PETERSON

Alles over de pijp zelf...
Plaats reactie
joe

geur probleem bij peterson systeem pijp 313

Bericht door joe »

Goedenavond forumleden,

Ik heb op marktplaats een peterson 313 systeem pijp gekocht.
Het lijkt mij een redelijke oude pijp het zilver is een beetje vuil maar aan de binnenkant van de kop te zien is de pijp nooit gerookt.
Nu de pijp ruikt naar iets zoals aftershave of iets dergelijks.Ik heb het mondstuk uit gekuist met medicinale alcohol en de kop een zout badje gegeven.Met weinig succes de pijp blijft naar iets aftershave achtig ruiken.
Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen?Want het is een zeer mooie pijp die ik toch graag zou willen roken!
Als er iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

Groet,
Joe

Paasei

Bericht door Paasei »

roken ?
Koninklijke Eikel Des Forums.

annie69
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Inderdaad gewoon roken,gaat dan wel weg :wink:

Ronnie de Ponnie

Bericht door Ronnie de Ponnie »

Hmm. Ik heb ook een pijp die bij een pijpenrekje geleverd werd.
Kleine billiard, mooi pijpje voor flakes. Metalen filter eruit gehaald.

Die blijft ook een bepaalde geur / smaak houden waardoor ik haar nog zelden rook. Ik zal het over enige tijd nog weleens proberen, maar een favoriet zal het denk ik niet worden.
I'm thinking, Lewis...

joe

Bericht door joe »

Dank voor de reacties!
Roken is eigenlijk wel logisch.Ik zal ze na het eten proberen roken hopelijk
is de aftershave smaak dragelijk!

Groet,
Joe

Paasei

Bericht door Paasei »

Ik denk dat, als het echt een onberookte pijp is, je het hout ruikt. Misschien heeft ze ergens lang 'naast' gelegen of zo.

Ik zou ze wel 'inroken', dan heb je volgens mij nog meer kans dat de geur verdwijnt.
Koninklijke Eikel Des Forums.

joe

Bericht door joe »

Zou het geen goed idee zijn om ze in te roken en mocht de geur nog niet 100 percent weg zijn opnieuw een zout bad te geven?

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Rustig inroken, dan doorroken en blijven roken. En desnoods latakia en rope roken. Knappe aftershave die daar tegen opgewassen is. Waarschijnlijk zoekt hij al dekking zodra hij de tabak ziet.

joe

Bericht door joe »

Geen slecht idee!Ik heb nog een blikje balkan flake miss het ideale moment om het te openen.

Groet,
Joe

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Toen ik vanmiddag bij Van Renssen in Delft was zag ik dat zij zo'n houten Peterson-pijpenrek hebben voor 7 Peterson's.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Arno schreef:Weet iemand het verschil tussen een Peterson en een K&P Peterson? Mijn 314 is namelijk een K&P.. Heb even wat gegoogled maar kon het niet echt vinden..
Arno, Het bedrijf Otto + Kopp had vroeger een samenwerkingsverband met Peterson. Enkele jaren geleden is de vertegenwoordiging van Peterson in Duitsland overgegaan naar Stanwell (inmiddels STG: Scandinavian Tobacco Group). Otto + Kopp is tegenwoordig beter bekend als Kohlhase & Kopp.
Ik denk dat daar de aanduiding K&P vandaan komt: Kopp & Peterson.
Misschien alleen een aanduiding voor (enkele?) pijpen tijdens de samenwerking tussen Kopp en Peterson.

robvoorburg

W.C. het zit anders, kijk even 2 berichten hoger voor wat betreft de geschiedenis van Peterson.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:W.C. het zit anders, kijk even 2 berichten hoger voor wat betreft de geschiedenis van Peterson.
Okay, bedankt voor de correcte info.
Ik schreef ook al: "ik denk", omdat die samenwerking de gelegenheid gaf voor die aanduiding K&P.
Puur vanuit de werkelijke wisselingen, samenwerkingen, enz had ik deze gedachte gedistilleerd. Waarvoor excuses voor de gok.

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

Voor degenen die hun Peterson willen dateren (of er meer over willen weten) wat nuttige links:

Links naar oude catalogussen
http://btheinternationalpetersonpipeclu ... rd.com/t33
http://pipepages.com/peterson.htm

Peterson pagina op Pipedia
http://pipedia.org/index.php?title=Peterson

Peterson dating guide pagina
http://pipedia.org/index.php?title=A_Pe ... e_of_Thumb

Pagina over Peterson logo's
http://www.pipephil.eu/logos/en/logo-peterson.html

De beste pagina over Peterson silver hallmarking
http://www.otto-kopp.de/hallmarkse.html

Pagina van een Peterson collector
http://thepetersoncollector.blogspot.com/

niels tacoma

Totzover Mijn Peterson 80s - broken bowl

Bericht door niels tacoma »

Ik had vandaag de eerste kans om mijn nieuwe Peterson te roken. Heerlijk, voor het eerst, dus half gevuld en zachtjes vasthouden :oops: .

