Inroken; baai of gesausd ?
- Eliminator
- Moderator
Inroken; baai of gesausd ?
N.a.v. een topic van St Patrick die druk is zijn prachtige, zelf ontworpen, nieuwe pijpen in te roken, deze vraag.
Vaak hoor ik mensen over het inroken van een pijp met baai tabak, anderen pakken hier toch graag hun geliefde gesausde tabak voor.
Zijn er duidelijke verschillen (behalve de smaak van de tabak die in rook opgaat uiteraard), heeft het consequenties voor de pijp en zijn er nog tips hieromtrend ?!
Vaak hoor ik mensen over het inroken van een pijp met baai tabak, anderen pakken hier toch graag hun geliefde gesausde tabak voor.
Zijn er duidelijke verschillen (behalve de smaak van de tabak die in rook opgaat uiteraard), heeft het consequenties voor de pijp en zijn er nog tips hieromtrend ?!
-
Baai bijt snel als hij heet wordt, dus nodigt uit tot voorzichtig en koel roken, wat goed is bij het inrookproces. Ook brand hij nogal droog, waardoor je de pijp makkelijker geheel leeg kan roken. Dit zorgt eerder voor een nette, over de hele bowl verdeelde koollaag. Theoretisch gezien lijkt het me dus sowieso de beste keus. Zelf pak ik er meestal gewoon Neptune bij of een andere vertrouwde tabak die ik op dat moment open heb. Ik ben niet zo'n fan van inroken, dus als ik dat dan ook nog doe met tabak die ik niet zo lekker of boeiend vind (baai interesseert me slechts af en toe) dan wordt het echt een klus in plaats van een genoegen. Uiteindelijk denk ik dat die technische voordelen van baai redelijk verwaarloosbaar zijn en dat je gewoon het best kan roken wat je genoegen schept. Zeker als een pijp al voorgekoold is. Met een 'kale' pijp ben ik vaak toch iets voorzichtiger en probeer ik de tabakskeuze voor het inroken wat droger en neutraler te houden dan ik gewoonlijk zou doen.
- janneman
- Contacteer:
Om te beginnen denk ik dat het geen kwaad kan om een pijp met gesausde tabak in te roken. Als er iets misgaat, zou dat vermoedelijk ook met baai misgaan (steentje, scheuren of holte in het hout). Ik denk dat in stappen inroken wel wat sneller voor een goeie koollaag zorgt, en misschien helpt baai daar ook bij (maar voor dat laatste heb ik nooit een goed experiment kunnen uitvoeren).
Ik sluit me aan bij Kynikos voor wat betreft de scherpte van baai; dat zet een beetje een rem op het al te fel roken, en dat kan bij een nieuwe pijp geen kwaad... Een ander voordeel is dat de meeste baai redelijk neutraal van smaak is, en zo krijg je ook een ingerookte pijp die nog niet teveel eigen smaak heeft.
Omdat baai snel bijt is het een kritische tabak om te roken, en het helpt me ook om een pijp te leren kennen. Sommige pijpen roken 'haastiger' of sneller dan anderen, of heter of net koeler. Bij baai merk ik elke nuance.
Het in stapjes inroken (kwart, half, driekwart en vol) zorgt ook voor een soort van geleidelijke kennismaking met de nieuwe aanwinst. Ik vind het doorgaans wel een aangenaam proces met de pijpen van tegenwoordig (hout lijkt nu beter behandeld dan vroeger, ik kan me nog wel wat 'groene' of branderige smaakjes herinneren die ik vroeger uit pijpen heb moeten wegroken).
Ik sluit me aan bij Kynikos voor wat betreft de scherpte van baai; dat zet een beetje een rem op het al te fel roken, en dat kan bij een nieuwe pijp geen kwaad... Een ander voordeel is dat de meeste baai redelijk neutraal van smaak is, en zo krijg je ook een ingerookte pijp die nog niet teveel eigen smaak heeft.
Omdat baai snel bijt is het een kritische tabak om te roken, en het helpt me ook om een pijp te leren kennen. Sommige pijpen roken 'haastiger' of sneller dan anderen, of heter of net koeler. Bij baai merk ik elke nuance.
Het in stapjes inroken (kwart, half, driekwart en vol) zorgt ook voor een soort van geleidelijke kennismaking met de nieuwe aanwinst. Ik vind het doorgaans wel een aangenaam proces met de pijpen van tegenwoordig (hout lijkt nu beter behandeld dan vroeger, ik kan me nog wel wat 'groene' of branderige smaakjes herinneren die ik vroeger uit pijpen heb moeten wegroken).
