tips ? anyone ?
vandaag weer geprobeerd. Veel tips van hierboven meegenomen. Nog rustiger roken, vingers op de ketel, en wat vaker ind e hand houden. En voor mij werkt de keuze van de juiste pijp en tabak ook mee. Maar zelf met de flinke wind in het open veld ging het goed. neemt niet weg dat het roken binnen in een luie stoel de ultieme plek isBommel schreef:Kijk dat gaat de goede kant op Master-Fan.![]()
En nu vooral doorgaan.
Toon schreef:Aangezien ongeveer de helft van mijn pijpen buiten gerookt wordt is dit een topic wat mij wel boeit.
Ik heb zelf geen problemen met het lopend roken. Desalniettemin ben ik n.a.v. dit topic mijzelf gaan observeren.
Buiten de handigheidjes die hierboven reeds genoemd zijn, merk ik dat ik een heel typische manier van ademhalen heb als ik lopend rook.
Ik adem door mijn neus in en uit. Dit heeft een bepaald ritme.
Ik zuig af en toe aan de pijp die in mijn mond hangt. De rook gaat dus gewoon de mondholte in.
Ook de uitademing van de rook gaat via de mond.
De ademhaling gaat echter gewoon rustig door. De beide handelingen staan volkomen los van elkaar. Ik vergelijk het een beetje met de doedelzakspeler. De ademhaling en daarmee de spanning op de balg staat los van de noten die gespeeld worden. Beide hebben een eigen cadans/ritme en vragen hun eigen aandacht, maar zijn gescheiden werelden.
Sterker, als ik heel geconcentreerd beide zaken observeer, komen ze een beetje in het zelfde ritme en dan werkt het helemaal niet meer.
Ook merk ik dat ik heel af en toe ademhaal door mijn mond die ik open tijdens het ademhalen en toch de pijp tussen de tanden geklemd (dus niet ademhalen door de pijp!!). Je inhaleert dan wat rook als valse lucht mee. Hoewel ik al heel lang geen sigaretten meer heb gerookt vind ik dit best lekker.
het klinkt als een ingewikkelde techniek, maar het gaat eigenlijk vanzelf. Probeer het eens. Het is, voor mij in elk geval, een manier waarop het lopend roken prettig en rustig kan. Het roken gaat dan net zo rustig als wanneer ik zit.
Dat is ook zo... Verwacht dus nooit dat je al wandelend hetzelfde genot kunt ervaren als in je luie stoel. Wel een gelijkaardig ander soort genot dat je dan weer niet in die stoel kan vinden. Namelijk het genot van in de verse lucht te wandelen met een hopelijk mooie omgeving rond je.Master-Fan schreef:neemt niet weg dat het roken binnen in een luie stoel de ultieme plek is
Vermoedelijk door de tocht die ontstaat boven de ketel. Zelfs al is er weinig wind, er wordt wel wat toch gecreëerd door het wandeltempo ten opzicht van een situatie waarin je stil zit.Japa schreef:
Mijn fijnste pijp is een rechte waardoor ik eigenlijk constant met de pijp in mijn hand loop en af en toe een trekje neem, hierdoor wordt de pijp minder snel te heet. Ik merk echter wel dat het roken een stuk sneller gaat, meestal is mijn pijp na een half uur wel grotendeels op (stop hem dan niet helemaal vol).