voor
na
Er is niet aan geschuurd. Ik heb het roet er eerst heel voorzichtig afgeschraapt en daarna gepoetst. Het lost vrij goed op met, niet schrikken, met wat spuugannie69 schreef:Prachtig Martin lijkt wel een nieuwe pijp , vraagje hoe krijg je de zelfde kleur terug als je op de bovenkant de roet weg scheurt.
Bommel schreef:Wat roggelen al niet voor resultaat kan geven.
Weer een mooie opgeknapte pijp erbij.
Veel plezier er mee.
Ik heb nog een klein vraagje.
Op de eerste foto is het mondstuk aangeslagen door de nicotine.
Hoe krijg je dit er goed af, ook met spuug?
Het mondstuk / de steel heb ik geschuurd, het bruine laagje, verkleuring van het vulcaniet, moet je er helemaal af halen. Steeds fijner schuren, daarna polijsten en voila.... de pijp is weer als nieuw. Terwijl het toch echt een oldtimertje is, ik ben er na wat speurwerk achter gekomen dat de pijp in 1963 gemaakt is.Mooie pijp man, :O is dit wel gewoon de originele steel? ik heb namelijk ook een paar oudere pijpen maar die stelen blijven bruin achtig inplaats van zwart. Groeten Remi
Ik gebruik waterproof schuurpapier van korrel 220 tot 1200.remi schreef:gewoon schuren met schuurpapier? ik weet trouwens niet eens hoe je moet polijsten als je mij de uitleg helemaal zou kunnen vertellen kan ik de pijpen van mijn opa waaar laten glimmenalvast bedankt
Ik heb nog niet met bijenwas gewerkt. Maar pure bijenwas bevat geen oplosmiddelen en is ook redelijk makkelijk verkrijgbaar...Bommel schreef:Voor dat ik het schuurpapier korrel 1200 terhand ga nemen heb ik toch nog een vraagje.
Dit keer over bijenwas.
Hierin zit een soort oplosmiddel om het uitwrijven makkelijk te maken.
Kan het vingertipje geen kwaad op de pijp?
Het is nl goedkoper dan carnabau was en makkelijker te kopen.