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- jarnogab
Ik rook in met baai/ongesausde tabak, omwille van de redenen die Kynikos aangaf. Maar misschien is de opmerking van janneman terecht: als het met gesausde tabak misgaat, dan zou het waarschijnlijk wel met baai ook zijn misgegaan.
Ik kan wel eens genieten van een baai, maar ben voornamelijk een gesausde roker. Vandaar dat inroken soms een klus is
Ik kan wel eens genieten van een baai, maar ben voornamelijk een gesausde roker. Vandaar dat inroken soms een klus is
Groeten,
jarnogab
jarnogab
- Paasei
Je rookt je pijp m.i. gewoon in met de tabak die je graag hebt.
Gesausd, baai...
Ik heb al es een pijp ingerookt met Old Dublin (Latakia dus) en eentje met Semois.
Allemaal perfect ingerookte pijpen.
Alleen die laatste heeft lange tijd een ghost van Semois gehad.
Waar de latakia weg was na een keer of drie met andere tabak, heeft dat bij de Semois-pijp een rookbeurt of tien 'gekost'.
Op zich wel grappig om in een roobeurt met een bekende tabak als Old Gowrie na een tijdje plotseling een vleug Semois te herkennen...
Gesausd, baai...
Ik heb al es een pijp ingerookt met Old Dublin (Latakia dus) en eentje met Semois.
Allemaal perfect ingerookte pijpen.
Alleen die laatste heeft lange tijd een ghost van Semois gehad.
Waar de latakia weg was na een keer of drie met andere tabak, heeft dat bij de Semois-pijp een rookbeurt of tien 'gekost'.
Op zich wel grappig om in een roobeurt met een bekende tabak als Old Gowrie na een tijdje plotseling een vleug Semois te herkennen...
Koninklijke Eikel Des Forums.
- multiballs
-
Toen ik vóór 2003 nog vrijwel uitsluitend gele Sail rookte, rookte ik een nieuwe pijp altijd in met een baai. Sail in een nieuwe pijp vond ik gewoon niet lekker. En ik had daarbij braaf de instructies in het pijpenbrievier opgevolgd. Nu ik het grootste deel van de dagelijkse pijpen met baai rook, is dit probleem van het inroken gelijk opgelost.
Wat ik wel eens doe, en dat kan denk ik met een nieuwe pijp ook, baai mengen met bijvoorbeeld een beetje Latakia. Als je niet van baai roken houdt kun je dat op deze wijze oplossen.
Wat ik wel eens doe, en dat kan denk ik met een nieuwe pijp ook, baai mengen met bijvoorbeeld een beetje Latakia. Als je niet van baai roken houdt kun je dat op deze wijze oplossen.
- Terpentijn
Ik rook zowel in met baai als met gesausde tabak (Ashton 4 bijv.).
Ha, ha, Paasei Semois om in te roken en dan een 'Semois ghost' lijkt me inderdaad niet ontdenkbaar. Ik heb het zelf nog nooit gerookt, hoewel ik de streek prachtig vond toen ik er vorig jaar even was.
T.
Ha, ha, Paasei Semois om in te roken en dan een 'Semois ghost' lijkt me inderdaad niet ontdenkbaar. Ik heb het zelf nog nooit gerookt, hoewel ik de streek prachtig vond toen ik er vorig jaar even was.
T.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'
- Nekker
- Erelid
Inderdaad, de semois tabakken zijn geen aanraders om in te roken. Ik zelf heb er een goede 3 maanden over gedaan om de ghost van Semois eruit te krijgen met een andere tabak.jarnogab schreef:En ben ik nu wel net mijn Courrieau aan het inroken met SemoisPaasei schreef: Alleen die laatste heeft lange tijd een ghost van Semois gehad.

Groet, Nekker
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.
- St Patrick
Het inroken doe ik normaal gesproken met 3 nuns of neptune... Een tabak die een algemene niet al te overheersende smaak heeft. Nu doe ik het eens anders en rook mijn nieuwe pijpen in met heerlijke gesausde tabakken... Ik vindt het echt een geweldige uitdaging en een heel lekker spel vol mooie smaken, prachtige geuren (nieuw hout ruikt fantastisch) en heerlijke nieuwe nuances in de reeds bekende tabakken...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
-