smoking-rob schreef:Ben het daar toch niet mee eens: je laat een klassieke muziekliefhebber toch ook geen metal rock muziek recenseren?
Zo ook hier natuurlijk...?!
Hmmmm. Iemand die verstand van muziek heeft, kan toch andere muziek wel beoordelen op een aantal zaken.
Je hoeft die rock of klassieke muziek niet mooi te vinden, maar kunt wel uitspraken doen over de complexiteit ervan, de balans, harmonie, tegengestelde akkoorden die wel of niet goed gekozen zijn, enz.
Of, om dit naar de tabak te trekken:
Als je een latakia blend niet lekker vindt en ook niet zou kopen, kun je hem wel beoordelen op brandbaarheid, balans van de melange, complexiteit, een bepaalde noot die er bovenuit springt, de scherpte van de tabak en zo nog wat criteria. We maken een proef-formulier dat ingevuld kan worden, met ruimte voor vrij commentaar en algemene opmerkingen. Voor de goede orde zal ik dan een set aan te vinken "box-jes" voorzien, waar de beoordelaar kan melden welke tabakken normaal zijn/haar voorkeur hebben. Zo zien we dan een latakia-beoordleing van iemand die aangegeven heeft zelf uitsluitend zoete en neutralere tabakken te roken. Zo hebben we tóch een review met wellicht steekhoudende argumenten in de beoordeling, met inachtname van het niet liefhebber zijn van een bepaalde soort tabak.
Overigens, het idee dat ik nu heb, is om op dit forum flink door de reviews te struinen (Joey's tabakscatalogus is daar perfect geschikt voor) om te kijken wie inhoudelijk goede reviews heeft geschreven. Dat zou een goede eerste selectie kunnen zijn voor het proefpanel. Daaruit blijkt ook welke voorkeur men heeft.
Maar dit is niet meer dan mijn idee, momenteel. Misschien verandert deze strategie nog, door de liefhebber van zoet alleen de 2 zoete proefblends te laten testen, de latakia-liefhebber de 2 latakiablends en hetzelfde voor de neutralere blends.
Dus alle tips en dit soort reacties zoals van Rob zijn welkom. We staan aan het begin van dit project en moeten de juiste lijnen nog vastleggen.