vraagje over as

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
belgianpipesmoker

vraagje over as

Bericht door belgianpipesmoker »

hallo,

even een vraagje over het as tijdens het roken.

ik merk op dat als ik halfweg ben er redelijk wat as in het keteltje ligt.
als op dit punt de pijp uitgaat, dan smaakt hij vrij bitter, onaangenaam als ik hem weer aansteek.
alles smaakt dan zo een beetje naar as.

tegenwoordig blaas ik de as weg of tik hem zelfs uit de ketel.
als ik dan opnieuw vuur dan heb ik een aangename smaak.+ hij is weer makkelijker in gang te houden.

hoe doen jullie dit?

mvg

koen
Mijn persoonlijke collectie pijpen
viewtopic.php?f=41&t=1794

Afbeelding

Mus

Bericht door Mus »

Da's vreemd, want ik laat alle as gewoon zitten tot het eind en ik heb nooit last van een bittere smaak bij het opnieuw aansteken.

Misschien wordt het eens tijd om je pijp een grote schoonmaakbeurt te geven (koollaag bijwerken, mondstuk en tige eens uitgebreid schoonmaken met ragers of wattenstaafjes en 96% alcohol). Een vieze smaak kan ook veroorzaakt worden door een vervuilde pijp.

belgianpipesmoker

Mus schreef:Da's vreemd, want ik laat alle as gewoon zitten tot het eind en ik heb nooit last van een bittere smaak bij het opnieuw aansteken.

Misschien wordt het eens tijd om je pijp een grote schoonmaakbeurt te geven (koollaag bijwerken, mondstuk en tige eens uitgebreid schoonmaken met ragers of wattenstaafjes en 96% alcohol). Een vieze smaak kan ook veroorzaakt worden door een vervuilde pijp.
jep maar heb het in al mijn pijpen hoor :lol:

Afbeelding

teunis

Bericht door teunis »

Die bittere smaak heb ik soms op het einde van de pijp, met name als ik zoiets heb van: nou, effe doorstomen, dan kunnen we voort.

Bij te snel het laatste restje oproken, dus.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Zelf ervaar ik dat niet zo eerlijk gezegd, maar als jouw rookervaring er op vooruit gaat door de as er uit te kloppen, zou ik zeggen 'gewoon doen' ! :wink:
Afbeelding

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ik heb het soms ook wel eens, tenzij ik de pijp al een tijdje geleden heb laten uitgaan. Sinds een tiental dagen of zo durf ik halfweg de pijp te laten doven, om die dan een uur of twee-drie aan de kant te leggen. Als ik dan opnieuw aanvuur, dan heb ik die bittere smaak niet.
Groeten,
jarnogab

Rob

Bericht door Rob »

Over as gesproken: Het Dordts Pijpgilde viert op As-woensdag het feest van Sint Nicotinus. Blijbaar sparen ze al hun as van het hele jaar op, en op aswoensdag wordt alles uitgestrooid! ;)
http://home.planet.nl/~omegaone/DreamHC/Pagina4.html

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Ik rook meestel de pijp in twee gedeeltes. Bij de tweede keer aanvlammen veeg/ tik (met de tamper) ik de as van de eerste keer uit de ketel. Op deze manier hoef ik niet door de aslaag heen te vlammen, en heb ik nooit last van een rare smaak. Als ik echt helemaal tot op de bodem rook dan krijg ik wel de smaak van de welbekende natte prop. Dus voor die tijd stop ik gewoon met roken... No problemo...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Om te beginnen: vooral doen wat je smaakt!

Ik behoor tot de as-houders; ik heb nu net de indruk dat die as -en zorgvuldig aandrukken, niet te hard, niet te zacht- me in staat stelt om dat laatste stuk pijp met de meest aangename smaak te roken. Voor mij is het het laatste kwart of derde deel van een pijp nu net het meest aangenaam.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

willemvb

Bericht door willemvb »

Raar maar waar, wat Koen en Janneman zeggen overkomt me vaak. Tegenstrijdig? Zeker.

Je hebt zo van die dagen, je stopt een pijp die heerlijk wegrookt. Je doet dapper voort en een volgende pijp smaakt je even voortreffelijk. En dat gaat zo maar door. Als je niet oplet ben je ervan overtuigd dat je de meest kundige, onderlegde pijproker van het universum bent en daar gaat je bescheidenheid.

