Tabak onderin
- Martijn-Roden
Tabak onderin
Beste mensen,
Even een “in de beginfase zittend” vraagje.
Ik merk (oa zoals vandaag) dat ik denk dat m’n pijp
leeg/op is, ik vervolgens deze leeg maak en dat er nog 1/3 tabak onderin de ketel zit. Droge, onverbrande tabak.
Ik stop de pijp zoals ik ooit online gezien heb. 1/3 zacht aandrukken, volgende 1/3 iets steviger aanduwen en de laatste 1/3 nog steviger (niet te stevig uiteraard). Dit brand op zich dus prima. Ik hoef weinig bij te branden. Er komt dus ergens halverwege een moment dat ik alleen maar grijze lichte as in de ketel zie. Na een paar keer aangedrukt te hebben en opnieuw vuur erbij, gaat de pijp toch snel weer uit. Leeg denk ik dan! Je bent goed bezig. Het lukt al aardig.
Ik ben dan een half uurtje (misschien iets langer) onderweg.
Enkel dus bij het leeghalen, een deel tabak!
Wat gaat hier mis?!
Dank!
Even een “in de beginfase zittend” vraagje.
Ik merk (oa zoals vandaag) dat ik denk dat m’n pijp
leeg/op is, ik vervolgens deze leeg maak en dat er nog 1/3 tabak onderin de ketel zit. Droge, onverbrande tabak.
Ik stop de pijp zoals ik ooit online gezien heb. 1/3 zacht aandrukken, volgende 1/3 iets steviger aanduwen en de laatste 1/3 nog steviger (niet te stevig uiteraard). Dit brand op zich dus prima. Ik hoef weinig bij te branden. Er komt dus ergens halverwege een moment dat ik alleen maar grijze lichte as in de ketel zie. Na een paar keer aangedrukt te hebben en opnieuw vuur erbij, gaat de pijp toch snel weer uit. Leeg denk ik dan! Je bent goed bezig. Het lukt al aardig.
Ik ben dan een half uurtje (misschien iets langer) onderweg.
Enkel dus bij het leeghalen, een deel tabak!
Wat gaat hier mis?!
Dank!
-
Re: Tabak onderin
Oefening baart kunst
Op een gegeven moment krijg je het gevoel te pakken en kom je op een moment dat je weet hoe je de pijp moet stoppen. Bereid je voor dat elke pijp zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft. Je zou ook kunnen controleren of het eerste gestopte tabak echt wel tot op de bodem van de pijp zit. Er komen dagen dat het in één keer goed gaat en je een perfecte pijp rookt... en dan weer eens een misser. Over tijd komt alles goed 

Als ik toen al wist wat ik nu weet was ik er waarschijnlijk nooit aan begonnen.
- Martijn-Roden
Dank.
En hoe controleer ik dit? Erin prikken met m’n pijpgereedschap? Of kan ik gewoon de pijp omkeren en de as eruit tikken?
En hoe controleer ik dit? Erin prikken met m’n pijpgereedschap? Of kan ik gewoon de pijp omkeren en de as eruit tikken?
- oehoe
Gooi om te beginnen het eerste derde maar 'ns los in tweede en derde derde los aandrukken. Tampen is alleen nodig om de as enigszins af te vlakken. Zéér licht aandrukken wanneer nodig. Door de luchtigheid zal het vuur ook 't onderste gedeelte van de tabak kunnen bereiken.
Zal per tabak verschillen maar succes met het experimenteren.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- Chris
Het kan verschillende oorzaken hebben. De ene tabak rook je makkelijker helemaal op dan de andere. De ene pijp rookt makkelijker alles op tot grijze as dan de andere. En te snel roken is over het algemeen ook niet bevorderlijk voor dit alles. En dan heb je ook nog de combinatie van al het genoemde..
Ikzelf ken de karakters van m’n pijpen en neem, als het zo is, de overgebleven tabak voor lief. Het komt er dan als een soort kommetje uit dat ik er eenvoudig uit kan wippen. Het laatste deel vind ik niet altijd nog de moeite waard ook. Dus hup, sessie ten einde en toch genoten.
Ikzelf ken de karakters van m’n pijpen en neem, als het zo is, de overgebleven tabak voor lief. Het komt er dan als een soort kommetje uit dat ik er eenvoudig uit kan wippen. Het laatste deel vind ik niet altijd nog de moeite waard ook. Dus hup, sessie ten einde en toch genoten.
- Martijn-Roden
Het betrof hier Mac Baren - Golden blendoehoe schreef: ↑10 jul 2024 19:25 Gooi om te beginnen het eerste derde maar 'ns los in tweede en derde derde los aandrukken. Tampen is alleen nodig om de as enigszins af te vlakken. Zéér licht aandrukken wanneer nodig. Door de luchtigheid zal het vuur ook 't onderste gedeelte van de tabak kunnen bereiken.
Misschien wat onnozele vraag, maar wat is de functie van het afvlakken van de as? Beter voor de verbranding?
Ik tamp denk ik om de 10 min. Beetje aanduwen. Dit zou dus niet nodig zijn? Ik tamp ongeveer 5/6x per rooksessie.
-
Volgens mij bestaan er in het pijproken geen onnozele vragen
Het aanstampen heeft als doel dat het vuur contact maakt met onderliggende zaken (tabak) en om je trek een beetje te reguleren.

