Plaatje is van een Russisch pakje, ik had zelf een Portugees pakje.
"Mild Golden Cavendish Pipe Tobacco"; fabrikant: Niemeyer, Groningen
Van Dukdalf had ik een aantal pakjes van dit spul gekregen, en ik heb er inmiddels een aantal pijpen van gerookt.
Bij het openen van het pakje zie ik een overwegend donkerbruine tabak met wat lichtere tabak erdoorheen. Alhoewel dit een cavendish moet heten is de kersengeur niet echt aanwezig; ik ruik pas iets zoetigs als ik mijn neus helemaal in het pakje steek. De geur doet me overigens meer aan aardbeien denken maar dat kan ook aan mijn neus liggen.
De tabak laat zich prima stoppen en aansteken, dus op dit vlak is er niets bijzonders te melden.
Tijdens het roken is de kersensmaak nauwelijks aanwezig; gedurende het eerste kwartier komt er af en toe iets zoetigs om de hoek kijken maar niet vaak en niet voor lang. Daarna is de tabak vlak van smaak en heb ik mijn interesse eigenlijk al verloren omdat mijn pijp naar kersen noch tabak smaakt. De tabak neigt iets tot nat roken.
Zover ik na heb kunnen gaan wordt deze tabak niet verkocht in Nederland, België en Duitsland, maar dat is in mijn ogen echt geen gemis. Praktisch probleem is dat ik nog zeven gesealde pakjes heb liggen en weggooien vind ik zonde.

Edit: Mijn voorraad is inmiddels afgevoerd.