Pijproken terug aan de man brengen...

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
janneman
Contacteer:

Re: Pijproken terug aan de man brengen...

Bericht door janneman »

Voor zover ik me herinner was pijproken niet echt een bejaarden-aangelegenheid, al was het ook geen schoolkinderen-werk. Op de middelbare school kende ik drie andere jongens die ook pijp rookten (geen idee hoeveel leerlingen daar zaten, iets van 800 of zo).
Maar het was ook geen 60+ zaak; daar waren sigaren voor (de wilde havanna van La Paz was een zeer gerichte actie om mensen onder pensioen-leeftijd aan de sigaar te krijgen, en dat heeft ook wel gewerkt).

Pijproken was toen vooral iets voor vier groepen was mijn indruk;
'intellectuelen' of zij die daarvoor door wilden gaan (schrijvers, docenten en professoren, wetenschappers en dergelijke),
'alternatievelingen' of die daarop wilde lijken (lang haar, baard, CV2 en geitenwollen sokken zeg maar)
'ferme kerels van het woeste buitenleven' en wat daarop wilde lijken. (zeelui, bergbeklimmers, houthakkers).

De beroepen die ik hierboven noem zijn alleen om een beeld te geven, het was niet zo dat die speciaal veel pijp rookten of zo, het ging meer om wat mensen uitstraalden op imago-gebied; vaak één van de drie bovenstaande. Daarnaast was er dan ook de vierde groep groep die niet zozeer aan een imago wilden voldoen, maar die gewoon van pijproken hielden.

Al met al was ik als 17 jarige pijproker wel ietwat opvallend, maar tegelijk merkte ik dat, overal waar ik op bezoek kwam, de heer des huizes op z'n minst een paar pijpen had en vertelde dat hij het 'ook ooit geprobeerd had' maar er nooit echt de smaak van te pakken had gekregen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Bommel

Bericht door Bommel »

The die hards die stug en onverstoord pijp zijn blijven roken zijn door die jaren heen enkele jaartjes ouder geworden wat er aan toe bijgedragen heeft aan het oude imago.
Maar zoals we hier op het forum kunnen merken zijn de jongelui in opmars. :lol: =D>
Laatst gewijzigd door Bommel op 03 okt 2012 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar nieuwe cijfers ivm verkoop van pijpen en tabak. Vooral dan bij internet winkelen en 2e hands sites.
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Bommel schreef:Maar zoals we hier op het forum kunnen merken zijn de jongelui in opmars. :lol: =D>
Maar zullen de jongelui van dit forum over 30 jaar nog steeds jongelui zijn?
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Fossiel schreef:
Bommel schreef:Maar zoals we hier op het forum kunnen merken zijn de jongelui in opmars. :lol: =D>
Maar zullen de jongelui van dit forum over 30 jaar nog steeds jongelui zijn?
Ik in ieder geval wel.

Afbeelding
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

Fossiel

Bericht door Fossiel »

http://www.profnews.nl/854194/pijproker ... eve-pijpen
Nederland telt naar schatting tussen de 40.000 en 50.000 pijprokers. Er worden twee groepen rokers onderscheiden. De ene groep bestaat uit mensen die dagelijks pijproken en vaak ook niets anders roken. De andere groep bestaat uit gelegenheidsrokers die af en toe een pijp opsteken, maar regelmatig ook een sigaartje of sigaret roken. Gubbels hoopt dat de babyboomgeneratie van rond de 60 jaar de pijp opnieuw ontdekt.

Dit is wel een artikel uit 2007. Ondertussen zijn we vijf jaar later, hoeveel zouden er vandaag nog over zijn? In 2007 ging in Nederland nog 43 ton pijptabak over de toonbank, dat betekent dat de gemiddelde pijproker er ongeveer een kilo tabak doorjoeg. In 2010 ging nog 18 ton pijptbak in rook op. Of dat aan een daling van het aantal pijprokers ligt of aan een vermindering van het aantal rookbeurten van de pijprokers die er zijn, of aan beide, is niet bekend.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Ik zou de 'eigen import' van tabak via internet niet vergeten bij die daling... Als je het in 2007 hebt over 'gemiddeld 1 kilo per pijproker per jaar', dan ken ik wel een paar mensen die meerdere jaarvoorraden aan tabak zelf elders halen of laten komen 8)
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

gezel

Bericht door gezel »

Wat dat "zelf elders halen" betreft, wonen we in Limburg wel ideaal.

