Deze pijpjes waren ongebruikt, op een enkeling na geloof ik, want er lagen ook nog wat aangebroken/ losse bij en deze dan. Kleine pijpjes, maar ja, het was dan ook voor de losers

let op: 'bonvrij'

Beste Terpentijn, ik denk dat je Kynikos verward met mij. Ik ben inderdaad in het bezit van een WOII pijpje dat toebehoord heeft aan een gesneuvelde Wehrmacht soldaat. Een prachtstuk!Terpentijn schreef:nou ik herinner mij een serie berichtjes enkele maanden terug, dacht ik, over een pijpje van ik meen Kynikos. hij had ook duitse pijpjes dacht ik, maar dat moesten we mar eens opzoeken in het archief.
Dat denk ik ook, ik heb zo'n ding niet namelijk.Nekker schreef:Beste Terpentijn, ik denk dat je Kynikos verward met mij. Ik ben inderdaad in het bezit van een WOII pijpje dat toebehoord heeft aan een gesneuvelde Wehrmacht soldaat. Een prachtstuk!Terpentijn schreef:nou ik herinner mij een serie berichtjes enkele maanden terug, dacht ik, over een pijpje van ik meen Kynikos. hij had ook duitse pijpjes dacht ik, maar dat moesten we mar eens opzoeken in het archief.
Dat is ook zo, ze zijn massaal geproduceerd tegen het einde van de oorlog om het moraal van de soldaten terug omhoog te krijgen. Deze pijpen hadden geen voorrang op de grote oorlogsmachine, dus kwalitatief gezien zijn ze niet perfect. Ik geloof dat ik wel een iets betere heb, want die van de officieren was bezet met een zilveren ring. En zo één heb ik net op de kop kunnen tikken. (zo heb ik me toch laten wijs maken)robvoorburg schreef:Wanneer ik de foto's zie zou ik zeggen niveau mandjespijp.
Ik wil hierbij ook aangeven dat mandjespijpen niet altijd van slechte kwaliteit zijn. Op de meeting in Leerdam kocht ik bij Rudy 2 mandjespijpen van Euro 15,00 per stuk. Ik rook uit allebei Latakia tabak. En misschien verbloemt door de sterke van de tabak dit de kwaliteit van de pijp maar ik moet zeggen dat deze pijpen uitstekend roken en mij zeer goed bevallen. Voor deze prijs wil ik er nog wel een paar van aankopen.janneman schreef:Het zijn van origine zeker pijpen van mandjes niveau; dat waren verreweg de meeste pijpen voor de jaren '60 of '70... Maar soms heeft tijd een heilzame werking, ik heb opvallend veel verhalen gelezen van oude mandjespijpen die nu heel wat beter blijken te smaken. Blijkbaar doet de aanvullende droogtijd (bij veel mandjespijpen was om te beginnen al het hout niet goed gedroogd voor er een pijp van werd gemaakt) wonderen...