De dag erop stop je met dezelfde kundigheid, denk je, een pijp en ben je halfweg maar smaakt het langs geen kanten. Bitter! Te zoet! Te veel dit, te veel dat. Wanhoop slaat bijna toe. De dag erna ... weer een bovenstebeste smaakvolle pijp(en)...

Wanneer een pijp me bitter begint te smaken, zoals Koen hier aanhaalt, leg ik ze gewoon te rusten. Ik heb dit dus ook soms. Voor dat plukje tabak laat ik de eerdere geneugten niet bederven. Gelukkig overkomt het me ook vaak zoals Janneman zegt dat een pijp tot op de bodem wordt leeg gerookt en nog beter smaakt dan alles wat daar voor kwam. Zalig moment!

En zo zie je maar, dat pijproken geen exacte wetenschap is. Gelukkig maar. Wanneer mijn relatie met pijp en tabak wat slabakt, wringt, scheef zit op de één of ander manier... Laat ik ze rusten, net zoals het met (om Heer Bommel te parafraseren) Mevrouw Willem niet 100% klikt vandaag laat ik ze wat met rust en alles komt wat later weer goed. Zeker weten! :wink:

Met vriendelijke groet

Willem

Dirk Bauwens

Bericht door Dirk Bauwens »

Het is mijn ervaring dat pijptabakken met veel additieven (dus met in verhouding minder tabak) tegen het eind van een rookbeurt aan, vrij smerig kunnen beginnen smaken.
Het aroma heeft dan wat weg van een smeulende composthoop. Omdat ik tegenwoordig zonder filter rook is dat onaangenaam aroma dan duidelijk merkbaar.

Een assmaak is onder andere ook mogelijk wanneer een gedeelte van de as zich voortijdig een weg kan banen tot onderaan de ketel.
Ideaal is wanneer de as zich steeds netjes bovenaan zou bevinden, maar in de praktijk is dat soms anders, zeker bij het gebruik van flake tabak.
Wat ik daartegen doe is zorgvuldiger mijn pijp stoppen en zorgvuldiger tamperen, maar ook, vaker dan nodig, mijn pijp tussendoor bijvuren.
Dan ben ik er zeker van dat het gloeibed zich bovenaan blijft bevinden, en dat het zich niet voortijdig een weg naar beneden kan banen. Ook dat komt een goede smaak en minder as op de bodem van de ketel ten goede.

Verder heb ik gelezen dat sommige tabakken (vooral Burley) uit zichzelf een smaak kunnen produceren die als “ashy” en “bitter” bestempeld wordt.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Dirk Bauwens schreef:Het is mijn ervaring dat pijptabakken met veel additieven (dus met in verhouding minder tabak) tegen het eind van een rookbeurt aan, vrij smerig kunnen beginnen smaken.
Het aroma heeft dan wat weg van een smeulende composthoop. Omdat ik tegenwoordig zonder filter rook is dat onaangenaam aroma dan duidelijk merkbaar.
Dat durf ik inderdaad ook al eens voorzichtig waarnemen.
Dirk Bauwens schreef:Een assmaak is onder andere ook mogelijk wanneer een gedeelte van de as zich voortijdig een weg kan banen tot onderaan de ketel.
Ideaal is wanneer de as zich steeds netjes bovenaan zou bevinden, maar in de praktijk is dat soms anders, zeker bij het gebruik van flake tabak.
Wat ik daartegen doe is zorgvuldiger mijn pijp stoppen en zorgvuldiger tamperen, maar ook, vaker dan nodig, mijn pijp tussendoor bijvuren.
Probleem is dat ik vaak bij het aantampen vaststel dat de pijp uitga. Alsof ik te hard tamp. En ik zit daar echt niet op te rammen hoor. Ik ga zondag toch eens mijn ogen goed de kost geven voor een goede tamptechniek :wink:
Ik stel ook vast dat, door het tampen, ik alles net ietsje vaster stop waardoor er zich gedurende het uur pijproken een prop onderin vormt.
Groeten,
jarnogab

Dirk Bauwens

jarnogab schreef:Probleem is dat ik vaak bij het aantampen vaststel dat de pijp uitga. Alsof ik te hard tamp. En ik zit daar echt niet op te rammen hoor. Ik ga zondag toch eens mijn ogen goed de kost geven voor een goede tamptechniek :wink:
Ik stel ook vast dat, door het tampen, ik alles net ietsje vaster stop waardoor er zich gedurende het uur pijproken een prop onderin vormt.
Onderaan wordt een pijp veel lichter gestopt dan bovenaan.
Tijdens het aantampen maak ik het bovenoppervlak van de as/tabak voorzichtig effen, druk nauwelijks aan en ik zuig terzelfdertijd aan de pijp.
Mede dankzij zo langzaam mogelijk roken heb ik geen last meer van zo'n prop onderin.

