Dat is één van de grote verschillen tussen het ordinaire sigarettenroken en pijp- of sigaarroken: een sigaret rook je om je drang naar nicotine te bevredigen, een pijp of sigaar om een specifieke smaak in de mond te krijgen.Nekker schreef:Uiteindelijk rook je de pijp omdat je de smaak van de tabak kan waarderen, niet omdat je een nicotine shot nodig hebt.
Vragen van een starter
- Fossiel
Re: Vragen van een starter
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic
- Charlie
Hiervoor wilde ik niet een nieuw topic aanmaken, dus dacht ik laat ik het in dit topic eens vragen. Is het gebruikelijk dat een deel van de kop wat warm wordt? In het begin had ik nog wel eens dat de kop snel warm werd, maar naarmate ik langzamer ging roken, werd de kop dus minder warm en de smaak werd ook beter. Alleen vooral na het aansteken wordt de kop aan de bovenkant nog wel eens warm (niet erg heet ofzo), is dit normaal?
- Bommel
Dat is normaal Charlie.
Er vormt zich boven in de ketel een gloeiend hete tabaksbol tijdens en na het aansteken.
Later, door rustig te roken verbrand de tabak wat langzamer en gloeit deze prettiger.
Er vormt zich boven in de ketel een gloeiend hete tabaksbol tijdens en na het aansteken.
Later, door rustig te roken verbrand de tabak wat langzamer en gloeit deze prettiger.
- Charlie
Dank voor je reactie. Zo'n vermoeden had ik al.
- Pieter
Des te koeler de ketel, des te beter, natuurlijk, maar een goede maatstaf om de pijp toch echt even weg te leggen omdat deze te heet geworden is om hem even tegen de wang te houden: lukt het om dit voor een goed aantal seconden stevig te doen zonder door risico op pijn weg te moeten trekken zit met nog goed.
Een nog betere maatstaf is om al te stoppen als je het gevoel hebt dat een test als deze nodig is!
Een nog betere maatstaf is om al te stoppen als je het gevoel hebt dat een test als deze nodig is!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Charlie
Dus eigenlijk gewoon nog langzamer roken is de key? Ik moet zeggen dat het al een stuk beter gaat dan een aantal weken geleden. Ik merk dat mijn techniek toch aan het verbeteren is, ondanks het feit dat ik niet iedere dag een pijpje opsteek (meestal om de dag). Het is net als met traditioneel scheren, ooit ben ik begonnen met het scheren met een scheerkwast een krabber en in het begin had ik nog allemaal wondjes, maar na een aantal maanden niets meer (doe dat inmiddels al weer jaren overigens). Zo zal het ook wel zijn met pijproken, je moet je weg gewoon een beetje zoeken.
Heeft een van jullie overigens wel eens bij smokingpipes.com een bestelling geplaatst? Zo ja, hoe lang duurt het voordat het hier in NL is? De verkoper zij dat het toch wel 6 tot 12 weken kan duren, maar dat lijkt me erg sterk.
Heeft een van jullie overigens wel eens bij smokingpipes.com een bestelling geplaatst? Zo ja, hoe lang duurt het voordat het hier in NL is? De verkoper zij dat het toch wel 6 tot 12 weken kan duren, maar dat lijkt me erg sterk.
- Pieter
6-12 dagen klinkt waarschijnlijker...
- Charlie
Precies, dat neem ik ook aan inderdaad.
- Charlie
Ben nu bezig met mijn nieuwe Peterson 31 aan het inroken en ik merkte op dat het net lijkt of aan de binnenkant van de ketel stukjes tabak zijn blijven zitten na het roken en een soort van rode puntjes (lijkt op zegelwas) tevoorschijn komen:

De stukjes tabak (als het dat al is) en de rode puntjes kan ik niet goed verwijderen. Wat is dit en is dit een probleem?

De stukjes tabak (als het dat al is) en de rode puntjes kan ik niet goed verwijderen. Wat is dit en is dit een probleem?
- Mus
Het lijkt erop alsof de inrookpasta aan het loslaten is, en in de afgelopen dagen is er al eens iets vergelijkbaars besproken op het forum.
Wat ik zou doen in dit geval is hem behandelen als een niet-voorgekoolde pijp: vijf keer voor één derde volstoppen en rustig leegroken, daarna vijf keer voor twee derde en tenslotte helemaal vol.
Met het - mogelijk onnodig - inroken van een nieuwe en voorgekoolde pijp loop je in ieder geval geen risico.
Wat ik zou doen in dit geval is hem behandelen als een niet-voorgekoolde pijp: vijf keer voor één derde volstoppen en rustig leegroken, daarna vijf keer voor twee derde en tenslotte helemaal vol.
Met het - mogelijk onnodig - inroken van een nieuwe en voorgekoolde pijp loop je in ieder geval geen risico.
♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
- Charlie
Ja, ik volg gewoon de standaard inrook-methode, dus daar kan het niet aan liggen.
- Paasei
Ga er eens in met een ouwe sok. Het licht schurende van de sok pakt het misschien mee, zonder echt zwaar te krabben of schuren.
Koninklijke Eikel Des Forums.
- Charlie
De bruine tabakrestjes lijken nu weg te zijn, maar ik zie nogsteeds een aantal rode puntjes zitten.
Gewoon doorroken dan maar?
- Paasei
Ja hoor.
misschien een paar keer met slechts een bodempje (dus nog minder dan een derde) tabak.
