Een goed mes...

De gadgets die het pijproken extra leuk maken...
Plaats reactie
The_Undertaker
Administrator

Re: Een goed mes...

Bericht door The_Undertaker »

Allen dank voor de reacties zover!
Ribbon schreef: 12 jun 2024 17:02 Ik snij al jaren met roestmessen van Robert Herder, ook wel bekend als 'molenmessen'. Voordeel: ze blijven erg lang scherp en de kleintjes zijn relatief goedkoop (voor het 'schillenmes' en het 'aardappelschilmodel' betaal je rond de 17 euro per mes). Ze zijn makkelijk scherp te houden met een klein slijpertje, al hoeft dat niet vaak. Nadeel: ze kunnen niet in de vaatwasser en je kunt ze niet te lang nat laten liggen (al valt dat in de praktijk reuze mee).

Ook ik kook de laatste jaren veel, dus ik gebruik ze sowieso bijna dagelijks.

De grote gebruik ik al meer dan 10 jaar en ik kom nu pas op een punt dat hij wellicht eens naar de slijper kan, al is hij eigenlijk gewoon nog scherp.
Thanks voor je reactie, dit merk spreekt me na je opmerkingen aan. Ben er eens ingedoken en het lijkt erop alsof ze daar minder aandacht besteden aan allerlei fancy looks (en om de paar jaar nieuwe series lanceren met eigenlijk alleen een ander uiterlijk), en vooral voor langdurig vlijmscherpe messen zijn gegaan. Wel met zorg behandelen. Het vaatwasserpunt was me al bekend, maar gemakkelijk om de messen tijdens het koken (wanneer het snijden doorgaans wel klaar is) even schoon te maken en terug te hangen. Hetzelfde geldt voor de eerdergenoemde eikenhouten snijplank, die doet het ook niet goed in de vaatwasser (en is ook te groot dus dat scheelt). En dat er wat sneller patina zal vormen op het mes (of roest als je ze nat houdt...), dat is logisch en neem ik voor lief. Het gaat immers om de snij-eigenschappen en die zijn, zo te lezen, uitstekend te noemen.

Ik wacht nog wat reacties af en ga eens met het budget zitten rekenen, en eens zien of ik de set kan samenstellen die ik nodig heb.
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Ook wel goed om te vermelden; ik heb het grote mes ooit naar Robert Herder gestuurd omdat de punt na een onhandige actie was afgebroken. Het kostte me enkel verzendkosten om hem twee weken later weer (weliswaar een halve centimeter korter, maar mèt nieuwe punt) retour te krijgen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)

The_Undertaker
Administrator

Zoiets begreep ik na het lezen van diverse reviews ook inderdaad. Een bijna Gubbelsiaanse aftersales :mrgreen:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Ametist

Bericht door Ametist »

The_Undertaker schreef: 13 jun 2024 13:55 Allen dank voor de reacties zover!
The_Undertaker schreef: 03 jul 2514 01:25 Hetzelfde geldt voor de eerdergenoemde eikenhouten snijplank, die doet het ook niet goed in de vaatwasser (en is ook te groot dus dat scheelt).
Buiten dat ik zelf ook al jaren met herder messen werk wil ik graag wat uitleggen over houten snijplanken. Komende uit een slagersfamilie het volgende. Hakblokken zijn altijd van hout. En hoe maken we die schoon? Zout en een borstel. Hout heeft namelijk de slechte eigenschap dat bacterien en ander slecht gespuis daar niet op kunnen leven. Strooi een goede laag zout op je plank, laat het even liggen, borstel het goed af en veeg je plank verder schoon.

De warenwet is niet zo van hout en heeft liever gekleurde kunststof planken. Prima als je met meerdere mensen werkt die niet weten waar de plank eerder voor gebruikt is. Zodoende kan je groente, vlees en vis met een kleurenschema gescheiden houden. Eind van de dag in een hete afwasmachine en weer door. Wel elk jaar nieuwe planken. Heb hier houten planken in huis die al meer dan 30 jaar oud zijn. Nog nooit iemand ziek van geworden en beter voor je messen.
Laatst gewijzigd door The_Undertaker op 15 jun 2024 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quotes gerepareerd
Als ik toen al wist wat ik nu weet was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.

The_Undertaker
Administrator

Dank voor de tip(s) Ametist!

Inmiddels heeft de postbode hier aangebeld en een setje Robert Herder messen afgeleverd. De set qua vormen samengesteld aan de hand van wat ik al regelmatig gebruikte. Nu zijn er nog wel wat meer messen die ik soms gebruik, en die zal ik later toevoegen, waarschijnlijk van het zelfde merk als ze langdurig goed bevallen.

Afbeelding

Inmiddels ook de eerste harde groenten ermee verwerkt en dat is een genot. Wel even voorzichtig wennen aan deze vlijmscherpe apparaten. Vooralsnog ben ik zeer tevreden en dank voor de tip Ribbon!

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Skitterend. Zo'n buckels is ook echt voor honderd en één dingen bruikbaar.
Goeie keuze Johnny.

