Uhm... dat zijn er wel een paar: uiteraard Dunhill, maar bijvoorbeeld ook GBD, Parker, Barling, Comoy, Orlik, BBB, Barling, Charatan, Les Wood (Les Wood wordt in Engeland ook verkocht als Ferndown)... De lijst is in feite eindeloos, ooit eens 'kwam immers elke goeie pijp uit Engeland'...
Als je een uitputtende lijst wilt:
http://pipedia.org/index.php?title=Brit ... kers_A_-_D en verder
Als ik strikt voor mezelf mag spreken: er zijn een paar dingen die in mijn ogen een pijp typisch Engels maken. Om te beginnen een van de klassieke modellen, dus geen freehand. Verder heb ik de indruk dat een rechte pijp het daar altijd wat beter heeft gedaan dan een gebogen pijp (geen idee waar ik die indruk echt vandaan heb, maar de wat slankere rechte biliards, al dan niet met zadelbit, kijken me vanaf zowat elke historische RAF-piloten-foto aan (precies wat de foto die je bijvoegd ook al laat zien).
Verder is me bij veel Engelse merken, vooral de wat ouderen, opgevallen dat ze betrekkelijk weinig doen om de nerf tot uitdrukking te brengen. Vaak een donkere beits en geen contrast-beits. Het lijkt erop dat men de nerf ooit in Engeland maar bijzaak vond.
Mijn keuze zou vermoedelijk Parker, Les Wood of Dunhill zijn (oplopend in prijs).
Goeie reis!