hier even een kleine introductie van mezelf,
Ik ben "Qnork" uit Almere.
in mijn jonge 20-er jaren heb ik een tijd pijp gerookt. Aanvankelijk alleen een kromme maar later ook zo'n hippe rechte Tattoo pijp.
het was de tijd van vóór internet en pijprokersfora. Ik zal dus tientallen fouten hebben gemaakt waardoor ik nooit echt de smaak vast hield.
Uiteindelijk zijn de pijpen aan Maarten gegeven of aan de wilgen gehangen maar ik had ze in ieder geval niet meer.
Nu, mogelijk ingegeven door een hang naar vroeger en romantiek, de draad weer opgepakt en een Chinese pijp besteld. Amper 2 uur later kwam ik dit forum tegen en las ik dat dat een onverstandige zet is geweest waarmee fout 1 al gemaakt was nog voor de pijp opnieuw ter mond genomen was.

Ondertussen lees ik diverse draadjes en kijk ik diverse filmpjes die ik decennia geleden al gezien had moeten.
Misschien is, gezien de steeds fanatieker wordende anti-rook lobby en de bizarre tabaksprijzen een herintredende pijproker niet meteen de meest verstandigste keuze voor een nieuwe hobby maar het verstand en ik zijn het wel vaker met elkaar oneens.
Ik ben in ieder geval gemotiveerd genoeg.