie gehouden waarom de ene tabak wel, en de andere me niet bijt. Ik heb denk ik best wel een gevoelige tong voor tongbite, maar niet met virginia's, wel met heel veel zoetere tabakken. En bij die zoetere helpt dan wel weer een filter. Baai en Virginia zijn in feite vergelijkbare tabakken, maar vooral met een andere snit, en ik heb eerder last van een gevoelige toch bij baai dan bij Virginia. Alleen helpt bij baai een filter voor mij nu weer niet... Een eeuwige puzzel, als het gemakkelijk was zou ik pijproken vermoedelijk niet zo leuk vinden :D

Vandaar dus ook mijn notitieboekje Teunis, ik onthou het anders ook niet allemaal 8)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

teunis

Bericht door teunis »

janneman schreef:Ga er ook maar even van uit dat het niet alleen tabakken zijn die verschillen; de ene tong is ook de andere niet... Ik heb het altijd op een soort van persoonlijke chemie gehouden waarom de ene tabak wel, en de andere me niet bijt. Ik heb denk ik best wel een gevoelige tong voor tongbite, maar niet met virginia's, wel met heel veel zoetere tabakken. En bij die zoetere helpt dan wel weer een filter. Baai en Virginia zijn in feite vergelijkbare tabakken, maar vooral met een andere snit, en ik heb eerder last van een gevoelige toch bij baai dan bij Virginia. Alleen helpt bij baai een filter voor mij nu weer niet... Een eeuwige puzzel, als het gemakkelijk was zou ik pijproken vermoedelijk niet zo leuk vinden :D

Vandaar dus ook mijn notitieboekje Teunis, ik onthou het anders ook niet allemaal 8)
Hmmm.....

Je kon wel eens heel erg gelijk hebben, Janneman!

Zoet bijt bij mij dus niet of nauwelijks, baai moet ik hééél rustig roken, behalve de Semois, en Virginia, wel, daar heb ik genoeg over gezegd. Een persoonlijke puzzle dus; en persoonlijke chemie....

Moeten we nu dan ook vaststellen dat zoiets als een "beginnerstabak" en bijgevolg een "tabak voor gevorderden" niet bestaat, omdat iedereen anders kan reageren dankzij de persoonlijke chemie?
En, om terug on-topic te komen, zou dankzij die persoonlijke chemie de 'smaakbeleving' kunnen wijzigen door bijvoorbeeld een ander eet- of drinkpatroon, veranderende gewoontes of leefomstandigheden c.q. iemand rond kunnen draaien in een spiraal, te wijten aan seizoenswisselingen of, als je het heel ver wil zoeken, de seven-years-itch?
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik ben inderdaad nogal huiverig voor termen als beginnerstabak, of zachte tabak of wat dan ook. Je kunt anderen meestal beter aanraden om zelf te experimenteren, dan ze vertellen dat dit of dat het is.
En tsja, ik heb winter tabakken, en ik heb zomer tabakken, en zoals Rob in een ander draadje al schreef, smaken kunnen ook in de loop der jaren veranderen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie