Aardappelschil
-
- Contacteer:
Aardappelschil
Voorstel voor een nieuwe topic:
foute info ivm tabak en roken (hoaxen, 'van de pot gerukte' verhalen, flagrante onwaarheden en gewoonweg onzin).
Voorbeeld: Tante Kaat in Haar Gouden Raad (Compleet!) vertelt: item 973 Tabak bewaren:
" Te droge tabak wordt weer goed als je een aardappelschilletje bij de tabak doet."
Dit is waar als je van beschimmelde tabak houdt (iets voor Perique-fanatici?)
Graag jullie input & replies.
Yours truly,
Ronald_the_second
foute info ivm tabak en roken (hoaxen, 'van de pot gerukte' verhalen, flagrante onwaarheden en gewoonweg onzin).
Voorbeeld: Tante Kaat in Haar Gouden Raad (Compleet!) vertelt: item 973 Tabak bewaren:
" Te droge tabak wordt weer goed als je een aardappelschilletje bij de tabak doet."
Yours truly,
Ronald_the_second
- Dubois
Re: Onzin!
Volledig met jou eens.Ronald2 schreef:Tante Kaat in Haar Gouden Raad (Compleet!) vertelt: item 973 Tabak bewaren:
Dit is waar als je van beschimmelde tabak houdt
Een aardappelschilletje deugt niet.
Daar komt gegarandeerd schimmel van !
Laatst gewijzigd door Dubois op 09 okt 2011 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein
-
Helemaal fout,ondanks de kans op schimmel in je tabak krijg je ook nog een vieze muffe aardappel geur in de tabak,beter is het om die vocht muntjes te gebruiken of anders de wel bekende janneman methode en dat is koffiefiler pasknippen en bevochtigen en dat op de tabak leggen en om de paar dagen even voelen of de tabak op de juiste gewenste vochtigheid is gekomen.Ronald2 schreef:
Yours truly,
Ronald_the_second
gr antonius
-
Een appelschil hoort ook thuis in het foute rijtje.
-
ik hoor amerikanen vaak een plak brood
in de tabak doen, ook dat lijkt me thuishoren in het foute rijtje.

Groet,
Tom
Tom
- Arno
- Contacteer:
Eigenlijk mag de tabak niet direct in contact komen met water. Dus een natte koffiefilter.. Mwahh.. Door de directe aanraking met water kan er topping/casing oplossen van de tabak.
Als ik lui ben gebruik ik vochtmuntjes en anders doe ik de tabak (of flakes) in een ruime schaal/kom die ik helemaal afdek met een natte theedoek. Niet zo nat dat het op de tabak drupt maar you get the picture
Je creëert dan eigenlijk in de schaal/kom een vochtige omgeving. Dan si het een kwestie van af en toe de tabak controleren en de theedoek opnieuw nat maken.
Als ik lui ben gebruik ik vochtmuntjes en anders doe ik de tabak (of flakes) in een ruime schaal/kom die ik helemaal afdek met een natte theedoek. Niet zo nat dat het op de tabak drupt maar you get the picture

- Turin
Ik leg meestal een zilver papiertje boven op de tabak en daar de natte koffie filter op.
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats
the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats
the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim
- Bommel
Hier een link naar een interessante site hierover.
http://www.nocturne.org/jason/aging/index.php
Ooit is hier op het forum een youtube filmpje geplaatst die de manier van Anro laat zien, alleen kan ik deze nergens meer vinden.
Oeps de bovenstaande link blijkt niet meer te werken helaas.
http://www.nocturne.org/jason/aging/index.php
Ooit is hier op het forum een youtube filmpje geplaatst die de manier van Anro laat zien, alleen kan ik deze nergens meer vinden.
Oeps de bovenstaande link blijkt niet meer te werken helaas.
- Arno
- Contacteer:
Jammer dat de link niet meer werkt heer Bommel..
Deze informatieve link komt van de site van meestertabakmaker GL Pease http://glpease.com/BriarAndLeaf/?p=49
Deze informatieve link komt van de site van meestertabakmaker GL Pease http://glpease.com/BriarAndLeaf/?p=49
- Mus
Als je gekookt (en dus steriel) water gebruikt hoef je je ook niet druk te maken over schimmels lijkt me zo.
♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
-
tabak vochtig maken,heel simpel
rond deze tijd gewoon 1 of 2 nachtjes buiten onder een afdak in een open kom of pot
in de zomer werkt het ook als het regent of vochtig is
heel simpel en geen gedoe met muntjes of koffiefilters
da's mijn methode
grtz
WR
rond deze tijd gewoon 1 of 2 nachtjes buiten onder een afdak in een open kom of pot
da's mijn methode
grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

