Aangenaam!

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
Marco Heidendal

Aangenaam!

Bericht door Marco Heidendal »

Goedemiddag allemaal!

Mijn naam is Marco. Ik ben 42 jaar oud en woon in Kerkrade Limburg.
Ik werk als medewerker onderhoud groenvoorziening (hovenier)
Ik heb twee kinderen. Een zoon van acht,en een dochter van drie.
Ik rook al langer pijp maar altijd met teleurstelling. Dus uit frustratie en misschien niet willen doorzetten gaf ik dan de pijp aan Maarten.
Nu sinds kort lijkt het alsof ik de pijp rook alsof ik nooit anders gedaan heb. Ik rook de pijp met smaak en tevredenheid leeg,geen natte prop meer in de pijp,geen zere tong meer en het stoppen gaat als kinderspel. Dat stoppen ging wel het meest fout. Ik denk te veel bezig met het juiste stoppen zowel techniek vastigheid en hoeveelheid. Ik let er nu niet meer zo op en wat blijkt,het gaat vanzelf.
Ik ben nu een blije pijproker die de pijp weer heeft heruitgevonden en nu pas begrijp "wie de pijp niet rooken kan,heeft er het vermaak niet van".

Wederom, aangenaam kennis te maken!

Gr,

Marco Heidendal

oehoe

Re: Aangenaam!

Bericht door oehoe »

'n Hartelijk welkom hier Marco.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Robbie-san

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum!!!
Non sum qualis eram

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Welkom
Afbeelding

GR69

Bericht door GR69 »

Welkom🙂
"A false sense of security is the only kind there is”

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Welkom Marco,

Ik mis in je verhaal een stuk denk ik? Je hebt de pijp aan Maarten gegeven (die zit ook op het forum, dus die zal je nog wel bedanken :)), maar bent daarna toch weer begonnen... Hoe kwam dat zo, en ging het meteen goed of is dat ook nog een stukje verhaal?
Pijproker des forums

Maurice-073

Bericht door Maurice-073 »

Welkom op dit forum Marco. Genoeg interessante informatie op dit forum te vinden, zo is mij duidelijk geworden sinds mijn eveneens prille lidmaatschap 😀

Chris

Bericht door Chris »

Welkom!

Marco Heidendal

Luys schreef: 24 aug 2025 22:56 Welkom Marco,

Ik mis in je verhaal een stuk denk ik? Je hebt de pijp aan Maarten gegeven (die zit ook op het forum, dus die zal je nog wel bedanken :)), maar bent daarna toch weer begonnen... Hoe kwam dat zo, en ging het meteen goed of is dat ook nog een stukje verhaal?
Beste Luys,

Ik rookte mijn eerste pijp toen ik vijftien jaar was. Maar stopte met tussenpozen omdat het mij maar niet wilde lukken om de pijp te roken zoals het hoort. Vooral door te zeer de nadruk te leggen op het stoppen van de pijp.
Te vast,te los, daar is bij heel wat ergernis en tabak aan verloren gegaan. Dat maakte dat ik alweer snel afhaakte. Per toeval kwam ik in de verhuisdozen de pijpen en alles wat erbij hoort inclusief jaren gerijpte tabak in weckpotten tegen. Ik dacht laat ik eens een pijp roken weer. En deze keer onbewust niet letten op het stoppen maar letten op de trek dat die is zoals ik het wil. En daar was de doorbraak. Ik kan genieten van een pijp zoals ik het wil en ben er nu dus helemaal verknocht aan. Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Mocht er nog iets niet duidelijk zijn,schroom niet om te vragen.

