Nu ik sinds kort geniet van de voortreffelijke Semois van Manil valt me bij het schoonmaken van de pijpen aan het einde van de dag iets op.
De pijpen waaruit ik Stad Ootmarsum gerookt heb blijken bij het schoonmaken van de pijp minder vuil te zijn. Als ik maar één pijp met Semois gerookt heb, is het oorwatje wat ik eerst gebruik bij het schoonmaken van de pijp behoorlijk zwart.
Komt dat omdat er meer teer in Semois zit?
Viezigheid bij schoonmaken van de pijp
-
- Vandaahl
- Contacteer:
Re: Viezigheid bij schoonmaken van de pijp
Het zou het ook zo kunnen zijn dat je Semois sneller rookt en dat er zo meer roet achterblijft?
http://www.vandaahl.com
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)
You're only young once... but you can be immature forever! (Neil Young)
-
De ene tabak laat na verbranding meer resten/vervuiling achter dan de andere. Dat was mij ook al opgevallen. Ik zou zo gauw geen merken kunnen noemen, want ik heb het niet bijgehouden.
-
Residu verscheelt per tabak inderdaad en ik denk dat teer daar de belangrijkste factor in is. En bij gesausde tabak natuurlijk de zoete smurrie.
-
Nee ik rook Semois niet sneller.Vandaahl schreef:Het zou het ook zo kunnen zijn dat je Semois sneller rookt en dat er zo meer roet achterblijft?
- Luys
- Moderator
't Is mij ook opgevallen dat de hoeveelheid viezigheid afhankelijk is van de tabak. Op zich ook wel logisch lijkt me: soort tabak, toevoegingen, etc etc speelt allemaal mee. Old Dublin (en vermoedelijk gaat dit op voor het merendeel van de Latakia's) geven ook een zwarte pijpenrager, terwijl dat bij andere tabakken lichtbruin blijft...
Pijproker des forums
- St Patrick
Dat heb ik hier ook... Vooral bij Semois en Davidoff tabakken. Sommige van WO Larsen geven ook meer zwart af, maar ja zij worden er niet minder lekker door...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****