Ribbon

Bericht door Ribbon »

Fraai setje Johnny. :)

Destijds kreeg ik bij het koksmes een flesje macadamia-olie meegeleverd voor het onderhoud van het heft. Zat er bij jou nog iets bij?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Ashton Type 3 (<2012), Peter Stokkebye Luxury Bullseye Flake (2019)

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Je hebt ze nog alle 10? :mrgreen:
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

The_Undertaker
Administrator

gewoon ik schreef: 18 jun 2024 18:52 Je hebt ze nog alle 10? :mrgreen:
Jazeker, ik ben wel even een standje rustiger gaan snijden :lol: , maar ter compensatie hoef ik minder kracht te zetten en zoef ik overal doorheen dus onderaan de streep kost het me nog steeds minder tijd :lol:
Ribbon schreef: 17 jun 2024 16:43 Fraai setje Johnny. :)

Destijds kreeg ik bij het koksmes een flesje macadamia-olie meegeleverd voor het onderhoud van het heft. Zat er bij jou nog iets bij?
Geen idee wat voor olie precies, maar er zat inderdaad een flesje bij. Heb ook een onderhoudssetje van hetzelfde merk bij besteld, die was toch 'in de aanbieding'.
Wowbagger schreef: 17 jun 2024 10:16 Skitterend. Zo'n buckels is ook echt voor honderd en één dingen bruikbaar.
Goeie keuze Johnny.
Behalve dan dat het geen buckels is geloof ik :D Ik denk dat je op het tomatenmesje doelt. Die is overigens als enige van RVS.

Wowbagger

Bericht door Wowbagger »

Ik doelde op die helemaal aan de rechterkant. Heeft veel weg van een Buckels maar een wat smallere voorkant bij nader inzien.

The_Undertaker
Administrator

Wowbagger schreef: 25 jun 2024 07:21 Ik doelde op die helemaal aan de rechterkant. Heeft veel weg van een Buckels maar een wat smallere voorkant bij nader inzien.
Ja klopt, dat is dat tomatenmesje. Volgens mij zijn die Buckels daarnaast niet gekarteld.

MaartenS

Bericht door MaartenS »

Ik heb liever een serieus en echt scherp mes,waarvan je de snijkant echt niet moet aanraken.
Oja dit is een Sanmai constructie en echte Damast van ontiegelijk veel laagjes, een echte vriend voor het Leven.

Afbeelding
The ultimate tyranny in a society is not control by martial law.
It is control by the psychological manipulation of consciousness,
through which reality is defined so that those who exist within it
do not even realize that they are in prison.
They do not even realize that there is something outside of where they exist.

Barbara Marciniak

The_Undertaker
Administrator

Lijkt me een tikkie onhandig in de keuken, maar ieder z'n ding :mrgreen:

dave22

Bericht door dave22 »

Plus je gaat toch wel nadenken over je vrienden :D

oehoe

Bericht door oehoe »

dave22 schreef: 15 jul 2024 16:06 Plus je gaat toch wel nadenken over je vrienden :D
:mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Mikivis

Bericht door Mikivis »

De stale Robert herders zijn prima messen.
Ik heb veel (te veel) keukenmessen. Messen slijpen op de Japanse stenen is 1van mijn favoriete meditatiemomenten.
Ik heb persoonlijk ook veel liever staal. Mijn vrouw dan weer liever de roestvrije legeringen, vanwege de mindere zorg. Wel bij staal een patina laten opbouwen en onderhouden met olie. Anders ga je roestresidu in je voeding krijgen en dit wil je niet. Nog superveel plezier hiermee. Grtjs

Victor Baarn

Bericht door Victor Baarn »

BelgianGourmand schreef: 12 okt 2023 17:34 En nog eentje, om te stoefen ...

Afbeelding

Sami knife

Dit mes kreeg ik onlangs van één van mijn jachthoornisten (ik dirigeer een jachthoornkoor): een Sami-mes uit het hoge Noorden. Volledig handgemaakt en uniek. Berkenwortel, leer, rendiergewei. Prachtig ding. Ligt heerlijk in de hand. Perfect om plugs te snijden.
Oef, dit is toch wel het winnende mes uit dit draadje!

oehoe

Bericht door oehoe »

Nope. Ik persoonlijk vind het oerlelijk. :|
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

GR69

Bericht door GR69 »

oehoe schreef: 13 jan 2025 15:04 Nope. Ik persoonlijk vind het oerlelijk. :|
Niet eens..😄 eenvoud regeert. Heul mooi.
“In times of change, learners inherit the earth, while the learned find themselves beautifully equipped to deal with a world that no longer exists.”
Eric Hoffer

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Kort geleden mezelf eens gekieteld, iemand moet het immers doen en soms mag het best.

Dit Japanse mes aangeschaft, een prima keukenhulpje, erg blij mee.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Mikivis

Bericht door Mikivis »

Eliminator schreef: 14 jan 2025 11:50 Kort geleden mezelf eens gekieteld, iemand moet het immers doen en soms mag het best.

Dit Japanse mes aangeschaft, een prima keukenhulpje, erg blij mee.

Afbeelding

Afbeelding
Een scherpe santoku is altijd fijn in de keuken. Het is echter geen Japans mes.
Niet dat het daardoor zijn werk niet doet. En als je er blij mee bent, is het goede koop :D
Groetjes

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator »

Ow,... je kan gelijk hebben, ik heb er geen verstand van, maar zo word hij anders wel verkocht

https://www.bol.com/nl/nl/p/shinrai-jap ... 179280199/

whatever, wat je al zei, hij doet zijn werk goed en ik vind het een pareltje in de keuken 😉
Afbeelding

Mikivis

Bericht door Mikivis »

Eliminator schreef: 14 jan 2025 20:14 Ow,... je kan gelijk hebben, ik heb er geen verstand van, maar zo word hij anders wel verkocht

https://www.bol.com/nl/nl/p/shinrai-jap ... 179280199/

whatever, wat je al zei, hij doet zijn werk goed en ik vind het een pareltje in de keuken 😉
Ik weet het, de Chinese hebben linke trucjes. De firma noemt “shinrai Japan“.
Blij dat je er tevreden van bent, en de vorm is een goede keuze :-?
Persoonlijk vind ik het positief aan die messen het handvat meestal zeer goed in de hand ligt.
En het grootste deel van de mensen houden daar hun mes vast. :wink:
Veel succes en snijplezier
Groetjes

Plaats reactie