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman »

Die laatste van Dirk is echt belangrijk; gevoelig tampen doe je door tegelijk aan je pijp te trekken en te voelen hoe de weerstand verandert...

Overigens zou er ook wel wat in de eerdere opmerking van Dirk kunnen zitten; misschien hangt het wel heel erg af van de tabakken die je rookt. Neptune is mijn uitzondering, de meeste andere tabakken die ik graag rook zijn redelijk 'tabakkerig' van smaak, dus geen honing, dropjes, toffee of blauwe-bessen-smaak voor janneman. Misschien dat daar ook mijn andere ervaring van dit probleem mee samenhangt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Dirk Bauwens schreef:Onderaan wordt een pijp veel lichter gestopt dan bovenaan.
Dat deed ik gelukkig wél
Dirk Bauwens schreef:en ik zuig terzelfdertijd aan de pijp.
janneman schreef:Die laatste van Dirk is echt belangrijk; gevoelig tampen doe je door tegelijk aan je pijp te trekken en te voelen hoe de weerstand verandert...
Dàt deed ik dan weer niét; ik begon lichtjes aan te drukken maar zonder te trekken aan de pijp. Hierdoor was ik waarschijnlijk toch te hard aan het tampen, ofschoon ik dacht dat ik licht tampte.

Dank heren voor de tips; zo leer ik elke dag bij wat het genot alleen maar kan verhogen! =D> :-?
Groeten,
jarnogab

Bommel

Bericht door Bommel »

Kijk ook of je een totaal gloei bed in de ketel hebt.
Het kan zijn dat je onbewust een soort van Putjesrook techniek heb zo nu en dan.
Dat betekend dat je in het midden snel naar de bodem rookt terwijl aan de rand van de ketel nog ongebrand tabak zit die je dan weer naar beneden tampt.
Als je dan de pijp weer bijvlamt dan rook je ook as naast de tabak.
Afbeelding

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Denk dat je daar iets schrijft Bommel waar ik vroeger ook wel eens tegenaan gelopen ben.
Ik kreeg toen het advies de pijp goed (tot op het hout) schoon te maken en opnieuw in te roken, dit bleek inderdaad te helpen.

Ideaal is dat de tabak langzaam van boven naar onder in de kop gelijkmatig smeult. De as laat ik meestal zitten tijdens het aandrukken.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Bommel schreef:Kijk ook of je een totaal gloei bed in de ketel hebt.
Het kan zijn dat je onbewust een soort van Putjesrook techniek heb zo nu en dan.
Dat betekend dat je in het midden snel naar de bodem rookt terwijl aan de rand van de ketel nog ongebrand tabak zit die je dan weer naar beneden tampt.
Niet altijd, maar soms heb ik inderdaad al vastgesteld dat de zijkantjes niet even mooi mee smeulen. Bedankt voor de tip
Groeten,
jarnogab

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb bij het roken soms een ander probleem. Vanavond nog rookte ik Royal Navy Flake in m'n Chacom Cesar. M'n meest favoriete pijp voor deze tabak. En dan raakt de pijp opeens verstopt door tabak die in het rookkanaal schiet. Mijn oplossing is dan wachten tot de pijp wat is afgekoeld, het roer verwijderen en een pijpenrager erdoor, zodat de blokkade opgeheven wordt. Is dit probleem herkenbaar?

metaltommy

Bericht door metaltommy »

zeker bert, en doe hetzelfde als jij, afkoelen uitelkaar rager erdoor
Groet,
Tom

robvoorburg

Bericht door robvoorburg »

Je zou voordat je de pijp de volgende keer stopt een rager of oorwatje in kunnen steken en wel zover mogelijk de ketel in.
Je haalt deze er dan uit en steekt de pijp aan, ik denk dat je dan geen last meer hebt.

Bert van Hell

Bericht door Bert van Hell »

Dat vind ik een beetje te ingewikkeld om telkens vooraf een rager erin te doen. Ik heb er maar sporadisch last van, maar vanavond dus weer wel. Maar het probleem is dus herkenbaar.

