Bijhouden van de koollaag
-
Bijhouden van de koollaag
Wanneer de koollaag te dik wordt, dan gebruik ik mijn speciale "koolmes" (zie elders op dit Forum)
Tussentijds kijk ik regelmatig met een kritische blik in de ketel of de koollaag niet alleen te dik wordt, maar ook of deze gelijkmatig aandikt.
Indien ik zie dat het laatste het geval is, dan heb ik een dun tandartshulpje waarmee ik voorzichtig de koollaag wat bijwerk (lees schraap) tot de koollaag overal weer de juiste dikte heeft.
(het tandarts instrument is een plat metalen spateltje)
Tussentijds kijk ik regelmatig met een kritische blik in de ketel of de koollaag niet alleen te dik wordt, maar ook of deze gelijkmatig aandikt.
Indien ik zie dat het laatste het geval is, dan heb ik een dun tandartshulpje waarmee ik voorzichtig de koollaag wat bijwerk (lees schraap) tot de koollaag overal weer de juiste dikte heeft.
-
-
ik rol altijd fijn schuurpapier op en ruim met dit rolletje de kop, dit schuurpapierrolletje even draaien naar de andere richting dan de oprol richting zodat het zich een beetje ontrolt in de kop en mooi aansluit aan de rand, en dan even heen en weer draaien. Mooi glad en overal tegelijk ruimen. Een betere methode heb ik nog niet gevonden.
Naar het schijnt zijn er ook niet-pijprokers... Raar...
-
-
- Eliminator
- Moderator
- Agarapijp
-
Re: Bijhouden van de koollaag
Rob, waarom is het belangijk dat de koollaag gelijkmatig aandikt?robvoorburg schreef:Wanneer de koollaag te dik wordt, dan gebruik ik mijn speciale "koolmes" (zie elders op dit Forum)
-
-
- multiballs
-
Een heel interessant filmpje. De demonstratie met een doorgezaagde pijp laat zien hoe ver de reamer in de kop komt. Dan heb ik met m'n verstelbare reamer nog niet zo'n verkeerde keus gemaakt.
Ik let er eigenlijk nooit op of de kop regelmatig aangekoekt is. Als m'n gevoel zegt dat de koollaag te dik wordt, pak ik de reamer en inspecteer ik gelijk wat andere pijpen.
Ik let er eigenlijk nooit op of de kop regelmatig aangekoekt is. Als m'n gevoel zegt dat de koollaag te dik wordt, pak ik de reamer en inspecteer ik gelijk wat andere pijpen.
- St Patrick
Zeer mooi filmpje. Erg duidelijk, maar ik heb nog niets zo'n last van een volle koollaag. In de toekomst denk ik dat ik dan toch voor het setje van 4 ga. Deze hebben een mooiere ronding waardoor je beter in de pijp zelf komt. Nogmaals thanks...

*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****
- janneman
- Contacteer:
Ik vrees wel eens dat onze pijpen tegenwoordig eerder aan overmatig knuffelen dan aan ferm roken ten onder gaan... Ik denk dat ik een jaar of 5 intensief pijp gerookt had (met een stuk of 5 pijpen) voor ik uberhaupt de eerste keer aan een pijp ruimen toe was. De koollaag moet niet 1/10e milimeter zijn, maar ergens tussen de 1 en 2 millimeter, en iets meer mag ook nog wel. Als ik een pijp ruim, probeer ik ongeveer 1 mm kool over te laten... Niet te snel zijn met rukmen dus, een pijp met een mooie mm kool rookt echt veel beter.
Het filmpje is overigens inderdaad prachtig, vooral door die doorgezaagde pijp!
Wat mij beschrijft sluit ook wel aan bij mijn ervaring; als die pijpenruimers met losse koppen passen, dan zijn ze ook meteen perfect. Probleem is inderdaad dat je binnen die 4 dan wel een passende moet vinden... En dat is denk ik waar een verstelbare ruimer goud waard wordt. In mijn geval lijk ik overigens alle pijpen met mijn 4 kopjes aan te kunnen.
Overigens moet ik die verstelbare Senior Ruimer nog steeds kopen, alleen al voor dat boortje is het ding zijn geld waard...
Het filmpje is overigens inderdaad prachtig, vooral door die doorgezaagde pijp!
Wat mij beschrijft sluit ook wel aan bij mijn ervaring; als die pijpenruimers met losse koppen passen, dan zijn ze ook meteen perfect. Probleem is inderdaad dat je binnen die 4 dan wel een passende moet vinden... En dat is denk ik waar een verstelbare ruimer goud waard wordt. In mijn geval lijk ik overigens alle pijpen met mijn 4 kopjes aan te kunnen.
Overigens moet ik die verstelbare Senior Ruimer nog steeds kopen, alleen al voor dat boortje is het ding zijn geld waard...
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
-
- janneman
- Contacteer:
De lengte en die knop op het uiteinde maken deze net wat handiger denk ik. Maar ik moet ook inderdaad nog eens even serieus zoeken. Een boortje van 2 of 3 mm lijkt me voor normaal gebruik wel genoeg trouwens.
Groet, Janneman
- St Patrick
- multiballs
-
Aangezet door jullie verhalen heb ik vanavond de koppen eens geruimd en dat bleek nodig.
De meeste van mijn pijpen kunnen keurig met de verstelbare te lijf worden gegaan, 4 stuks moeten gezien de afwijkende binnenvorm van de kop, uit de hand.
Hiervoor gebruik ik het driekantige mes van Savinelli. Van belang is dat je zorgt goed (dag) licht erbij te hebben, zodat je ziet wat je wegschraapt.
Vergeet niet na zo'n aktie de kop tegen je handpalm uit te slaan en even door de hals te blazen.
De meeste van mijn pijpen kunnen keurig met de verstelbare te lijf worden gegaan, 4 stuks moeten gezien de afwijkende binnenvorm van de kop, uit de hand.
Hiervoor gebruik ik het driekantige mes van Savinelli. Van belang is dat je zorgt goed (dag) licht erbij te hebben, zodat je ziet wat je wegschraapt.
Vergeet niet na zo'n aktie de kop tegen je handpalm uit te slaan en even door de hals te blazen.
-
-
-
- St Patrick
- Bommel
- St Patrick
- Bommel
Je moet ze natuurlijk niet dagen laten liggen.St Patrick schreef:Bij deze methode drogen je tabakken wel snel uit...
Ik besloot, toen ik de methode nog toepaste, een paar pijpen uit die ik wilde roken en stopte die voor.
De pijpen lagen dan in handbereik naast mij en niet in de volle zon natuurlijk.
Het is een handige methode voor bij een goed boek die je gegrepen hebt en als je het lezen niet wilt onderbreken door een pijp te stoppen.
(vroeger las ik een stuk of 10 boeken per week)