Leuk, zo leren we een hoop van elkaar over kastjes e.d.
Zelf ben ik ook een lange tijd op zoek geweest naar een pijpenkastje, maar die kant en klare kasten zijn wel erg duur.
Op de site van Janneman zag ik een foto van zijn zelfbouwkast.
Toen besoten er zelf maar een te bouwen.
Omdat ik in de schuur nog wat merantie panelen had staan, moest dat geen groot probleem zijn.
Na lang tekenen en meten, was het concept op papier klaar, plaats voor 16 pijpen is genoeg, zo hebben de gerookte pijpen voldoende tijd om te rusten. Het moest een beetje een antiek uiterlijk krijgen.
De planken voor de koppen zijn voorzien van gaten van 2,5 cm met daaronder een dun triplex plaatje voorzien van zelfklevend vilt, sierlijstje ervoor en de eerste 2 plankjes zijn klaar.
De planken voor de stelen zijn ook van merantie.
De achterwand is geen merantie maar gewoon multiplex, en daar zitten ook de enige spijkertjes in, de rest van de kast is volledig verlijmd.
Er moest eenlade onder voor alle andere spulletjes; ragers, filters, stampers, verzegelde pakjes, blikjes tabak.
Verder een plankje voor de overige tabakken.
Het koperen plaatje komt van een oud pijpenrek, gevonden op marktplaats voor € 10.
De kast is 3 keer afgelakt met Rambo pantserlak, kleur warm walnoot.
Het uiteindelijke resultaat zie je hieronder op de foto.
Nu kan ik makkelijk het hele pijproken ritueel uitvoeren vanuit mijn favoriete stoel, HEERLIJK.
Er is nog een plaats vrij voor een grote mooie Chacom pijp, maar dat komt nog.