WEHRMACHTPIJP (WOII)
- Berend72
Re: duitse pijp 2e wereldoorlog
ook niet echt een heel geloofwaardig verhaal van dat de luchtmacht zomaar brandende ketels kan spotten 

Nulla Tenaci Invia Est Via
- Dukdalf
Bij minstens 300 km/u op minstens 300 m hoogte in het pikkedonker moet het inderdaad geen enkel probleem zijn om die vier pijprokers daar beneden te ontwaren
.

-
Ook de Engelsen namen dit serieus.
- Immler
Laten we dan maar bidden dat STIVORO nooit de beschikking krijgt over Drones.Bij minstens 300 km/u op minstens 300 m hoogte in het pikkedonker moet het inderdaad geen enkel probleem zijn om die vier pijprokers daar beneden te ontwaren.

- Eliminator
- Moderator
Ook een brandende sigaret is van grote afstand waarneembaar in 't donker dus denk het wel degelijk een reden geweest kan zijn
Wat ik (over roken in de oorlog) weleens gehoord heb, dat je in een groepje nooit 3 man een vuurtje mocht geven. Want het eerste vuurtje trok de aandacht van de vijand, bij het tweede vuurtje zou de vijand aanleggen en mikken en bij het derde vuurtje zou hij schieten.
Dus alleen iemand het derde vuurtje aanbieden als je er een gruwelijke hekel aan hebt.

Dus alleen iemand het derde vuurtje aanbieden als je er een gruwelijke hekel aan hebt.

- Calinero
klopt, foto van gevonden!Berend72 schreef:Interessant! in die link stond ook ditDuring WW II soldiers used to smoke their pipe upside down to avoid being spotted by enemy aircraft in night time.
Heb ik nog nooit geprobeerd....

Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!
-
Hier worden ze te koop aangeboden :
http://www.ebay.com/itm/WW2-German-Panz ... 5af395d585
- en al snap ik de historische (meer)waarde best toch blijf ik het een boel geld vinden.
Teveel voor m i j n bescheiden budget iig .
Maar wellicht interessant voor U heeren ?
Vriendelijke Groet,
Boswachter
http://www.ebay.com/itm/WW2-German-Panz ... 5af395d585
- en al snap ik de historische (meer)waarde best toch blijf ik het een boel geld vinden.
Teveel voor m i j n bescheiden budget iig .
Maar wellicht interessant voor U heeren ?
Vriendelijke Groet,
Boswachter
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Eliminator
- Moderator
Een typisch gevalletje *proest*

- The_Undertaker
- Administrator

"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- maboc
@Calinero : grinnik
Overigens heb ik het verhaal inderdaad ook wel horen vertellen mbt. sigaretten. Een sluipschutter kan (naar het schijnt) een brandende kegel van een sigaret op vrij grote afstand nog zien. En dan weet hij precies waar hij moet mikken. Wellicht geldt dat ook voor vliegeniers en de pijp.
Overigens heb ik het verhaal inderdaad ook wel horen vertellen mbt. sigaretten. Een sluipschutter kan (naar het schijnt) een brandende kegel van een sigaret op vrij grote afstand nog zien. En dan weet hij precies waar hij moet mikken. Wellicht geldt dat ook voor vliegeniers en de pijp.
--
Cheers maboc
Cheers maboc
- dinck
Toen ik in militaire dienst zat is de zichtbaarheid van een brandende sigaret op grote afstand tijdens onze eerste nachtoefening gedemonstreerd, erg overtuigend al zou ik nu niet meer bij benadering kunnen zeggen hoe groot die afstand werkelijk was. We mochten daarom 's nachts heemaal niet roken. Ik rookte toen pijp en maakte natuurlijk de voor de hand liggende smart-ass opmerking, maar het rookverbod gold ook voor mij.
Helaas. Die sluipschutter zit stil en gebruikt waarschijnlijk een telescoopvizier. Al die verhalen uit onze diensttijd over de zichtbaarheid van brandende sigaretten zijn wel waar, met dien verstande dat het opgaat voor soldaten te voet. Zoals ik al zei: met minstens 300 km/u en op een paar honderd meter hoogte zie je als piloot echt geen brandende sigaret, laat staan het gloeien van de tabak in een pijp.maboc schreef:Overigens heb ik het verhaal inderdaad ook wel horen vertellen mbt. sigaretten. Een sluipschutter kan (naar het schijnt) een brandende kegel van een sigaret op vrij grote afstand nog zien. En dan weet hij precies waar hij moet mikken. Wellicht geldt dat ook voor vliegeniers en de pijp.
- Sidekickelvis
In WW2 en zeker in WW1 gingen de vliegtuigen niet zo snel als tegenwoordig..........
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Dukdalf
Dat is waar, maar vrijwel elke jager uit WOII had een kruissnelheid van minimaal 400 km/u, bommenwerpers en verkenners iets minder. Toestellen uit WOI haalden maximaal ongeveer 200, kruissnelheid ongeveer 180. "Stall speed" (minimale snelheid om in de lucht te blijven) voor een typisch WOI toestel ongeveer 80, voor eentje uit WOII rond de 130. Allemaal nog steeds snelheden waarbij het erg lastig is een gloeiend puntje te zien...
Al vermoed ik, dat Jos' vuurkegel, als hij er weer eens een Troost Slice binnen 20 minuten doorheen jaagt, zelfs vanuit ruimtestation ISS te zien is. 

