Eerste pijp.

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Mendelevium

Eerste pijp.

Bericht door Mendelevium »

Beste heren,

Ik zou graag een pijp aan willen schaffen, alleen zijn er nog enkele struikelblokken die mij hiervan weerhouden. Daarom heb ik mij geregistreerd op dit forum in de hoop dat u mij wat handige hints en tips kunt geven voor de aanschaf van mijn eerste pijp. Welke eigenschappen zou een eerste pijp volgens u moeten bezitten? Dat de eerste pijp een rechte pijp moet zijn, is mij inmiddels al bekend. Ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit de enigste echt belangrijke eigenschap voor een allereerste pijp is. Daarom vraag ik u om hulp. Verder zou ik graag willen weten, wat natuurlijk ook niet onbelangrijk is, wat zoal het kostenplaatje is van de aanschaf van een pijp inclusief tabak en andere benodigdheden.

Mijne heren, ik zou zeggen:"Brand los en deel al uw huidige kennis met mij."

Met vriendelijke groet,
Bram

metaltommy

Bericht door metaltommy »

http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm

leerzaam en erg leuk om te lezen, alle facetten van het pijproken in een leuk boekje.
Groet,
Tom

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Welkom hier, hier kun je een hoop tips lezen :

http://pijprokersforum.forum2go.nl/taba ... t2504.html
http://pijprokersforum.forum2go.nl/begi ... k-t65.html

*edit: een collega was me voor zag ik* :wink:

Wel een verzoekje om je even voor te stellen in het daarvoor bedoelde topicje, leuk voor de anderen om te weten met wie ze babbelen.

Enjoy !
Laatst gewijzigd door Eliminator op 18 mei 2011 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

metaltommy schreef:http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm

leerzaam en erg leuk om te lezen, alle facetten van het pijproken in een leuk boekje.
Doen! Heeft mij enorm geholpen.
Groeten,
jarnogab

Kynikos

Bericht door Kynikos »

Ik zou zeggen: Een middelformaat billiard met de mogelijkheid tot filter roken van een degelijk maar voordelig merk. Ik begon met Big Ben, maar Stanwell schijnt ook een aanrader te zijn.

Mendelevium

Zou ik u allen ook mogen vragen hoe u uiteindelijk bij de pijp terecht bent gekomen? Persoonlijk vind ik de hele sfeer een stijl die rond het pijproken hangt erg interessant en wil het daarom erg graag eens proberen, wie weet wat voor moois daar wel niet uit voort vloeit.

culann

Bericht door culann »

Welkom!
Een eerste pijp 'moet' niet persé recht zijn hoor, heeft wel voordelen, maar ben zelf begonnen met gebogen pijpen, persoonlijk vind ik die makkelijker in de mondhoek hangen. Belangrijkste is denk ik dat je iets hebt, gevoelsmatig een bepaalde klik, met je eerste pijp, zodat je 'm graag tevoorschijn haalt... Veel genoemde merken hier op het forum om mee te beginnen zijn o.a. Big Ben en Stanwell. Beiden prima en niet te prijzig. Verder is ook het marktplein op dit forum een mooie plaats om goedkoop kwalitatief uitstekende pijpen aan te schaffen. Verder gewoon veel lezen op dit forum, staat ook genoeg info op over 'beginners tabak'. Naar mijn mening bijvoorbeeld Sail - Groen of Neptune - Mellow Mixture.

Succes met de start! En schroom vooral niet om te vragen!

Groet,
Sander

*edit* en zie tips hierboven dus! De rest is sneller met typen dan ik... :lol:
Laatst gewijzigd door culann op 18 mei 2011 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Kapitein Haddock

Bericht door Kapitein Haddock »

Welkom Mendelevium, in dit draadje staat volgens mij de nodige informatie. Ik zou ook nog opmerken een pijp van een bekend merk te kopen zoals Big Ben of Stanwell. Niet dat onbekende merken slechte pijpen voortbrengen, maar het vergt een ervaren oog om een goede pijp te herkennen en op die manier ben je verzekerd van een goede pijp. :wink:

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Mendelevium schreef:Zou ik u allen ook mogen vragen hoe u uiteindelijk bij de pijp terecht bent gekomen? Persoonlijk vind ik de hele sfeer een stijl die rond het pijproken hangt erg interessant en wil het daarom erg graag eens proberen, wie weet wat voor moois daar wel niet uit voort vloeit.
Een zeer goed punt!

Aanleiding om er een speciaal forum voor neer te zetten:

http://pijprokersforum.forum2go.nl/star ... n-f60.html

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Big ben kopen. Goed merk voor beginners.
The eagle flies alone!

Tillion

Bericht door Tillion »

pijpliefhebberrobin schreef:Big ben kopen. Goed merk voor beginners.
Ligt er ook aan hoeveel je wilt besteden aan je pijp soms kun je voor ietje meer een veel betere pijp krijgen. Mijn eerste pijp was ook een big ben (lombok) zo een uit lord of the rings. Ik ben helemaal verzot op pijpen sinds dien.

pijpliefhebberrobin

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Tillion schreef:
pijpliefhebberrobin schreef:Big ben kopen. Goed merk voor beginners.
Ligt er ook aan hoeveel je wilt besteden aan je pijp soms kun je voor ietje meer een veel betere pijp krijgen. Mijn eerste pijp was ook een big ben (lombok) zo een uit lord of the rings. Ik ben helemaal verzot op pijpen sinds dien.
Ik had voor € 50,-- een complete startersset van big ben.
The eagle flies alone!