Ik heb het tien minuten volgehouden... Ik denk dat iedereen wel eens een geluitje uit z'n pijp komen die je liever niet hoort. Maar dit was in eerste instantie een soort van droge prutel, maar dat bleef aanhouden. Toen ik de bowl omkeerd, en voorzichtig leeghaalde bleek zelfs de voorzichtige hand van een liefhebben te veel voor dit model. Onder in mijn bowl was een soort van miniatuur maanlandschapje... Ik had eerder in moeten grijpen, maar ik kan niet werkelijk niet voorstellen dat iemand ooit deze pijp op had kunnen roken zonder dat het zou gebeuren.

Kleine haarscheurtjes. Nu heriner ik dat de grijze "inrook-coating" een aantal witte plekken vertoonde op de bodem. Maar dit had ik nooit verwacht. Ik heb voldoende ingerookt, en meer dan genoeg gerookt -maar dit heb ik nooit meegemaakt...

Ik heb vanmiddag de verkoper (voor het eerst ebay :|) aangeschreven en ik ben erg benieuwd wat ervan komen moet. Niet zozeer op juridish gebied, maar wat moet ik doen ? Wat is hier gebeur, heb ik niets anders gedaan dan een fabricatie fout aan het licht stellen - of is het toch echt aan mezelf te fijt ?

Vind het vreselijk, maar ik heb ook geen flauw idee wat er nou gebeurd is... en ik hoopte zij die meer weten van Bruyere me hiermee kunnen helpen!

hoopvol,
Niels Tacoma
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

superpelic
Contacteer:

Bericht door superpelic »

Ja, dit is eigenlijk raar en zeker voor een peterson.
Zo te horen was je hem voorzichtig aan het inroken...meer kan je niet doen natuurlijk.
De coating is ook maar een dunne beschermlaag echt veel bescherming gaat dit niet bieden.
Maar een pijp blijft hout en hout werkt...bv met je pijp van binnen naar buiten wandelen zet erg veel druk op het hout door het temperatuur verschil.
Maar dit mag in elk geval niet gebeuren.

Als je je ze gekocht had in een tabakzaak zou ik zeggen onmiddellijk mee terug gaan.
Ebay..das natuurlijk een ander paar mouwen.
Zowel de verkoper op ebay als Peterson zelf contacteren zou ik zeggen.
Leg je verhaal wel duidelijk uit, ik denk wel dat ze er wel voor zullen openstaan.

Met een Peterson mag dit niet gebeuren...dit mag nooit gebeuren met een pijp van enige kwaliteit.
Hou ons op de hoogte hoe het verder verloopt.
“If you are going through hell, keep going.”

robvoorburg

Even de reaktie van Ebay afwachten.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dit valt inderdaad in de categorie 'soms zit het mee, soms zit het tegen'. Hout blijft een natuurlijk materiaal, en net onder het op het oog perfecte oppervlak kan van alles aan de hand zijn; ingesloten steentjes, scheurtjes, noem maar op. Het kan bij elk merk gebeuren, zij kunnen daar in feite ook niets aan doen.

Ik hoop dat de verkoper het juiste doet; ruilen. Een goede winkel doet dat, en de fabrikanten steunen dat normaal ook. We wachten met spanning af.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

Heel vervelend, zeker als men er behoedzaam en vol trots mee omgaat.
Maar zoals gezegd het is een blijft een natuurproduct en de natuur is grillig en geeft niet alles prijs.
Eerst de reactie van de verkoper afwachten en als dit niet bevredigend is Peterson op de hoogte brengen.
Ik denk dat die een merk hoog te houden hebben en als je het verhaal duidelijk overbrengt zullen ze enige actie kunnen ondernemen.
Maar wacht eerst rustig af.
Ik wacht net als jij inspanning af hoe het verder gaat.
Afbeelding

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb eens een nieuwe Peterson gehad die binnen twee weken doorbrandde. Ik kreeg zonder mankeren een nieuwe van Van de Loosdrecht in Veenendaal. Haarscheurtjes onder in de kop heb ik in het verleden meerdere malen gehad bij een nieuwe pijp. Ik heb gewoon doorgerookt en die scheurtjes werden opgevuld met koolafzetting. Stom, ik had terug moeten gaan met zo'n pijp. Maar dat was toen m'n onervarenheid denk ik.

niels tacoma

Bericht door niels tacoma »

Update: gisteren van de ebay verkoper een kort maar bondig antwoord gehad: excusses, u kunt het product terugsturen en dan nemen wij het op met de leverancier. Dus vandaag een paketje verzonden naar leeds, met daarin netjes een briefje met uitleg, en m'n nog maar net ontmoete Peterson.

