Sigarenstomppijpexperiment

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Kapitein Haddock

Sigarenstomppijpexperiment

Bericht door Kapitein Haddock »

In het startersverhaal van Bommel las ik dat zijn eerste twee pijpjes sigarenstomppijpjes waren. Kleine pijpjes om sigarenstompjes geheel op te kunnen roken. Nu had ik van mijn buurman een pijpje gekregen dat hij had gevonden op de rommelmarkt. Te klein om fatsoenlijk uit te roken, merkte ik wanneer ik het probeerde te gebruiken. Na het lezen van Bommels verhaal bedacht ik mij dat het wel eens zo'n sigarenstomppijpje kon zijn. Gisteren heb ik een sigarenstompje bemachtigd door een sigaar te roken en vandaag heb ik mijn 'sigarenstomppijpje' gebruikt.

Afbeelding

Afbeelding

Inderdaad, de kop is net groot genoeg voor zo'n sigarenstompje.

Afbeelding

In het begin stak het stompje nog uit boven de pijp. Heel even moest ik denken aan de bouchons die enkele forumleden in hun bezit hebben. Het sigarenstompje bleef vanzelf branden en de pijp fungeerde louter als sigaarhouder. Het rookte nog steeds als een sigaar.

Afbeelding

Wanneer het sigarenstompje tot in de ketel gezakt is, begint het steeds meer de rookeigenschappen van een pijp te krijgen. De tabak moet regelmatig aangedrukt worden en durft af en toe uit te gaan. Zo roken we het volledig op, zodat geen tabak verloren is gegaan! Net als in de tijd, waarin deze pijpjes gemaakt werden, bedacht ik mij.
Laatst gewijzigd door Kapitein Haddock op 10 jul 2011 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Kynikos

Re: Sigarenstomppijpexperiment

Bericht door Kynikos »

Ziet eruit als een soepel verlopend proces. Maar is die rook niet heel erg zwaar en bitter, aangezien er al een hele sigaar aan rook door dat stompje heen is gegaan? Volgens mij wordt een sigaar normaal gesproken niet weggelegd omdat men de vingers brandt maar omdat men na 3/4 sigaar een negatieve smaakverandering ervaart.

multiballs

Bericht door multiballs »

is inderdaad hetzelfde systeem als met een bouchon,
werkt zeer goed,
als hij meer klein beetje aansluit tegen de wand is het al voldoende om lekker door te roken
WINSLOW Waarom niet ?

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Dit doe ik vrij regelmatig.

Merk je ook dat er veel meer condensvorming ontstaat in de bodem van de pijp op deze manier, dan bij het roken van pijptabak? Laatst had ik bruinig vocht in de pijpensteel. Het betrof een kwaliteitssigaar die ik met plezier tot het einde toe heb opgerookt, maar de laatste loodjes -zogezegd- van de sigaar zijn toch het zwaarst, letterlijk; omdat al het onhebbelijke -de smurrie- opgespaard wordt in het laatste kwart van de sigaar...

Joey Peters

Bericht door Joey Peters »

Zelf doe ik dat alleen met de duurdere sigaren...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Doe mij toch maar een lekkere bouchon van Manil.

churchwardensmoker

Bericht door churchwardensmoker »

(mooie asbak trouwens) :)

Kapitein Haddock

Kynikos schreef:Ziet eruit als een soepel verlopend proces. Maar is die rook niet heel erg zwaar en bitter, aangezien er al een hele sigaar aan rook door dat stompje heen is gegaan? Volgens mij wordt een sigaar normaal gesproken niet weggelegd omdat men de vingers brandt maar omdat men na 3/4 sigaar een negatieve smaakverandering ervaart.
Niet veel van gemerkt, eerlijk gezegd. Maar ik ben geen sigaarroker en kan dit misschien moeilijk beoordelen.
drfretboard schreef:Dit doe ik vrij regelmatig.

Merk je ook dat er veel meer condensvorming ontstaat in de bodem van de pijp op deze manier, dan bij het roken van pijptabak? Laatst had ik bruinig vocht in de pijpensteel. Het betrof een kwaliteitssigaar die ik met plezier tot het einde toe heb opgerookt, maar de laatste loodjes -zogezegd- van de sigaar zijn toch het zwaarst, letterlijk; omdat al het onhebbelijke -de smurrie- opgespaard wordt in het laatste kwart van de sigaar...
Geen last van condensvorming al heeft dat stompje wel een hele dag kunnen uitdrogen.