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Onheilspellend bericht: Tabakswinkel Augustijn sluit definitief de deuren
De markt van het pijproken is wel in elkaar gestuikt door het rookverbod. Ik verkocht verschillende soorten pijpen, in verschillende prijsklassen, gaande van 19 tot 1.000euro. De exemplaren van iets meer dan 100euro verkocht ik het meest. Als pijproker ben je echter gezien op café. Een sigaretje kan je snel buiten gaan roken, maar met een pijp ben je een tijdje bezig en dan gaat dat niet.'

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

And,..... another one bites the dust,.... treurig !
Afbeelding

lestat

Bericht door lestat »

rip... daar rook ik een rouw pijp op. Treurig

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Harmen schreef:Het zou zo fijn zijn als mensen je niet meer aankijken als of je "ze met een fikse moker in het gelaat wil meppen" als je met een pijp in de waffel over straat loopt.
Inderdaad, da's ook een vervelend punt, dat mensen reageren alsof je uit een gekkenhuis bent weggelopen als je in het openbaar pijprookt. En meestal blijft het dan wel bij een vreemde blik of een grappige opmerking, maar het kan ook verder gaan. Er zijn redelijk wat gevallen bekend van mensen die lastig gevallen, ineengeslagen of zelfs gedood zijn omdat ze iets deden dat algemeen als buiten de norm vallend geldt, zoals bijvoorbeeld de gevallen van geweld tegen homo's. Sommige personen menen dat iedereen die "vreemde" dingen doet, geëlimineerd moet worden. In een stad als Brussel of Antwerpen, waar de concentratie aan dergelijke individuen aanzienlijk hoger is dan elders, durf ik soms haast geen pijp opsteken in een park, aangezien dat wel eens dergelijke individuen hun xenofobe instincten zou kunnen wekken, met alle gevolgen van dien. :?

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ik snap je bezorgheid maar als we daar aan toe gaan geven zijn we dan niet de grote verliezers, ik loop steevast met een pijp tussen de kaken buiten en het levert uiteraard wel eens vreemde blikken op, maar ik doe al enkele jaren niet anders en mensen, zelfs in de grote stad, kennen me inmiddels niet anders.
Ik laat me zo min mogelijk beperken, daar is de overheid al goed genoeg in.

Nou ben ik wel van een formaatje wat over het algemeen niet uitgezocht wordt als slachtoffer, maar toch !
Afbeelding

gezel

Bericht door gezel »

Ik rook wel vaker een pijp in de stad.
Op terras of een bankje.
Heb eigenlijk alleen nog maar leuke reacties gehad.
Zo van: "dat ruikt lekker, dat ziet er gezellig uit, wat leuk, mijn opa rookte ook pijp, dat heb ik allang niet meer gezien/geroken." :sherlock:

kiske

Bericht door kiske »

Ik heb zelf het idee dat het pijproken weer wat in de lift zit. Echter niet als tabaksverslaving maar meer een genotsmiddel. Vergelijkbaar met de opmars van malt whiskys sinds een kleine 15 jaar en longfiller sigaren sinds een kleine 12 jaar. Er wordt minder gerookt maar als er wordt gerookt gaat men voor diversiteit en kwaliteit. De consument vraagt om meer keus en meer kwaliteit en wil daar ook best meer voor betalen. De middenstand levert dan echt wel.

Nederland is welliswaar een kleine speler op dit gebied maar de landen rondom ons niet. Aangezien deze landen afhankelijk zijn van NL als doorvoerland zal er dus altijd voldoende aanvoer richting NL blijven komen die voor enkele middenstanders het interessant houd te blijven leveren.

Andere algenmene opmerking: gisteren bleek het plaatselijk benzinestation van Total opeens Sail classic in het assortiment te hebben. Navraag leverde het antwoord. Daar wordt steeds vaker om gevraagd op.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

kiske schreef:Nederland is welliswaar een kleine speler op dit gebied maar de landen rondom ons niet. Aangezien deze landen afhankelijk zijn van NL als doorvoerland zal er dus altijd voldoende aanvoer richting NL blijven komen die voor enkele middenstanders het interessant houd te blijven leveren.
Als doorvoerland heeft het geen enkele invloed of er tabak in Nederland "blijft hangen", waarvan hieronder de uitleg. Overigens zijn de grootste tabaks-opslag bedrijven te vinden in Antwerpen (Tabaks Natie) en in Hamburg en Bremen.

