Zelf tabak kweken

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
Plaats reactie
gewoon ik

Re: Zelf tabak kweken

Bericht door gewoon ik »

Amai, lijkt mij vroeg nu al de bladeren oogsten? Of kan je 2 oogsten doen per jaar?
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Faab

Bericht door Faab »

gewoon ik schreef: 19 jun 2024 08:16 Amai, lijkt mij vroeg nu al de bladeren oogsten? Of kan je 2 oogsten doen per jaar?
Dat is zeker vroeg. Deze planten hadden een flinke voorsprong, doordat ik ze al in januari binnen had gezaaid. Ik zie dat de planten een flink regeneratief vermogen hebben, dus 2 oogsten van 1 plant is misschien wel mogelijk. Ik ga kijken of er nog nieuwe uitlopers ontwikkelen.

gewoon ik

Bericht door gewoon ik »

Ah ok, merci. Hopelijk lukt het.

Los van de slakken met de regen, vochtigheid en temperwtuur wel ideale groei omstandigheden. Zolang de planten niet rotten (iemand die mijn gras elke 3 dagen wil afrijden ipv de gebruikelijke 10 dagen :s)
Welderij mijn etsy store voor mijn unieke handgemaakte voorwerpen uit staal

Faab

Bericht door Faab »

Ik heb enkele planten geoogst, maar een deel van de planten intact gelaten. Ik hoop dat hieruit deze zomer nog een stevige uitloper groeit.

Afbeelding

Faab

Bericht door Faab »

Dit is dezelfde plant als in het vorige bericht. Er is behoorlijk wat nieuw blad aan gekomen.

Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Top! Dat belooft wat. Nu het ideale weer nog.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Faab

Bericht door Faab »

Omdat de bloemen zo mooi zijn, plaats ik nog een close-up foto. De Basma Jebel planten staan fraai in de bloei momenteel. Ik laat de bloemen allemaal lekker zitten.

Afbeelding

Faab

Bericht door Faab »

Ik heb inmiddels wel wat blad van zowel Basma Jebel als van Shirazi geoogst. Ik houdt deze uiteraard apart. Als er zon is, leg ik de bladeren in het zonlicht.

Ook wil ik proberen wat raszuiver zaad te verkrijgen. Omdat ik meerdere rassen tegelijkertijd heb bloeien, moet er een condoom over de bloemen, voordat ze echt gaan bloeien.

Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Zonder condoom misschien 'n interessante multiculti tabak? :mrgreen:
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Faab

Bericht door Faab »

oehoe schreef: 21 jul 2024 15:39 Zonder condoom misschien 'n interessante multiculti tabak? :mrgreen:
Multiculti zaad heb ik straks ook wel. Al is het dan compleet onduidelijk wat het is. Een deel zelfbestuiving en een deel kruisbestuiving.

oehoe

Bericht door oehoe »

In ieder geval spannender dan 'n cliffhanger op de treurbuis lijkt me. Hoe zit de eventuele tweede oogst er bij?

Mark Twain

Faab

Bericht door Faab »

oehoe schreef: 21 jul 2024 20:58 In ieder geval spannender dan 'n cliffhanger op de treurbuis lijkt me. Hoe zit de eventuele tweede oogst er bij?
Een tweede oogst van kortgewiekte planten na de eerste oogst lijkt mogelijk. Als de zomer wat wil doorzetten komt dat vast goed.

Faab

Bericht door Faab »

De eerste en gedeeltelijk tweede oogst van Basma Jebel. Zonrijping op onconventionele wijze. In een bak die met een deksel afsluitbaar is.

Ik probeer door verse bladeren toe te voegen en met deksel erop en eraf de luchtvochtigheid hoog genoeg te houden om een volledige verkleuring te verkrijgen voor ze kurkdroog zijn.

Het ruikt overigens verrukkelijk.

Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Ik bewonder je vindingrijkheid. Uiteraard benieuwd hoe 't verder gaat. :D

Mark Twain

Elmer

Bericht door Elmer »

Om toch nog even te reageren...mijn tabak heb ik op de mesthoop gegooid, wat een smerig spul was dat, niet te roken :D Maar het was leuk om eens te doen.
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Faab

Bericht door Faab »

Ik ben dit jaar een beetje blijven doorgaan met oogsten. Zo ook vandaag. Ik kwam daarbij deze prachtige bloem van een Basma Jebel plant tegen.

Afbeelding

oehoe

Bericht door oehoe »

Prachtig inderdaad. Heb je nog 'n update betreffende de oogst van vorig jaar en de eerdere oogst van dit jaar? Smaak, kwaliteit en tevredenheid?

Mark Twain

Marco Lucien

Bericht door Marco Lucien »

Gaat hier nog goed (tot nu toe)
De fietsen staan tijdelijk in de hal🤡
Afbeelding
“Pijprokers forum”

Waar het uitkloppen van den pijp barbaars word genoemd & het schelden op elkaar meer regel dan uitzondering is!

Faab

Bericht door Faab »

oehoe schreef: 13 okt 2024 15:10 Prachtig inderdaad. Heb je nog 'n update betreffende de oogst van vorig jaar en de eerdere oogst van dit jaar? Smaak, kwaliteit en tevredenheid?
De oogst van vorig jaar was vrijwel volledig mislukt, waarbij de slakkenvraat het ergste was.

Dit jaar heb ik drie transparante plastic dozen waar ik steeds verse bladeren aan toevoeg. Ik stel ze zoveel mogelijk bloot aan zonlicht. Maar dat is hier in Friesland niet zo makkelijk als in Iran of Griekenland.

In één doos zit Shirazi en in een andere zit Basma Jebel. In de derde doos zit blad van beide variëteiten, maar waarvan ik door verschillende oorzaken niet meer zeker wist welke variëteit het was.

Plaats reactie