- Immler
Begin dit jaar heb ik nog een nieuwe Amerikaanse WOII pijp verkocht met documentatie en foto van de orginele transport kisten zoals ze aan de US Army geleverd werden . Heb hem verkocht voor 10 euro of zoiets.
Ze zijn zeer ruw afgewerkt en het lijkt wel of ze met een aardappel mes gesneden zijn
Mischien dat de koper hier op het forum kijkt of vertoeft ? en nog een foto kan plaatsen .
Godfrey
Ze zijn zeer ruw afgewerkt en het lijkt wel of ze met een aardappel mes gesneden zijn

Mischien dat de koper hier op het forum kijkt of vertoeft ? en nog een foto kan plaatsen .
Godfrey
- pijpliefhebberrobin
De Duitse wehrmacht pijp bestaat zeker. Werd alleen niet UITGEREIKT , die werden voor een paar reichmark in de kantine verkocht. Heb er zelf een die ik regel matig rook. Zijn redelijk dure dingen, heb ze laatst nog op een beurs voor 120 pleuro weg zien gaan.
EDIT: mijn topic over de kenmerken. Dit is zover ik het allemaal er over weet.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=4904
EDIT: mijn topic over de kenmerken. Dit is zover ik het allemaal er over weet.
http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=2&t=4904
The eagle flies alone!
- xGORRIT
- Eliminator
- Moderator
Re: WEHRMACHTPIJP (WOII)
Meerdere Wehrmachtpijp topics samengevoegd, gelieve voortaan voor al uw Wehrmacht vragen en opmerkingen, dit topic gebruiken
-
Ik weet van een vriend in Italie die alles weet over engelse pijpen dat er altijd een merk in staat en hij heeft er ook zo eentje ,wel is het zo wat idd janneman ook zegt de kop erg klein is en dat heeft een functie want er kan dan niet te veel gerookt worden want dat kan gezien worden door de tegen partij......, en je kan er idd alles in kwijt van sigaretten peuken tot sigaren stompen (als je maar wat had om te roken ).
Alleen hoe het zit met duitse pijpen ,ik zal hem is vragen hoe dat zit word vervolgt.......
gr leo
Alleen hoe het zit met duitse pijpen ,ik zal hem is vragen hoe dat zit word vervolgt.......
gr leo

als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........
- rivulus
Ik heb onlangs ook twee pijpjes op e-bay besteld:
Van deze kan ik het logo niet goed lezen; een cirkel met de letters "HERA", "HEBE" of "HELBE" er in. Op de tige is het logo de "O" van het woord "Original". Flok en rookkanaal zijn van (gecorrodeerd) metaal, mogelijk zink?. Kleine ketel, 16mm rookkamer.
Van deze kan ik het logo niet goed lezen; een cirkel met de letters "HERA", "HEBE" of "HELBE" er in. Op de tige is het logo de "O" van het woord "Original". Flok en rookkanaal zijn van (gecorrodeerd) metaal, mogelijk zink?. Kleine ketel, 16mm rookkamer.
Dit is een heel klein pijpje, geen logo's of namen. 16cm lang, ook een 16mm rookkamerBriar Pipe from 1940s HEIBE
Unsmoked new WALNUT "ORIGINAL"
EXCELLENT PIPE- GERMAN QUALITY
BOWL with SMOKING PASTE
One of the War-Time production when briar was not available in Germany.
ROUND TAPER Ebonite MP
for 3 mm Filters
Briar Pipe from 1940s
Unsmoked new classic
BENT BILLIARD READING PIPE
EXCELLENT PIPE- GERMAN QUALITY
MUST HAVE FOR REENACTORS WWII
ROUND TAPER EBONITE MP
for 3 mm Filters
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service
Robert W. Service