Thanks voor je reactie, dit merk spreekt me na je opmerkingen aan. Ben er eens ingedoken en het lijkt erop alsof ze daar minder aandacht besteden aan allerlei fancy looks (en om de paar jaar nieuwe series lanceren met eigenlijk alleen een ander uiterlijk), en vooral voor langdurig vlijmscherpe messen zijn gegaan. Wel met zorg behandelen. Het vaatwasserpunt was me al bekend, maar gemakkelijk om de messen tijdens het koken (wanneer het snijden doorgaans wel klaar is) even schoon te maken en terug te hangen. Hetzelfde geldt voor de eerdergenoemde eikenhouten snijplank, die doet het ook niet goed in de vaatwasser (en is ook te groot dus dat scheelt). En dat er wat sneller patina zal vormen op het mes (of roest als je ze nat houdt...), dat is logisch en neem ik voor lief. Het gaat immers om de snij-eigenschappen en die zijn, zo te lezen, uitstekend te noemen.Ribbon schreef: ↑12 jun 2024 17:02 Ik snij al jaren met roestmessen van Robert Herder, ook wel bekend als 'molenmessen'. Voordeel: ze blijven erg lang scherp en de kleintjes zijn relatief goedkoop (voor het 'schillenmes' en het 'aardappelschilmodel' betaal je rond de 17 euro per mes). Ze zijn makkelijk scherp te houden met een klein slijpertje, al hoeft dat niet vaak. Nadeel: ze kunnen niet in de vaatwasser en je kunt ze niet te lang nat laten liggen (al valt dat in de praktijk reuze mee).
Ook ik kook de laatste jaren veel, dus ik gebruik ze sowieso bijna dagelijks.
De grote gebruik ik al meer dan 10 jaar en ik kom nu pas op een punt dat hij wellicht eens naar de slijper kan, al is hij eigenlijk gewoon nog scherp.
Ik wacht nog wat reacties af en ga eens met het budget zitten rekenen, en eens zien of ik de set kan samenstellen die ik nodig heb.