Maar waarom het als doorvoer-functie niet werkt, ligt in het feit dat een tabaksproducent per land zijn waarschuwingsstickers en nog belangrijker, zijn accijnszegels (de banderollen) per land en per verkoopprijs moet aanvragen. Dus al zou Nederland honderden tonnen (ruwe) tabak doorvoeren, dan nog komt dit pas op de Nederlandse markt als er ergens een producent de blends specifiek voor de Nederlandse markt verpakt en voorziet van Nederlandse banderollen. Die banderollen worden door Nederlandse importeurs besteld (tegenwoordig bij drukkerij Joh. Enschede) en naar de fabrikant opgestuurd, meestal in buitenland want we hebben hier zo goed als geen tabaksproducenten meer. Zelfs de Nederlandse iconen als Amphora worden tegenwoordig bij Mac Baren in Denemarken gemaakt.

Een enkele Nederlandse importeur, zoals Pronk in Diemen, heeft een eigen douane-depot en mag niet-gebanderoleerde tabak in een speciale verzegelde ruimte opslaan, en zélf de banderollen op de verpakkingen plakken. Dit gebeurt onder streng toezicht en duidelijke scheiding van de accijnsvrije ruimte (opslag niet-gebanderoleerde tabak), de ruimte waar de banderollen geplakt worden en zo komt de geprijsde tabak in een ander vertrek bij Pronk en is het pas "legaal" (= dat de roverheid zijn accijns en BTW heft) in Nederland en vindt dat vanuit die magazijnen zijn weg naar de winkeliers.

Dus simpel gezegd zit in 1 bedrijfspand de verdeling van "niet legale" acccijnsvrije tabak, via een tussenstation naar de "legale" accijnshoudende magazijnen enkel en alleen gescheiden door deuren en sloten (en wetgeving).

Dit hele verhaal valt onder strenge eisen, zware controles, veel en dure administratie en een logistiek verhaal binnen het bedrijfpand.

Verder is het een kwestie van vraag en aanbod. Er zijn van grote producenten als Mac Baren, Planta en DTM maar enkele (tot geen) tabakken op de Nederlandse markt verkrijgbaar. Ik keek mijn ogen uit toen ik begin dit jaar bij deze 3 bedrijven was (vooral Mac Baren in Svendborg Denemarken en Planta in Berlijn, want van DTM weten we dat hun tabakken hier niet in de schappen liggen) en ik zag bij MB en Planta vele tientallen merken en verpakkingen voor allerlei landen in de wereld..., maar niet voor de Nederlandse markt.

Te weinig omzet in een soort kost een importeur gewoon te veel geld. Ik weet dat destijds Pergamon van de Nederlandse markt werd gehaald, omdat er minder dan 40 kg per jaar van verkocht werd (en ik rookte daarvan ongeveen 8 kg per jaar OEPS :oops: EDIT: ik rookte daar 8 PROCENT van, 8 kg is een beetje veel, ik zat toen op zo'n 3 blikken per maand). Importeur daarvan was Pronk in Diemen.

We zijn dus erg aangewezen op onze eigen vindingrijkheid om via buitenlandse reizen of buitenlandse websites aan ons assortiment te komen. Dit is een neerwaartse spiraal, want hoe meer we in buitenland kopen, hoe minder interessant de NL-markt wordt voor NL-importeurs. En ik ben hier ook medeschuldig aan, dus zeker geen verwijt naar "buitenland-kopers".

Klein positief lichtpuntje is, dat Van Landewijck in Roosendaal (voorheen Biggelaar) sinds medio dit jaar Mac Baren importeur is en we zien al wat meer Mac Baren soorten op de NL-markt verschijnen. Hopelijk zet die trend door.
Laatst gewijzigd door Winslow Collector op 25 nov 2012 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

kiske

Bericht door kiske »

bedankt voor je uitleg W.C. Toch denk ik dat het pijproken zoals in 't 1e deel van mijn bescheiden mening beschreven voldoende is om een redelijk aanbod in stand te kunnen houden.