De pijp aan Maarten geven bedoel ik eigenlijk hetzelfde mee als de handdoek in de ring gooien

Gr,

Marco

Beginneling

Bericht door Beginneling »

Tis een bekend verhaal hoor. Heb in het verleden ook bij tijd en wijle de handdoek in de ring gegooid omdat het maar niet lukte de pijp perfect te stoppen en te roken. Toen ik dat streven naast me neerlegde en genoot van wat er wel lukte ging het ineens wel. Het beste is je er niet druk over te maken. De weg is het doel zeg maar; een hoger doel kan het beste achterwege gelaten worden is mijn ervaring.
De Beginneling: Liever dom dan kunstmatig intelligent

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik maak er geen zeer bewuste daad meer van. Ook wanneer de ene pijp misschien wat minder gestopt is als de andere gewoon de brand er in. Ik gebruik als routine de methode Paasei. Nog wel ergens te vinden op dit forum. Verder gebruik ik de tamper alleen maar om de as af te vlakken en indien nodig zeer minimale druk te geven. Ieder heeft zo natuurlijk zijn/ haar eigen manier denk ik echter.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

vdmoorg

Bericht door vdmoorg »

Welkom , en veel plezier. Blij dat je jouw werkwijze gevonden hebt. Nu verder ontdekken en genieten.

mvg

Geert

Marco Heidendal

Beginneling schreef: 25 aug 2025 19:38 Tis een bekend verhaal hoor. Heb in het verleden ook bij tijd en wijle de handdoek in de ring gegooid omdat het maar niet lukte de pijp perfect te stoppen en te roken. Toen ik dat streven naast me neerlegde en genoot van wat er wel lukte ging het ineens wel. Het beste is je er niet druk over te maken. De weg is het doel zeg maar; een hoger doel kan het beste achterwege gelaten worden is mijn ervaring.
Beste Beginneling,

Zo is het maar net!
Ik stop de pijp nu gewoon vol zonder veel gedoe. Doe proef trekken of de trek goed is en dan de fik erin. Voorh op een A4tje de tabak grondig uitpluizen, harde stukjes eruit halen enz. Je kent het wel. Het enige waar ik mij een beetje moeite mee doe is bij flake. Die haal ik wel goed uit elkaar. Maar verder geen problemen meer en genieten maar!
Ik ben nu ook meer bezig met het genieten van de tabak dan het voorbereiden van de rook sessie.
Het enige waar ik nu bij na denk is wat ik roken wil.

Gr,

Marco

Luys
Moderator

Bericht door Luys »

Marco Heidendal schreef: 25 aug 2025 19:08

Beste Luys,

Ik rookte mijn eerste pijp toen ik vijftien jaar was. Maar stopte met tussenpozen omdat het mij maar niet wilde lukken om de pijp te roken zoals het hoort. Vooral door te zeer de nadruk te leggen op het stoppen van de pijp.
Te vast,te los, daar is bij heel wat ergernis en tabak aan verloren gegaan. Dat maakte dat ik alweer snel afhaakte. Per toeval kwam ik in de verhuisdozen de pijpen en alles wat erbij hoort inclusief jaren gerijpte tabak in weckpotten tegen. Ik dacht laat ik eens een pijp roken weer. En deze keer onbewust niet letten op het stoppen maar letten op de trek dat die is zoals ik het wil. En daar was de doorbraak. Ik kan genieten van een pijp zoals ik het wil en ben er nu dus helemaal verknocht aan. Ik hoop dat ik hiermee duidelijkheid heb kunnen verschaffen. Mocht er nog iets niet duidelijk zijn,schroom niet om te vragen.

De pijp aan Maarten geven bedoel ik eigenlijk hetzelfde mee als de handdoek in de ring gooien

Gr,

Marco
Helemaal duidelijk, en herkenbaar: 'achteloos' roken werkt veelal het beste. Ook ik was in het begin moeilijker aan het doen dan noodzakelijk; verschillende stop technieken geprobeerd, en weet ik wat allemaal... Nu frot je het in je pijp, en als het goed voelt en de trek is goed: lekker roken en niet al te veel bij nadenken.

