Al die op de kap'ren varen...
Rope dus: ook wel Twist genoemd. Tabak voor ferme jongens, houten schepen met ijzeren mannen, pikbroeken en zo voort. 16 man op een doodskist, joho!
Rope is tabak die is samengeperst en gerold tot een ongeveer 1 cm dikke 'draad'. Voor roken snij ik de tabak in zo dun mogelijke plakjes die ik daarna verder uit elkaar wrijf en peuter. Er bestaan ook 'ready rubbed' versies: rope die al uit elkaar gehaald is, zodat je hem normaal kunt stoppen. Een van de belangrijkste voordelen van rope, de goede houdbaarheid, wordt dan wel minder.
Ik heb ervaring met de Kendal Black Bogie en de Kendal Brown Bogie, besteld bij My Smoking Shop in Engeland (
http://www.mysmokingshop.co.uk/index2.php).
Je heb van beide soorten ook nog eens de gewone versie en een aromatic versie. Ik heb alleen ervaringen met de NIET aromatic versies.
Brown Bogie volgens My Smokingshop: Manufactured by spinning tobacco dark fired leaves into a rope.
Brown Bogie, otherwise known as Happy Bogie, is a true old fashioned stout smoke, perfect, with a good strength more suited for the experienced pipe smoker.
Simply slice up into small coin like pieces and place into your pipe.
Loose packaged weighed to order
Black Bogie volgens My Smokingshop: Manufactured by spinning tobacco dark fired leaves into a rope.
Black Bogie, cooked longer than Brown Bogie which makes it milder with a smoky aroma, is a true old fashioned stout smoke, perfect, with a good strength more suited for the experienced pipe smoker.
Simply slice up into small coin like pieces and place into your pipe.
Loose packaged weighed to order.
Je kunt in feite gewoon de hoeveelheid bestellen die je wilt hebben, per 25 gram. Je krijgt dan één of meer stukjes die samen het juiste gewicht vormen. Wat ik kreeg waren twee 'algemene' plastic zakjes, waar een sticker op was geplakt waarop stond wat het precies was.

Het verschil tussen Black en Brown was duidelijk genoeg. Zware, bijna teerachtige rollen zeer massieve tabak, en dan in bruin of in zwart.
In eerste instantie was de tabak te vochtig, het kostte de grootste moeite om een pijp in de brand te krijgen. Ondertussen heb ik de tabak al meer dan een jaar rondslingeren, hij is veel droger geworden, maar ik heb de indruk dat hij bijna niet kan uitdrogen.
Overigens blijft het een wat moeizaam brandende tabak; goed uit elkaar halen blijft belangrijk, en het advies om alleen schijfjes te snijden en daar een pijp mee te vullen werkt voor mij niet. Ik moet de tabak altijd nog wat verder uit elkaar halen.
Dit is zware tabak, veel nicotine, maar ook veel smaak. Ik rook hem uit mijn kleinste pijpen. De Kendal rope brandt langzaam, ondanks de kleine pijpen ben ik er lang mee bezig.
De smaak is duidelijk verschillend, maar in dezelfde richting. Dit zit in de hoek van de baaitabakken, de fire cured Kentucky's en Latakia tabakken. Pure tabakssmaak dus, en rokerig (ja ja, dat blijft raar om bij tabak te zeggen, maar toch). Ik vind de Black Rope wat zachter, of althans wat minder 'peperig' dan de Brown rope. Voor mij is de nasmaak van de tabak, achter in de keel, het meest opvallende kenmerk, ik heb dat eigenlijk bij geen enkele andere tabak.
In de beschrijving staat niets van Latakia, en ik proef ook geen Latakia, maar de smaak doet daar wel wat aan denken. Het is duidelijk een geroosterde tabak. Overleg hier op het forum bracht de lucht van een ouderwetse taan-ton op tafel; iets van teer en zo dat je in vissershavens vroeger kon ruiken. Ik proef er ook iets in van sigaar, heel ver weg.
Het is een goeie tabak om de dag mee af te sluiten; daarna kom je wel 8 uurtjes zonder nicotine-aanvulling door...
Ik mag deze tabak wel. Om te beginnen natuurlijk gewoon door zijn buitenissigheid, die teerachtige rolletjes in een tabakspot jagen iedereen de stuipen op het lijf. Maar het is ook echt een tabak die me smaakt, al rook ik hem maar zelden. Het is zo'n beetje de overtreffende trap voor zware Latakia, en die rook je op topdagen, als je je echt onsterflijk voelt. Hoewel het verschil niet heel groot is, geef ik de voorkeur aan Black Rope.