Dit forum heeft al heel wat slachtoffers gemaakt, en ook ik kan me nu onder hen scharen. Telkens komen er hier dingen voorbij waar mensen van denken: Ooooh! Hebbebbebbebbebbe!!!
Nou heb ik al een veel te groot pijpenrek en veel teveel pijpen, en dus verzet ik me al jaren tegen de aanschaf van nieuwe pijpen. Maar soms, soms... Dus, aangestoken en verder gevoed door Rob, Harmen, Erasmus en anderen, ook ik ben voor de bijl gegaan. Vanmorgen in ontvangst genomen, zojuist de eerste keer opgestoken:
Een Savinelli 'Roley'. Een platgeslagen ei, een bekverbrandertje, een neuswarmertje, een pauzepijp, kortom, een entr'acte.
De nervatuur is niet veel bijzonders, maar de pijp heeft wel een mooie steel, een zogenaamde 'Cumberland', een veelkleurig-bruine steel. Wat ik niet verwacht had en wel handzaam vind: het is een zogenaamde sitter. De onderkant is afgevlakt zodat je de pijp goed weg kunt zetten. Uiteraard kun je het mondstuk keurig de andere kant op draaien om hem klein in je zak te steken, al denk ik dat dit doorgaans niet eens nodig is. Hoewel de pijp iets groter is dan ik verwacht had, past hij door zijn platte vorm wel heel gemakkelijk een een (vest)zak.
De pijp werd in een erg fraai blikken doosje geleverd, maar er zat geen zakje of foudraaltje bij. Jammer, een goed passende pijpsok had me nu net bij deze pijp wel handig geleken. Misschien dat ik zelf nog eens iets van leer maak of zo. Per slot van rekening wordt nu net dit een pijp die je nog wel eens brandend in je zak wilt steken...
IK ben begonnen met inroken, met Troost-baai. Tabak in zo'n 'brievenbus' stoppen is een wat merkwaardige ervaring, en ik ontdek ook dat eigenlijk de meeste van mijn pijpenstoppers te groot zijn om bij deze pijp te gebruiken. De kop is smaller dan een normale stopper! Maar laat ik nu nog ergens een soort van nep-parelemoeren stopper hebben liggen die me normaal altijd wat klein leek... Perfect, en dat parelmoer past mooi bij de cumberland steel (en zelfs bij de toneelkijker die ik niet heb!). Het wordt tijd om eens een hoge zije te scoren, dan kan ik helemaal in stijl naar de schouwburg.
Een prettige ontdekking: dit pijpje hangt wel bijzonder comfortabel in de mond! Uiteraard omdat hij kort is en een ver gebogen steel heeft, maar ook omdat de kop zowat tegen mijn kin steunt. En het acryl mondstuk, iets dikker dan ik graag zou willen, is perfect gevormd. Heel comfortabel!
Ik heb hem via internet gekocht, mijn eerste 'ongeziene' pijp. Ik heb hem besteld bij James Barber (
http://www.smoke.co.uk/index.html) voor € 38,12 (inclusief verzendkosten). Hij was in een week hier.
Groet, 'putting on the Ritz' Janneman