Ik woon in een klein dorp oostelijk van de stad Groningen, ben 57 jaar en mijn vader rookte pijp. Heb hier nog steeds 2 oude, kleine modellen Big Ben van hem liggen. Een jaar of 10 geleden al een geprobeerd het pijproken te starten maar door de gebruikelijke opstartproblemen, te heet, tongbijt, te nat weer opgehouden, te moeilijk. Nu sinds een paar maanden een paar fatsoenlijke pijpen gekocht, een Chacom, werkelijk prachtige pijp en een mooie kromme Savinelli Stromboli. Fantastisch wat er online te koop is aan pijpen........helaas niet aan tabak. Was op zoek naar goede tabak voor het inrookproces, bijna niet te vinden....... Nu kom ik regelmatig net over de grens in Duitsland en kwam er achter dat er in Leer(45 min rijden) een Wohldorf winkel is met een fantastisch assortiment aan tabakken die niet in Nl te krijgen zijn. Eind deze week kan ik in ieder geval 2 pakjes Mac Baren 7-seas( 1x gold en 1x regular) ophalen , op dit forum gelezen dat die voor het inroken geschikt zijn. Tevens een aantal andere mooie tabakken besteld daar, ben er nog niet aan toe........qua techniek etc maar dan heb ik het alvast

Ik ben er nog niet, nog steeds last van snel te hee pijp, tongbijt,...maar vind het dermate leuk dat ik nu wel serieus wil doorzetten. Af en toe lukt het ook wel maar verheug me op mijn nieuwe, ingerookte pijpen met een goede tabak.
Wordt vervolgd.
Groet uit Kiel Windeweer.
Jan Ploeger