Winslow Collector

Bericht door Winslow Collector »

Als je een rechte pijp echt niet mooi vindt, koop je een gebogen. De reden dat rechte pijpen aangeraden worden is, omdat je dat het "spelletje" met de vochthuishouding beter onder controle kunt krijgen. Gebogen pijpen kunnen bij de beginner nogal eens gaan pruttelen door het vocht. Als je dan het rookgedrag gaat veranderen, om dat gepruttel weg te werken, heb je geen controle meer voor de rest van het rookgebeuren. Je focust dan teveel op de irritatie van de pruttelende pijp.

Verder raad ik je een model aan zonder franje, zoals Kynikos al schreef: een Canadian of Apple, eventueel een niet te grote poker. En een pijp mét 9 mm filter geeft je de mogelijkheid beide rookmanieren (met of zonder filter) uit te proberen.
Ook raad ik je geen "dikke knots" aan, dus geen pijp met een flinke wanddikte. Als beginner leer je het te heet roken sneller af, door een pijp te nemen met een normale wanddikte, ergens tussen de 4-6 mm. Je voelt dan aan de ketel meteen wanneer je te warm aan het roken bent. Een te dikke wand geeft je wat marge, voordat je de vingers brandt, maar daar leer je dan ook minder van.

Ook zou ik een gladde pijp nemen, geen gezandstraalde of gerustificeerde pijp. Bij een gladde wand merk je veel sneller of de pijp te heet wordt, dan bij een bewerkte pijp. Een bewerkte pijp heeft een groter oppervlak en daarmee een groter gebied om zijn warmte kwijt te raken. Erg prettig natuurlijk, maar het is misschien té vergevingsgezind om iemands "foutjes" duidelijk te laten merken.

Kortom: als je een pijp koopt die allerlei "vergevingsgezinde" eigenschappen heeft (dikke wand, niet-gladde kop, systeempijpen met opvangmogelijkheden voor het vocht, enz), kun je waarschijnlijk sneller van een smakelijke pijp genieten. Maar je leert dan zelf niet echt de handigheid om koel en droog te roken. Leer je die handigheid juist met een pijp die jou geen marge biedt voor foutjes, ga je later veel meer genieten van eender welk model pijp. Want je hebt het dan met een "Spartaanse" pijp geleerd. :wink:

Dus eigenlijk: een saaie pijp, model "Gemiddeld", zonder franje, simpel en eerlijk, om jezelf snel te "pesten" met het merkbaar maken van wat er mis kan gaan met het roken. Des te eerder signaleer je die beginnersprobleempjes als vocht en te heet roken en des te eerder stuur je jouw rookgedrag bij om dit onder controle te krijgen.

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Daar valt geen speld meer tussen te krijgen.

Bommel

Bericht door Bommel »

robvoorburg schreef:Daar valt geen speld meer tussen te krijgen.
Helemaal niks er tussen te krijgen.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Er zijn vele pijprokers die de pijp zonder franje gedurende hun pijprokende leven koesteren en dat pad niet snel zullen verlaten.

Joey Peters

Re: Eerste pijp.

Bericht door Joey Peters »

Kijk anders eens voor een occasion: http://marktplaats.puffaway.nl/
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Ribbon

Re:

Bericht door Ribbon »

Kynikos schreef:Ik zou zeggen: Een middelformaat billiard met de mogelijkheid tot filter roken van een degelijk maar voordelig merk. Ik begon met Big Ben, maar Stanwell schijnt ook een aanrader te zijn.
Dit kan ik wel onderschrijven. Middelmaat billiard met filtermogelijkheid. Ik begon met een Butz Choquin.

Succes.
Huidige rotatie:SG Best Brown Flake (?), Ashton Type 3 (<2012), Mullingar Kenmare ('80's)

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Beginnen met een mooie rechte pijp is makkelijk. Ik ben zelf begonnen met een Big Been gebogen model. Ging ook goed alleen had ik sneller last van het prutellen...
Je moet kijken wat voor jou goed en lekker aanvoelt... Succes...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Pieter

Bericht door Pieter »

Koop wat je mooi vindt en wat je aanspreekt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Mendelevium

Sorry ik ben dit onderwerp helemaal vergeten. Inmiddels heb ik al ruim een maand een pijp en zit al te denken aan de aanschaf van een tweede. Het is een rechte billiard van Big Ben en ik ben er zeer tevreden mee. Het probleem is echter dat hij nogal snel heel warm wordt. Soms rook ik extreem langzaam om dit te voorkomen, maar dan gaat de pijp een ontelbaar aantal keren uit. Behalve dat is het een prima pijp en ben ik er erg blij mee! :D

metaltommy

Het probleem is echter dat hij nogal snel heel warm wordt. Soms rook ik extreem langzaam om dit te voorkomen, maar dan gaat de pijp een ontelbaar aantal keren uit.
losser stoppen, of een andere stop methode proberen ?

2 stap methode
frank methode
vrij vertaald, de prop en rook methode
deze gebruik ikzelf voor flakes

zo kun je op youtube nog meer methodes vinden, probeer uit welke je het beste past.
Groet,
Tom

Mendelevium

Metaltommy, mijn dank is zeer groot.
*knielt voor Metaltommy*

metaltommy

:oops: nou nou.. dat hoeft nou ook weer niet hoor.. gewoon geprobeerd mee te denken thats all. blij je te kunnen helpen.
Groet,
Tom

Plaats reactie