beat down babylon!!
Clan-smoker
Hierboven allemaal langzame onzin (
, moet toch ergens on-topic blijven, ook al zijn de tips hierboven waardevol)
De snellere methode:
Tabak in een grote plastic, liefst doorzichtige, zak (voor pedaalemmers bijvoorbeeld).
In de fluitketel/waterkoker wat water aan de kook brengen.
Even met de opening van de plastic zak, met de tabak erin natuurlijk, wat van de stoom opvangen.
Plastic zak dichtknopen en even goed schudden met de inhoud.
Hierdoor wordt de tabak lekker los en neemt het zeer snel de waterdamp op.
De damp is gekookt (duhuh), dus geen reststoffen die schimmel kunnen veroorzaken.

De snellere methode:
Tabak in een grote plastic, liefst doorzichtige, zak (voor pedaalemmers bijvoorbeeld).
In de fluitketel/waterkoker wat water aan de kook brengen.
Even met de opening van de plastic zak, met de tabak erin natuurlijk, wat van de stoom opvangen.
Plastic zak dichtknopen en even goed schudden met de inhoud.
Hierdoor wordt de tabak lekker los en neemt het zeer snel de waterdamp op.
De damp is gekookt (duhuh), dus geen reststoffen die schimmel kunnen veroorzaken.
- Bart Iron
- Moderator
Het lijkt mij dat er dan ook ongedierte inkruipt.witte rasta schreef:tabak vochtig maken,heel simpel
da's mijn methode
grtz
WR

Ik heb hier ook een keer gelezen dat het in een kommetje in een grote pan au bain marie opnieuw bevochtigd werd.
Het water hoeft niet perse te koken maar iets verdamping is voldoende. En af en toe een beetje omroeren.
Maar de methode van WC lijkt me zelfs wel beter, denk ik.
Werkt prima, Bart. Als je maar oppast, dat je de tabak niet zó nat maakt dat hij aan de binnenzijde van de plastic zak blijft plakken. Dus beetje bij beetje stoom toevoegen, even schudden en eventueel nog eens wat stoom in de zak opvangen.Bart Iron schreef:Maar de methode van WC lijkt me zelfs wel beter, denk ik.
Maar niet te veel stoom is meestal in 1 keer genoeg om de tabak weer vochtiger te maken.
- Bommel
Goeie tip WC, deze ga ik eens gebruiken.
Maar het lijkt mij moeilijk als het om flakes gaat, of je moet loose swing tabak willen?
Maar het lijkt mij moeilijk als het om flakes gaat, of je moet loose swing tabak willen?

Inderdaad Bommel. Voor flakes zou ik mijn onzin (hey, mooi on-topicBommel schreef:Goeie tip WC, deze ga ik eens gebruiken.

- Bart Iron
- Moderator
Ook zo'n fabeltje is dat je de pijp nooit vaker aan mag steken.
En als je dat toch doet dan ben je een 'noob', zoals dat tegenwoordig heet en niet het predicaat pijproker waardig..
En als je dat toch doet dan ben je een 'noob', zoals dat tegenwoordig heet en niet het predicaat pijproker waardig..