Allereerst welkom!
Ik sluit me, gedeeltelijk' aan bij Paasei: het is wat kort door de bocht om na 1 tabak en enkele pogingen al te besluiten dat tabak niets voor je is... Bij whisky zeg ik altijd: "er zijn zoveel soorten, de kans is groot dat je gewoon nog niet gevonden hebt wat je lekker vind".
Bij tabak is dat niet anders: er zijn heel veel soorten tabak: qua smaak, qua structuur, rookbeleving, en zo kan je nog een heleboel kenmerken noemen waar in te varieren valt. Er wordt op het forum vaak gesproken over een 'ontdekkingstocht' en dat is niet voor niets! Er is veel te ontdekken: de verschillende soorten tabak, wat voor pijp vind je prettig, welke combinatie (want ook dat kan veel uitmaken!).
Persoonlijk vind ik baai geen geschikte tabak om mee te beginnen. Het is neutraal, maar tegelijk ook vlak; niet zinneprikkelend, spannend of uitnodigend. Ook niet echt een makkelijke roker: baai kan snel te heet roken met als gevolg dat je tong verbrand, enz.
Zelf ben ik volgens mij begonnen met Neptune. Een redelijk neutrale, mar ietwat kruidige, niet te moeilijke tabak. Geen hoogvlieger, maar om te leren roken: prima. Als je het pijproken onder de knie hebt, kan je de ontdekkingsreis starten, andere tabakken uitproberen e.d.
Om af te sluiten nog even een link naar een oud draadje op het forum:
Beginnerstabak