Beste allemaal en in het bijzonder Arno:
Ik kom net bij Rudi vandaan en heb een flinke samenvatting gedaan van de bovenstaande brainstorm tot nu toe. Ik wil hier even iets kwijt, dat wij (Rudi en ik) verder in kleiner commité willen uitwerken. En wel: de mogelijkheid om toch inderdaad, exclusief voor dit forum,
een stuk of 3 eigen blends te laten ontwikkelen...
door Arno. Maatje: je moet aan de bak, binnenkort

. Je krijgt hierin, indien je dat wilt en ziet zitten, een belangrijk rol toebedeeld. Want er moeten dan ook verpakkingen ontworpen worden. Maar dat zal jou niet afschrikken, denk ik.
Wat meer in detail:
Zoals jullie wellicht weten, gaan Rudi en ik (en nog 2 goede vrienden) begin maart een weekje op tour in Denemarken en Duitsland met als doel verschillende pijpfabrikanten en tabaksfabrikanten te bezoeken. Voor dit initiatief van een eigen forumtabak (of tabakken) zien wij DTM (Dan Tobacco Manufactoring, een zusterbedrijf van DanPipe) als beste kandidaat voor medewerking op kleinere schaal. We gaan daar praten over de mogelijkheid om daadwerkelijk minstens 3 tabakken (3 lijkt ons het meest geschikt als start) van onze eigen receptuur (lees: Arno's receptuur) te laten ontwikkelen.
Let wel: dus voor alleen de PRF-leden, niet voor de handel buiten het forum. En we hebben nog wat ideeën, bijvoorbeeld een jaarlijkse PRF Limited Edition tabak.
We gaan met dit PRF-blends-idee daar naartoe en gaan daar bespreken in hoeverre en op welke manier ze hierin met ons mee willen en kunnen gaan. Rudi ziet daar zeer goede mogelijkheden, omdat Heiko Behrens van DTM niet alleen zakenman is en een bedrijf heeft te leiden, maar ook gepassioneerd tabaksman is. Dáár is nog de passie en hobby aanwezig om dit soort ideeën te bespreken. Planta is een goede tweede kandidaat, maar om diverse redenen gaat Rudi's voorkeur uit naar DTM. Die redenen hebben overigens louter te maken met de passie van Heiko, de al eerder aangegeven welwillendheid op iets kleinere schaal te werken als Rudi zijn licentie heeft en andere redenen die in ons voordeel zouden werken, zoals het grote assortiment van beschiklbare tabakken. Verder zit er niets achter die keuze, want met beide bedrijven zijn de contacten zeer nauw en goed.
Mijn voorstel is, om een zeer klein commité van "wijzen", maximaal 2 man buitenom Arno, Rudi en ik, samen te laten komen ná ons bezoekje aan DTM. Dus niet eerder dan half maart.
Nu is er één moeilijkheidje: wie gaan er in dit klein commité zitten? Natuurlijk wil iedereen daar wel tussen zitten, we zijn allemaal begaan met dit idee (mag ik hopen) en allemaal begaan met onze rookhobby. Maar we zien een grote poll of samenwerking met meerdere mensen niet direct zitten in dit stadium. We zijn bang dat we dan zóveel meningen samenkrijgen, dat we over 3 jaar nóg zitten te kletsen en er geen blends geproduceerd wordt. Ik schrijf hier onze gedachten maar even botweg neer, mijn excuses als dit mensen zou kwetsen. Het is niet negatief bedoeld, maar we zitten nu eenmaal met veel hobbyisten bij elkaar die allemaal hun eigen smaak/mening en voorkeur hebben. Dat is in dit topic en de rest van het forum al duidelijk te lezen. Er moet ergens een voortgaande lijn uitgezet worden die binnen een redelijke termijn resultaat boekt. Rudi en ik zien een klein commité daar als beste alternatief in en ik hoop dat we dit vertrouwen aan jullie mogen vragen en hier ondersteuning in krijgen van jullie. Weken en maanden vliegen in zo'n project voorbij, zeker als je met teveel mensen keuzes zou moeten maken. En gezien de experimenteer-, fabricage- en levertijden mikken we nu op het derde kwartaal van dit jaar, dat de PRF tabakken beschikbaar moeten kunnen zijn.
Er zullen sowieso 3 tabakken uitkomen waar er voor ieder wat wils tussen zit: een latakia, een virginia- of burley-based tabak, en eentje met een zoetje. Eén van deze als een flake uitvoeren is ook mogelijk, natuurlijk.
Ik ga een paar mensen via PB vragen of ze mee willen doen in dit kleine commité, dat doe ik aanstaand weekeinde. Er zijn mogelijkheden om Arno aan pure tabakken te helpen (Latakia, Virginia's, Burley, Orient, enz.) zodat hij zijn blends kan uitvogelen op kleine schaal/kleine hoeveelheden. Experimenteren, dus.
Vervolgens via samples een man of 15 (20-25?) de blends (bijvoorbeeld 6, waar we er 3 uit kiezen) van Arno laten testen, maar wel serieus. Dus niet na een avond stappen één van die blends op een tochtige hoek in de tuin door de pijp heen te laten "jassen", maar een serieuze beoordeling te geven. "Lekker" of "niet lekker" wordt dan niet geaccepteerd, dat is te kort door de bocht, maar er zijn beoordelingsmethodieken die we dat proefpanel willen laten hanteren. Ik heb hier al wat ervaring mee (Rudi en ik hebben dit al eens gedaan voor fabrikanten) en het is echt een leuke oefening om te doen. Het "klein commité der wijzen" stelt dat proefpanel samen, wederom om de voortgang in de hand te houden. Sorry voor dit soort resoluut overkomende stellingen, maar Rudi steekt hier financieel zijn nek voor uit en ik ben ook bereid wat geld in die voorfase te investeren en we proberen toch wat zekerheden in te bouwen, o.a. door een bepaalde voortgang te bewerkstelligen.
Er komen daarna nog veel zaken om de hoek kijken. Veel technische en financiële aspecten. Maar daar komen we met Rudi's kennis en ervaring én de mogelijkheden die DTM ons kan en wil bieden zeker wel uit.
Tot zover even mijn update.
Arno, ik PB jou in eerste instantie morgen even met wat details en ik wil jou deze maand zeker nog een keer persoonlijk spreken voor jouw vragen die we mee kunnen nemen naar DTM (denk aan de eisen van aanleveren drukwerk etiketten, welke tabakken wil je om in de testfase te blenden, enz.), maar ik heb nu nog wat andere dingen te doen en het is al wat laat.
Hopend op jullie steun, goedkeuring en vertrouwen tot dusver, indien voor jullie niet acceptabel dan snel een seintje want doorgaan met een initiatief dat op teveel weerstand stuit is zonde van ieder's tijd.
Groet,
Paul