Dirk Bauwens

Bert van Hell schreef:Ik heb bij het roken soms een ander probleem. Vanavond nog rookte ik Royal Navy Flake in m'n Chacom Cesar. M'n meest favoriete pijp voor deze tabak. En dan raakt de pijp opeens verstopt door tabak die in het rookkanaal schiet. Mijn oplossing is dan wachten tot de pijp wat is afgekoeld, het roer verwijderen en een pijpenrager erdoor, zodat de blokkade opgeheven wordt. Is dit probleem herkenbaar?
Vaak is het kanaal in de pijpekop gewoon te klein van diameter.
Er handmatig doorheen gaan met een boortje van bijvoorbeeld 4 mm kan al heel wat oplossen.

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ah ook ik heb soms last van tabak die het rookkanaal wat verstopt.Ik haalde toen ook de pijp uit elkaar om met een rager de boel vrij te maken.
Vooralsnog ben ik te weinig thuis in pijpen om zomaar te durven boren teneinde het rookkanaal ietsje groter te maken. Maar ik onthoud het wel voor de toekomst!
Groeten,
jarnogab

jarnogab

Bericht door jarnogab »

jarnogab schreef:
Dirk Bauwens schreef:Onderaan wordt een pijp veel lichter gestopt dan bovenaan.
Dat deed ik gelukkig wél
Dirk Bauwens schreef:en ik zuig terzelfdertijd aan de pijp.
janneman schreef:Die laatste van Dirk is echt belangrijk; gevoelig tampen doe je door tegelijk aan je pijp te trekken en te voelen hoe de weerstand verandert...
Dàt deed ik dan weer niét; ik begon lichtjes aan te drukken maar zonder te trekken aan de pijp. Hierdoor was ik waarschijnlijk toch te hard aan het tampen, ofschoon ik dacht dat ik licht tampte.

Dank heren voor de tips; zo leer ik elke dag bij wat het genot alleen maar kan verhogen! =D> :-?
Vanmorgen toegepast tijdens de ochtendwandeling met de hond. Corncobje met Hausmarke Cherry. Dit was al geen tabak waar ik zo'n problemen mee had, maar toch werd ik al gewaar dat het tampen een positiever effect had. Dank! :wink:
Groeten,
jarnogab

jarnogab

Bericht door jarnogab »

Ondertussen kan ik wel zeggen dat al jullie tips mij enorm hebben geholpen! Het roken en gaande houden van de pijp lukt vrij tot enorm goed nu. Bedankt!
Groeten,
jarnogab

belgianpipesmoker

jarnogab schreef:Ondertussen kan ik wel zeggen dat al jullie tips mij enorm hebben geholpen! Het roken en gaande houden van de pijp lukt vrij tot enorm goed nu. Bedankt!
ook hier is er een grote vooruitgang te zien dankzij deze tips.
vooral het voorzichtig tamperen deed veel.

bedankt :!:

Afbeelding

Bart Iron
Moderator

Bericht door Bart Iron »

Bommel schreef:Kijk ook of je een totaal gloei bed in de ketel hebt.
Dat heb ik vaak! Leuk zo'n 'Aha dus dat kan een oorzaak zijn'-moment :)
Ik denk dat dat ook komt door het aanvuren met een aansteker. Ik ga eens met lucifers proberen of ik goed het hele oppervlak kan aanvuren, met de aansteker sla ik toch stukjes over omdat je de aansteker toch moeilijker erover heen kan bewegen.
Bert van Hell schreef:Ik heb bij het roken soms een ander probleem. Vanavond nog rookte ik Royal Navy Flake in m'n Chacom Cesar. M'n meest favoriete pijp voor deze tabak. En dan raakt de pijp opeens verstopt door tabak die in het rookkanaal schiet. Mijn oplossing is dan wachten tot de pijp wat is afgekoeld, het roer verwijderen en een pijpenrager erdoor, zodat de blokkade opgeheven wordt. Is dit probleem herkenbaar?
Ik heb op YouTube wel eens een filmpje gezien van iemand die eerst een fijn zilveren schakelketting onderin oprolde met een uiteinde door het rookkanaal. Na het stoppen trok hij aan het uiteinde de ketting eruit en had zo een luchtkamer gecreëerd.

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Lijkt me niet echt bevordelijk voor het rookkanaal ?! :?
Afbeelding

St Patrick

Bericht door St Patrick »

Nee, en stel dat er een knoop in je ketting komt. Dan kan je al de tabak eruit halen en weer overnieuw doen... :lol: :P :lol:
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Plaats reactie