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

kiske schreef:bedankt voor je uitleg W.C. Toch denk ik dat het pijproken zoals in 't 1e deel van mijn bescheiden mening beschreven voldoende is om een redelijk aanbod in stand te kunnen houden.
:mrgreen: ik hoop het van ganser harte met je mee. En vooral dat importeurs en winkeliers hier (het in stand houden van) ook aan meewerken.
Branche-cijfers zeggen helaas vaak het omgekeerde. :cry:

Ik denk wel eens, dat je als (pas gestarte) pijproker opeens "overal pijprokers ziet". Net als wanneer je een bepaalde auto pas hebt, en je die dan opeens overal ziet rijden.

lestat

Bericht door lestat »

kiske schreef: Andere algenmene opmerking: gisteren bleek het plaatselijk benzinestation van Total opeens Sail classic in het assortiment te hebben. Navraag leverde het antwoord. Daar wordt steeds vaker om gevraagd op.
Misschien moeten we dan maar eens met zijn allen elke krantenwinkel binnen gaan en vragen achter pijptabak. Niet met zijn allen tegelijk dezelfde winkel natuurlijk.
We zijn namelijk bezig met telkens langs speciaalzaak of internet te kopen. De gewone winkel heeft dus ook geen enkel idee van onze vraag. We moeten hen er dus op wijzen.

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Eliminator schreef:Ik snap je bezorgheid maar als we daar aan toe gaan geven zijn we dan niet de grote verliezers, ik loop steevast met een pijp tussen de kaken buiten en het levert uiteraard wel eens vreemde blikken op, maar ik doe al enkele jaren niet anders en mensen, zelfs in de grote stad, kennen me inmiddels niet anders.
Jij bent 45 jaar, ik slechts 29. Van iemand die al wat ouder is, vinden ze dat wat minder vreemd, dat die een pijp in de mond heeft. Van iemand van 29 verwachten ze dat niet.

Nekker
Erelid

Bericht door Nekker »

Ik ben 22, jij 29, ik loop toch ook steevast rond met een pijp in de bek... :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bommel

Bericht door Bommel »

Fossiel schreef:
Eliminator schreef:Ik snap je bezorgheid maar als we daar aan toe gaan geven zijn we dan niet de grote verliezers, ik loop steevast met een pijp tussen de kaken buiten en het levert uiteraard wel eens vreemde blikken op, maar ik doe al enkele jaren niet anders en mensen, zelfs in de grote stad, kennen me inmiddels niet anders.
Jij bent 45 jaar, ik slechts 29. Van iemand die al wat ouder is, vinden ze dat wat minder vreemd, dat die een pijp in de mond heeft. Van iemand van 29 verwachten ze dat niet.
Wat verwacht men dan van een 29 jarige?
Dat die met een vastgegroeide slimmetelefoon in de handen loopt?
Ik kan hierin duidelijk zijn door simpel te zeggen dat ieder mens het recht heeft zichzelf te zijn.
Wilt men als .... jarige met een goed gevulde welriekende smeulend stuk hout tussen de kaken in het openbaar tussen de bevolking flaneren, doe dat.
De drager van een ferme pijp in de mond zal te eerste opzien baren echter respect volgt vanzelf.
En wel hierom...stijl heeft de jongeling die een plezierige welgeurige walm voort brengt en geen stank van al het wel of niet illegaal zijnde rookwaar dat van andere samenstelling is dan pijptbak.
Dat neemt niet weg dat ieder die iets anders wilt roken niet zichzelf mag zijn.
Deze reactie is bedoeld om de schamende pijp roker uit zijn of haar schulp te halen.
Een ieder rookt ook zonder met de neus aangekeken te worden dus waarom zal de pijproker een uitwas moeten zijn?
Als het helpt, ik liep als 18 jarige met een flinke pijp door het leven. :mrgreen:
Afbeelding

dr. Watson

Bericht door dr. Watson »

+ 1!!
Gediplomeerd Clan Roker

maboc

Bericht door maboc »

Dat is zeker waar Bommel.
Maar niet iedereen vindt het even perttig om zo gewild of ongewild in de spotlight te staan.
Ik geloof dat ik rond m'n 19e nog lang niet toe was aan schijnwerpers.

Mijn advies zou eerder zijn "doe maar wat je zelf prettig vindt"
Als de pijp, voor je gevoel, een trekker van aandacht is waar je geen trek in hebt of nog niet aan toe bent, dan toch lekker niet.

Als je een lekker pijpje wilt genieten moet je niet het gevoel hebben steeds die te pijp te moeten verdedigen toch?

(mijn eerste dagen met de pijp waren in beperkt tot de garage waar behalve vrouwlief (en de kids) mij niemand kon betrappen :-))
--
Cheers maboc

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Op mijn nieuwe werk kwam op een mooie nazomerse herfstdag tijdens de pauze het roken ter sprake. Ik kreeg de vraag of ik rookte en antwoorde natuurlijk met een trots: "Ja, ik rook af en toe pijp"!
Ik dacht ik zie wel waar het schip strandt.