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Bert van Hell schreef:Doe mij toch maar een lekkere bouchon van Manil.
Hier Idem Dito met een *-tje...
Ik rook mijn sigaren tot het wel bekende omslagpunt (meestal 1/3e van de totale lengte van de sigaar) en dan laat ik hem lekker uitgaan in de asbak. Persoonlijk is een pijp een ander rookinstrument dan een sigaar, maar ik heb natuurlijk nog wel 4 Bouchons dus misschien verandert mijn inzicht wel... Ik zal het eens, komend weekend, proberen.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Paasei

Bericht door Paasei »

Het verschil tussen bouchons en een sigaar zit 'm in het feit dat een sigaar opgerolde bladen zijn (min of meer volledig), terwijl de tabak in een bouchon 'gewoon' de grove snede van Manil is die men in een paar bladen rolt.
Ik denk niet dat het aan te raden is zo'n bouchon als sigaar te gaan roken...
:lol:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Kapitein Haddock

Weet ik. Ik maakte de vergelijking, omdat een bouchon ook boven de pijp uitsteekt. Mocht ik iemand voor het hoofd gestoten hebben, bied ik mijn excuses aan. :wink:

Upper Ten

Bericht door Upper Ten »

Wat mij direct opviel op foto 2. DUVEL. Voor mij het lekkerste bier.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

endevos

Bericht door endevos »

Upper Ten schreef:Wat mij direct opviel op foto 2. DUVEL. Voor mij het lekkerste bier.
:lol: :lol: Dat was ook het eerste waar mijn ogen op vielen...

Henk de Jong

Bericht door Henk de Jong »

Kynikos schreef:Ziet eruit als een soepel verlopend proces. Maar is die rook niet heel erg zwaar en bitter, aangezien er al een hele sigaar aan rook door dat stompje heen is gegaan? Volgens mij wordt een sigaar normaal gesproken niet weggelegd omdat men de vingers brandt maar omdat men na 3/4 sigaar een negatieve smaakverandering ervaart.

Plus het feit dat het sigaarstompje pas de volgende dag werd gerookt. Het "overnachten" van sigaren intensifeert de zwaarte en de bitterheid.

Bommel

Bericht door Bommel »

Mijn ervaring met een sigarenpijp vs pijptabak is dat de pluk pijptabak niet te groot moet zijn, er kan immers niet veel in, en niet te vast aangedrukt dient te worden.
Doch kan men dan een lustig kwartiertje genieten van zo'n pijp.
Zelf heb ik nauwelijks ervaring met een sigarenstompje en het is te lang geleden om de rookherinnering weer boven te halen.
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ben nu bezig met het roken van mijn eerste bouchon en wat is dit een onwijs goede en lekkere ervaring zeg... Ik begrijp nu best dat mensen een sigarenstompje tot het einde op roken. TOP...!!!
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Melmins

Bericht door Melmins »

St Patrick schreef:
Ik rook mijn sigaren tot het wel bekende omslagpunt (meestal 1/3e van de totale lengte van de sigaar) en dan laat ik hem lekker uitgaan in de asbak.
Dat deed ik vroeger ook tot iemand me vertelde om het volgende te doen:

- klop voorzichtig de asse weg
- steek de sigaar terug goed aan
- blaas voorzichtig gedurende een paar seconden in de sigaar

Je krijgt dan vooraan een redelijke vlam die alle vuiligheid opbrandt die zich in het laatste 3de heeft verzameld. Eens de vlam brand kan je de sigaar als een toorts vasthouden, meestal brand de vlam dan nog enkele seconden door.

Vanaf dan smaakt je sigaar terug zoals in het begin.

In het Frans noemt men deze handeling 'dégasser' (ontgassen). De moeite waard om te proberen.

Groet,
Melmins
Tobacco smoke is the one element in which men can sit silent together without embarrassment, and where no man is bound to speak one word more than he has actually and veritably got to say.
Thomas Carlyle

Plaats reactie