Op die manier heb je die puntjes wss op een keer of twee weg.
misschien een paar keer met slechts een bodempje (dus nog minder dan een derde) tabak.
Op die manier heb je die puntjes wss op een keer of twee weg.
- multiballs
gewoon netjes rustig inroken,
en maak hem eens niet te goed schoon na het roken,
je wilt een koollaag aanzetten,
eventuele oude tabaksschilvertjes branden de volgende rookbeurt heus wel op....
buitenkant vd pijp mag glimmen,binnenkant laat ik altijd de fijne dunne as stof laag zitten,
op de zwarte aangezette koollaag
en maak hem eens niet te goed schoon na het roken,
je wilt een koollaag aanzetten,
eventuele oude tabaksschilvertjes branden de volgende rookbeurt heus wel op....
buitenkant vd pijp mag glimmen,binnenkant laat ik altijd de fijne dunne as stof laag zitten,
op de zwarte aangezette koollaag
WINSLOW Waarom niet ?
- Paasei
Juist,
Je zou zelfs, vlak voor het opnieuw stoppen, wat as uit de asbak kunnen pakken, en daarmee de binnenkant van de ketel nog wat 'voor'bestuiven.
Je zou zelfs, vlak voor het opnieuw stoppen, wat as uit de asbak kunnen pakken, en daarmee de binnenkant van de ketel nog wat 'voor'bestuiven.
-
Het is waarschijnlijk beits dat in de kop is gedruppeld.Charlie schreef:De bruine tabakrestjes lijken nu weg te zijn, maar ik zie nogsteeds een aantal rode puntjes zitten.
Het helpt als je na het roken voorzichtig (!) de rode puntjes er uit krabt met een mesje. Door de warmte wordt de substantie iets losser en makkelijker om te verwijderen.
Had zelf ook dat probleem met een Peterson.
"I am not the law, but I represent justice so far as my feeble powers go." - Sherlock Holmes
- Charlie
Bedankt voor de info heren. Ik laat het maar lekker zitten en rook gewoon door.
Heb net mijn pijpwas binnen gekregen, even lekker de pijpjes onderhanden genomen en ze glimmen weer goed.
Heb net mijn pijpwas binnen gekregen, even lekker de pijpjes onderhanden genomen en ze glimmen weer goed.
- Massis
- Administrator
- Contacteer:
Dat wil ik toch even tegenspreken.Smaksor schreef:Het is waarschijnlijk beits dat in de kop is gedruppeld.Charlie schreef:De bruine tabakrestjes lijken nu weg te zijn, maar ik zie nogsteeds een aantal rode puntjes zitten.
Het helpt als je na het roken voorzichtig (!) de rode puntjes er uit krabt met een mesje. Door de warmte wordt de substantie iets losser en makkelijker om te verwijderen.
Als er beits in de kop gedruppeld zou zijn, zou je dat eerst en vooral zien voor je de pijp ooit opsteekt (tenzij er een bowlcoating opzat). Bovendien trekt de beits werkelijk IN het hout. De enige manier om dat eruit te krijgen is het verwijderen van het verkleurde hout.
Als het dus beits is en je gaat het met een mesje verwijderen, snijdt je eigenlijk een stuk uit je tabakskamer ipv enkel wat beits te verwijderen... Ik zou ze lekker laten zitten als ze verder geen nadelige effecten (smaak bijv) hebben. Ze raken vanzelf wel bedolven onder een mooi koollaagje.
-
Bij mij was het zeer moeilijk te zien. Na het roken heb ik het roodgekleurde bolletje voorzichtig weggekrabt. Toen bleef er egale ketel over. Maar ik weet natuurlijk niet of dit hetzelfde geval is...massis schreef:Dat wil ik toch even tegenspreken.Smaksor schreef:Het is waarschijnlijk beits dat in de kop is gedruppeld.Charlie schreef:De bruine tabakrestjes lijken nu weg te zijn, maar ik zie nogsteeds een aantal rode puntjes zitten.
Als er beits in de kop gedruppeld zou zijn, zou je dat eerst en vooral zien voor je de pijp ooit opsteekt (tenzij er een bowlcoating opzat). Bovendien trekt de beits werkelijk IN het hout. De enige manier om dat eruit te krijgen is het verwijderen van het verkleurde hout.
Als het dus beits is en je gaat het met een mesje verwijderen, snijdt je eigenlijk een stuk uit je tabakskamer ipv enkel wat beits te verwijderen... Ik zou ze lekker laten zitten als ze verder geen nadelige effecten (smaak bijv) hebben. Ze raken vanzelf wel bedolven onder een mooi koollaagje.
"I am not the law, but I represent justice so far as my feeble powers go." - Sherlock Holmes
- Charlie
Ja, het lijken rode puntjes te zijn. Geen idee of dat beits is...
- Pieter
Als het alleen maar een paar puntjes zijn, gewoon lekker laten zitten.
Zie je dat het echt uitstulpingen van gesmolten beits of zoiets gaan worden kun je het eventueel weghalen, maar feitelijk zijn de enige risico's die dit soort zaken met zich mee brengen dat je rookkanaal verstopt raakt (onwaarschijnlijk!) en dat het de smaak beïnvloedt (niet noodzakelijk!).
Zie je dat het echt uitstulpingen van gesmolten beits of zoiets gaan worden kun je het eventueel weghalen, maar feitelijk zijn de enige risico's die dit soort zaken met zich mee brengen dat je rookkanaal verstopt raakt (onwaarschijnlijk!) en dat het de smaak beïnvloedt (niet noodzakelijk!).