Ik heb volledig begrip dat het een natuur product is, en blijft - hoe goed het oog van de kunstenaar ook geweest is. Je staat er pas echt bij stil als het in eens mis gaat... Dan pas ben je echt trots op al dat andere houtwerk wat zo trouw dienst doet 8)

Blijft iets bijzonders houden, zo'n gecontroleerd kampvuurtje in houten kommetje zo vlak voor je gezicht...

Word dus nogmaals vervolgt!
"het word hier een beetje bewolkt" hoorde ik laatst achter me op het terras waar we onze tabak genoten

Bommel

Bericht door Bommel »

UIterst netjes dat je de pijp terug kon sturen.
Ik heb begrepen uit je up-date dat je je geld niet hebt terug gekregen en je een andere pijp kunt verwachten?
Afbeelding

arnoldus

Peterson, hoe systeempijp herkennen?

Bericht door arnoldus »

Ik heb enkele jaren geleden heel goedkoop een Peterson-pijp gekocht, ik vroeg me nu af of dit een systeempijp is of niet, hoe kan ik controleren? (Heb voorlopig geen pijpragers, ik vermoed dat het de eenvoudigste methode is?)

Hoe kan ik herkennen of het een "military bit" is? De steel komt makkelijk los, maar ik zie er niet echt een conische vorm in

Bruyère

Bericht door Bruyère »

Op de website van Peterson staat een tekening van de doorsnede van een systeempijp, je kan hiermee eens vergelijken.

http://www.peterson.ie/pipes/system.html
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Arno
Contacteer:

Re: Peterson, hoe systeempijp herkennen?

Bericht door Arno »

arnoldus schreef:Ik heb enkele jaren geleden heel goedkoop een Peterson-pijp gekocht, ik vroeg me nu af of dit een systeempijp is of niet, hoe kan ik controleren? (Heb voorlopig geen pijpragers, ik vermoed dat het de eenvoudigste methode is?)

Hoe kan ik herkennen of het een "military bit" is? De steel komt makkelijk los, maar ik zie er niet echt een conische vorm in
Foto?

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Hi Arnoldus,

welkom op dit forum, plaats inderdaad eens een fotootje, misschien dat hij hier herkend wordt als systeempijp, of anders zijn er vast mensen die je verder op weg kunnen helpen.

Als je wilt kun je ook een inleidend babbeltje houden in het 'stel je eens voor'-topicje die hier te vinden is -> http://pijprokersforum.forum2go.nl/stel ... or-f6.html

Verder veel plezier op dit forum.

Eliminator
Afbeelding

arnoldus

Bericht door arnoldus »

Bruyère schreef:Op de website van Peterson staat een tekening van de doorsnede van een systeempijp, je kan hiermee eens vergelijken.

Ik heb niet meteen zin om mijn pijp in 2 te zagen om te vergelijken :D .

Hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

metaltommy

Bericht door metaltommy »

mooie pijp trouwens :shock: 8)
Groet,
Tom

Arno
Contacteer:

Bericht door Arno »

arnoldus schreef:
Bruyère schreef:Op de website van Peterson staat een tekening van de doorsnede van een systeempijp, je kan hiermee eens vergelijken.

Ik heb niet meteen zin om mijn pijp in 2 te zagen om te vergelijken :D .

Hier 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding
Hoogstwaarschijnlijk is het een Peterson 301 rustic/sandblast. Helaas kan ik de ring niet duidelijk zien op de foto. Anders had ik je kunnen zeggen of het een zilveren of nikkel ring was aan de hand van de markeringen erop. In zoverre ik kan zien is het een systeempijp. Het is geen afwijkend model die dat niet zou hebben. Staat er op de onderkant van de pijp "Peterson system standard"? Anyway, je merkt het gauw genoeg, "gorgelt" de pijp erg tijdens het roken dan is het geen systeempijp. Ik zie ook dat er een P-lip mondstuk opzit. De rook gaat dus tegen je gehemelte aan. In ieder geval een mooie pijp!

Bruyère

Bericht door Bruyère »

Duidelijk wel een systeempijp.

Wanneer je in de tige kijkt zal je duidelijk zien dat het rookkanaal naar de ketel niet uit één deel bestaat maar dat de steel van de pijp in een soort aparte "kamer" komt, waarin ongeveer halverwege het rookkanaal vanuit de ketel in toekomt.

Ik houd wel van systeempijpen van Peterson.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...

Plaats reactie