Maar terstond kwamen twee van mijn collega's met het verhaal dat ze nog een pijp hadden liggen.
Eén daarvan geeft zijn zoon van 17 nu zondags een sigaartje en hij rookt dan zelf zijn pijp. "Iets met caramel" is zijn antwoord op mijn vraag welke tabak hij gebruikt.
Morgen zal ik hem eens wat samples doen toekomen.
Afbeelding

Fossiel

Bericht door Fossiel »

Bommel schreef:Wat verwacht men dan van een 29 jarige?
Dat die met een vastgegroeide slimmetelefoon in de handen loopt?
Ik kan hierin duidelijk zijn door simpel te zeggen dat ieder mens het recht heeft zichzelf te zijn.
Wilt men als .... jarige met een goed gevulde welriekende smeulend stuk hout tussen de kaken in het openbaar tussen de bevolking flaneren, doe dat.
De drager van een ferme pijp in de mond zal te eerste opzien baren echter respect volgt vanzelf.
En wel hierom...stijl heeft de jongeling die een plezierige welgeurige walm voort brengt en geen stank van al het wel of niet illegaal zijnde rookwaar dat van andere samenstelling is dan pijptbak.
Dat neemt niet weg dat ieder die iets anders wilt roken niet zichzelf mag zijn.
Deze reactie is bedoeld om de schamende pijp roker uit zijn of haar schulp te halen.
Een ieder rookt ook zonder met de neus aangekeken te worden dus waarom zal de pijproker een uitwas moeten zijn?
Ik ben het volledig eens met deze stelling. Echter, het gaat me niet om schaamte, dat stadium ben ik al lang voorbij, het gaat om het gevaar de aandacht te trekken van xenofobe individuen met slechte bedoelingen.
Bommel schreef:Als het helpt, ik liep als 18 jarige met een flinke pijp door het leven. :mrgreen:
Jij bent nu 50 zie ik, jij was dus 18 jaar in 1980, dat was een compleet andere tijd, toen werd roken in het algemeen nog niet zo in het verdoemhokje geduwd als nu en zag je veel meer pijprokers.

Bommel

Bericht door Bommel »

Dat van de jaren 80 is maar ten dele waar Fossiel.
De teloorgang van de pijp roker was toen al ingezet, die gene die nog pijp rookte waren de echte alle wannabe's waren bijna uitgestorven, maar een jongeling met rookhout tussen de kaken was ook in die tijd een uitzonderlijk niet alledaags fenomeen.
Dus ook ik ben in mijn begin jaren na geroepen, bespot en uitgelachen echter sloeg ik er geen acht op en rookte mijn ding.
En trouwens nog steeds wordt ik soms nagekeken maar ik kan je melden dat nu de opmerkingen meestal positief zijn.
Lekker geurtje, rookte mijn opa ook altijd, wat stoer en bijzonder, dat zie je niet zomaar meer maar wat ruikt dit lekker.
Dat zijn zo enkele woorden die ik bijna dagelijks opvang.
Nooit en te nimmer ben ik dreigt omdat ik pijp rook.
Afbeelding

Generaal

Bericht door Generaal »

In onze stad, kan je je kenbaar maken door 'n sticker, als je niet gefotografeerd en gepubliceerd wenst te worden!

http://www.bilzen.be/sites/default/file ... grafie.pdf
De enige reis waar de reis mooier is dan de bestemming, is de levensreis.
Time is money, but with hobby you need them both.

Ronald

Bericht door Ronald »

Fossiel schreef:
Ja en? Ooit gehoord van sch.. uh maling eraan hebben?
Ik heb altijd gezegd vanaf me 14 dat ik pijp begon te roken wat maakt het uit of je nu shag in een papiertje stop of tabak in een stuk houd? (even oneerbiedig gezegd mijn excuus ;p :roll: )

Als het weer het toelaat of toeliet loop ik rustig met me pijp buiten of in de auto.
Tenzij er te veel wind staat dan brand de boel snel kapot :?

Mijn Tip pijproken waar het mag en waar je wilt. :wink:
succes :D
Groet Ronald

kiske

Bericht door kiske »

Verd...... te laat! Anders had ik efkes vlug wat witte rook gemaakt in Vaticaanstad.

Ja, als zelfs de kerk vlug gaat worden krijgen wij nooit de kans voor een mooie wijze van promoten! Dat wordt monnikkenwerk zo. :-T

Plaats reactie