De uitdrukking 'de pijp aan Maarten geven' is mij bekend; was meer als grapje bedoelt ;)

Geniet van de pijp en het forum!
Pijproker des forums

Lodi

Bericht door Lodi »

Inderdaad, het is geen rocket science :D

Marco Heidendal

Luys schreef: 26 aug 2025 12:47
Marco Heidendal schreef: 25 aug 2025 19:08

Beste Luys,

Gr,

Marco
Helemaal duidelijk, en herkenbaar: 'achteloos' roken werkt veelal het beste. Ook ik was in het begin moeilijker aan het doen dan noodzakelijk; verschillende stop technieken geprobeerd, en weet ik wat allemaal... Nu frot je het in je pijp, en als het goed voelt en de trek is goed: lekker roken en niet al te veel bij nadenken.

De uitdrukking 'de pijp aan Maarten geven' is mij bekend; was meer als grapje bedoelt ;)

Geniet van de pijp en het forum!
Beste Luys,

Dank je!
Ik weet dat dat als grapje bedoeld was. Ik heb mij denk ik (alweer) verkeerd uitgedrukt😉.
No hard feelings 👍🏻
En Maarten ,mocht je op het forum zijn en dit lezen, de pijp geef ik je niet daar zijn ze me te dierbaar voor. De handdoek daarentegen mag je gerust van mij krijgen😆
Sorry als ik je blij heb gemaakt met wind eieren 🤣

Fijne avond en met vriendelijke groet,

Marco

Coenraad

Bericht door Coenraad »

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit smaakvolle forum!!
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

Mikivis

Bericht door Mikivis »

Welkom en veel plezier in je ontdekkingstocht.
Die flake, probeer die eens goed uit te wrijven en indien nodig even te laten drogen als het te vochtig aanvoelt. Ik denk dat dit de gemakkelijkste manier om flake te roken is. Ook de eerste manier dat ik een flake die ik niet ken zal proberen.
Grtjs

Marco Heidendal

Beste Mikivis,

De flake is de enige soort tabak die zorgvuldig uitpluis.
De rest klooi ik niet meer mee. Geen drie pinch methode, of frank methode. Gewoon erin jassen,proef trek en dan de fik erin.

En natuurlijk ook andere bewerkelijke tabak zoals cake tabak of plug.
Bij deze twee soorten komt de kettingzaag erbij kijken 🤣

oehoe

Bericht door oehoe »

Je leert snel Marco. :wink:

Mark Twain

Johan86

Bericht door Johan86 »

Van harte welkom, leuke introductie en herkenbaar

Mikivis

Bericht door Mikivis »

Marco Heidendal schreef: 28 aug 2025 16:51 Beste Mikivis,

De flake is de enige soort tabak die zorgvuldig uitpluis.
De rest klooi ik niet meer mee. Geen drie pinch methode, of frank methode. Gewoon erin jassen,proef trek en dan de fik erin.

En natuurlijk ook andere bewerkelijke tabak zoals cake tabak of plug.
Bij deze twee soorten komt de kettingzaag erbij kijken 🤣
Zo zorgvuldig doe ik dat eigelijk niet. Ik plooi de flake gewoon wat bij mekaar en wrijf die dan tussen mijn handpalmen uit zodat je eigenlijk een ready rubbed krijgt. Enkel moet je dan nog ff rekening houden dat de tabak niet te vochtig is en anders eventjes laten drogen voor je je pijp vult op de manier dat jij wilt.
Groeten

Bommel

Bericht door Bommel »

En weer een welkom.
In den beginnen zo’n 45 jaar geleden toen ik begon met pijp roken was er weinig aan documentatie om een beginnende pijproker te ondersteunen, dus ging de tabak zonder nadenken de ketel in en ik zag wel waar de pijp zou stranden.
Ook in het verdere pijprook leven heb ik geenszins gedacht aan methodes en manieren om tabak ik de pijp te frotten.
Tot dat ik kennis maakte, via dit forum, met flake tabak.
Toen wekte de verschillende methoden van stoppen mijn interesse.
Echter stop ik ondoordacht mijn pijp met losse tabak en dat gaat routinematig.
Afbeelding

Plaats reactie