Waar op het forum kan ik meer vinden over; “Het smoren van een pijp door vernis of lak?”
Of wie kan mij er iets meer over vertellen.
Vernis & lak
- Marco Lucien
Vernis & lak
“Pijprokers forum”
Waar het uitkloppen van den pijp barbaars word genoemd & het schelden op elkaar meer regel dan uitzondering is!
Waar het uitkloppen van den pijp barbaars word genoemd & het schelden op elkaar meer regel dan uitzondering is!
- Marco Lucien
Re: Vernis & lak
Marco Lucien schreef: ↑10 okt 2024 19:53 Waar op het forum kan ik meer vinden over; “Het smoren van een pijp door vernis of lak?”
Of wie kan mij er iets meer over vertellen.
Iemand?

Wel weet ik van Mr. Gubbels de reden dat een gelakte pijp een bus heeft in de tige waar de flok in valt.
Dit heeft met vocht te maken wat minder snel verdwijnt bij een gelakte pijp, dus mogelijkheid tot barsten van de tige. (neem ik maar aan)
Heeft dit vocht, mogelijk dan ook verband bij “het smoren van een gelakte pijp?”
Iemand enig idee?
Kijk

“Pijprokers forum”
- Sidekickelvis
Gelakte pijpen smoren eigenlijk hetzelfde als gebeitste en gewaxte pijpen. Mits de ketel niet gelakt is..... Heb ooit een gelakte ketel moeten inroken en dat was geen pretje... Maar eigenlijk zit er nooit lak in de ketel. Het enige verschil met gelakte pijpen tegenover ongelakte is dat de lak kan gaan bubbelen als je pech hebt. Maar tegenwoordig gebeurt dat eigenlijk nooit meer. Misschien heb je wat meer droogtijd bij een gelakte pijp maar als je elke pijp maar 1 x per dag rookt is dat verwaarloosbaar. Ik heb nooit verschil gemerkt. Maar ik heb ook maar 3 gelakte pijpen volgens mij. Als je het niet vertrouwd (lakken doen ze om pijpen met veel stopsels en lelijke grain alsnog te verkopen) koop dan geen gelakte pijpen. Eigenlijk heel simpel dus.
EDIT: Ik heb een gelakte pijp van Big Ben (waar de heer Gubbels de scepter zwaait) zonder bus in de tige of aan het mondstuk. Dat is dus geen wet van meden of persen...
EDIT: Ik heb een gelakte pijp van Big Ben (waar de heer Gubbels de scepter zwaait) zonder bus in de tige of aan het mondstuk. Dat is dus geen wet van meden of persen...
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!
- Marco Lucien
Dankjewel voor je uitgebreide antwoord.
Nu lukt het om de stukjes enigszins aan elkaar te puzzelen.
Wat mij inderdaad al was opgevallen, is dat bij het verwijderen van kleurlakken e.e.a. tevoorschijn komt.
Tot en met geplamuurde gaten ín de ketel onder de inbrand pasta/verf aan toe.
Deze techniek doet mij denken aan voorverpakt “gemarineerd” vlees, in de aanbieding, in de super.
We mogen “iets” niet zien.
Ik heb een Winsløw D# ‘moeten’ reviseren, hij werd met de maand doffer door het afnemen zonder gebruik van middelen.
Op een gegeven moment ging de glans er helemaal af en werd de oranje gloed die de pijp zo ‘levend’ maakte geel.
Ook slijpen met wax en/of slijppasta veranderde nog weinig.
Ik was (nog) onbekend met deze afwerking.
Nu heb ik hem een lange maand geleden schoon gehaald en van 2 laklagen voorzien met wekenlange droog tijd er tussen, dit gaf een mooi resultaat.
Dit, daar het niet goed mogelijk was om de pijp af te werken zoals een transparant gelakte highgloss gitaar, waarbij de allerlaatste handeling geen laatste laag is maar schuren (wp2000) en met de vacht (zonder middelen) op de machine poetsen.
Aan deze water- & zuur bestendige nitrolakken heb ik de pijp niet durven blootstellen.
Ik was dus nieuwsgierig of ik niet iets heel doms had gedaan, daar ik vóór het www tijdperk gitaren heb leren bouwen met schande, maar bovenal, heel veel schade.
Nu lukt het om de stukjes enigszins aan elkaar te puzzelen.
Wat mij inderdaad al was opgevallen, is dat bij het verwijderen van kleurlakken e.e.a. tevoorschijn komt.
Tot en met geplamuurde gaten ín de ketel onder de inbrand pasta/verf aan toe.
Deze techniek doet mij denken aan voorverpakt “gemarineerd” vlees, in de aanbieding, in de super.
We mogen “iets” niet zien.
Ik heb een Winsløw D# ‘moeten’ reviseren, hij werd met de maand doffer door het afnemen zonder gebruik van middelen.
Op een gegeven moment ging de glans er helemaal af en werd de oranje gloed die de pijp zo ‘levend’ maakte geel.
Ook slijpen met wax en/of slijppasta veranderde nog weinig.
Ik was (nog) onbekend met deze afwerking.
Nu heb ik hem een lange maand geleden schoon gehaald en van 2 laklagen voorzien met wekenlange droog tijd er tussen, dit gaf een mooi resultaat.
Dit, daar het niet goed mogelijk was om de pijp af te werken zoals een transparant gelakte highgloss gitaar, waarbij de allerlaatste handeling geen laatste laag is maar schuren (wp2000) en met de vacht (zonder middelen) op de machine poetsen.
Aan deze water- & zuur bestendige nitrolakken heb ik de pijp niet durven blootstellen.
Ik was dus nieuwsgierig of ik niet iets heel doms had gedaan, daar ik vóór het www tijdperk gitaren heb leren bouwen met schande, maar bovenal, heel veel schade.
“Pijprokers forum”