Laklaag laat los

Voor al uw vragen, antwoorden en opmerkingen over het roken van de pijp...
Plaats reactie
Basje

Laklaag laat los

Bericht door Basje »

Goedemiddag allen,

Ik heb recent een Barling. (In de fysieke winkel, ik wil hier op het forum geen online aankopen promoten). Echter liet na 2 maal roken de laklaag al los. Dus heb ik contact met Heinrichs opgenomen, de pijp opgestuurd en na een aantal weken een nieuw exemplaar ontvangen na uitstekende service.

Dit was een enkel gevalletje dus dacht ik niet zozeer aan verkeerde rookgewoonten. Maar een dag of 2 geleden rookte ik een Vauen churchwarden voor ergens tussen de 10e en 20e keer. En ook hier ontstond een plekje waar de laklaag los begon te laten.

Nu zijn dit beiden redelijk nieuwe pijpen en heb ik dit probleem nog nooit gehad met een gekregen of overgeërvde pijp, dus dus al heel ruim ingerookt waren. Kan het iets te maken hebben met het inroken? Of is domweg toeval ook een mogelijkheid? Ik ben benieuwd naar uw gedachten over deze zaak, want ik houd mijn pijpen graag een beetje netjes. Het is ook een gebruiksvoorwerp dus een beetje sporen mogen er op zitten, maar dat de laklaag van de pijp af bladderd vind ik toch wat gortig worden.

Nog een plezierige dag toegewenst
'A pipe gives a wise man time to think and a fool something to stick in his mouth' - C.S. Lewis

oehoe

Re: Laklaag laat los

Bericht door oehoe »

Vreemd dan wel bizar te noemen. Foto's en 'n beschrijving hoe, waarmee je je pijpen inrookt?
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Jozef

Bericht door Jozef »

Dit lijkt voor deze pijp, op een productiefout, doordat het bruyere nog te "nat/vochtig was". Dit KAN de laklaag een onthechting veroorzaken. In andere gevallen als de laklaag te dun is, dat er miniscule scheurtjes in komen.(craqueleren) Dit kan een reden zijn voor te heet inroken. Canubawas is een heel goed middel om dit tegen te gaan.
Non, Je Ne Regrette Rien

Basje

Bericht door Basje »

Bedankt voor de reactie Oehoe en Jozef

Ik hoop dat de toegevoegde afbeeldingen laten ziet wat ik bedoel. Bij de Vauen Churchwarden, de bruinere van de 2, is het een luchtbel die tussen de laklaag en het bruyere in zit, bij de rodere, de Barling, is het daadwerkelijk afgebladderd.

Ik rook de pijp in door gewoon een neutrale tabak er in te stoppen, niet helemaal vol, tot de helft ongeveer. Dan roken we m rustig op. Ik rook gewoon in mijn normale tempo, niet extra rustig. Ik heb het bijna nooit dat er vocht ontstaan wat gaat borelen, dus extra rustig roken lijkt me niet helemaal noodzakelijk.

Verder zit er vaak een lichte aromaat of een pure virginia of lichte engelse blend in, maar de tabak lijkt mij niet de oorzaak te zijn.

Afbeelding

Afbeelding
'A pipe gives a wise man time to think and a fool something to stick in his mouth' - C.S. Lewis

Basje

Bericht door Basje »

Beiden pijpen zijn fabriekspijpen, dus dat vocht tussen de lak en het bruyere zou goed kunnen inderdaad. En mn pijpen worden weleens warm, maar toen ik net begon met pijproken heb ik ze veel heter gehad dan ze nu worden. En dan zou juist nu met een lagere temperatuur de lak loslaten, zou ook kunnen, maar het lijkt me sterk.

Aanvulling: als ik het bericht van Jozef lees stelt hij dat bij vocht tussen de lak en het bruyere de lak loslaat. En bij te heet roken zouden er scheurtjes ontstaan. Scheurtjes is bij beide pijpen niet het geval, eerst zijn het luchtbelletjes die onder de lak zitten, en als je die aanraakt, dan duw je eenvoudigweg de lak van de pijp af. Dus dan lijkt het mij voor deze beide pijpen te gaan om te vochtig bruyere.
Laatst gewijzigd door Basje op 16 sep 2025 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Jozef

Bericht door Jozef »

Aan jou tabakskeuze zal het niet liggen. Op het eerste gezicht voor beide pijpen is de "schade" nog te overzien. Dit kan weer gerestaureerd worden.
Non, Je Ne Regrette Rien

Basje

Bericht door Basje »

Is het restaureren eenvoudig zelf te doen of laten we dergelijke dingen door iemand op het forum/de fabrikant doen?

Jozef

Bericht door Jozef »

Als het een nieuwere pijp is zou ik de fabrikant inlichten over dit "euvel". Zelf restaureer ik ook wel eens pijpjes, en hier ligt nog een Pettersons van 74 jaar oud, die ik bij tijd, en zin heb, restaureer. Ik heb de apparatuur er niet voor en doe alles met de hand. Er zijn hier top restaurateurs op dit forum die hier wel raad mee weten.
Non, Je Ne Regrette Rien

Basje

Bericht door Basje »

Dat word dan even de fabrikant op de hoogte stellen, aangezien deze pijp net een keer of 10 hooguit gerookt is. Bedankt voor de informatie!

Plaats reactie