Het aanstampen heeft als doel dat het vuur contact maakt met onderliggende zaken (tabak) en om je trek een beetje te reguleren.
- oehoe
Stampen klinkt me te rigoureus ergens. Afvlakken en voorzichtig aandrukken om 't vuur reizende te houden.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.
Mark Twain
Mark Twain
- Martijn-Roden
- Beginneling
Als je een derde droge tabak over houd, dan kan het zijn dat je ietsjes meer moet aanduwen . Kan dan zijn dat de vlam niet meer door de as goed de tabak bereikt. Voorzichtig de as, vooral langs de rand,, naar beneden duwen. Zodat er geen lucht meer in de as zit, maar zonder de onverbrande tabak naar beneden te duwen. Kun je vervolgens weer makkelijk bij vlammen. Bovenstaande naar mijn ervaring bij een droge prop overblijvende tabak. Bij een natte prop is er iets anders aan de hand, maar daar ga ik ogv je verhaal niet van uit. Succes en geen stress; al doende leert men.
Kan redelijk lezen, tellen en schrijven. Maar heb eigenlijk nergens verstand van. Beter zo dan andersom..
- Pieter
Hoewel er op zich niks mee is om de as in de pijp te laten zitten en deze steeds verder aan te stampen, vormt die as ook een barrière die de vlam tegenhoudt als je de pijp weer probeert aan te steken. Dus als je merkt dat je ondanks het bijvlammen op het moment dat je ergens onderin bent de tabak niet meer aan krijgt zou ik de as in de asbak kieperen en kijken of je de rest van de tabak opnieuw kan aanstampen om weer wat trek te genereren.
Op het moment dat je echt zit bij te vlammen bovenop niks dan as en gruis merk je dat wel, dan trek je die vlam rechtstreeks je bek in.
Op het moment dat je echt zit bij te vlammen bovenop niks dan as en gruis merk je dat wel, dan trek je die vlam rechtstreeks je bek in.

"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand
- Martijn-Roden
Dank allen voor de reacties!
- roocker
Hoe is de boring van de pijp ? Als dat niet correct is uitgevoerd kun je de pijp nooit leegroken /. Probeer hier eens op te letten , zeker bij het kopen van een pijp . Alle opmerkingen over de tabak aan tampen enz gaan dan dus niet op .
- Faab
Dit is een zeer belangrijk punt om op te letten inderdaad.
Als er veel as in de ketel zit waardoor het bijvlammen om de laatste tabak te kunnen genieten wordt bemoeilijkt, doe ik weleens het volgende. Bij voorkeur buiten toepassen overigens.
Ik hou de pijp zo'n 20 cm met de kop voor mijn mond, waarbij ik zacht blaas over de rand van de ketel en wat speel met afstand en kanteling. Het is de kunst om dan een toplaag van de allerlichtste as uit de kop te blazen.
Hiermee gloeit de tabak weer makkelijker, maar behoud je de isolerende werking van de wat grovere as.
- Martijn-Roden
Goede punten. Dank.
Het is bij al m’n pijpen (5), dus het zal aan mijn techniek liggen. Zowel roken, als tampen en stoppen.
Wat ik gister merkte was dat de as laag in de kop te dik is, en de vlam komt dan niet echt in contact met het tabak.
Ik heb met dat prikkertje aan m’n gereedschap in de kop gerommeld en toen weer getampt. Toen mooi leeggerookt.
Het is even de vraag of dit de manier is
Het is bij al m’n pijpen (5), dus het zal aan mijn techniek liggen. Zowel roken, als tampen en stoppen.
Wat ik gister merkte was dat de as laag in de kop te dik is, en de vlam komt dan niet echt in contact met het tabak.
Ik heb met dat prikkertje aan m’n gereedschap in de kop gerommeld en toen weer getampt. Toen mooi leeggerookt.
Het is even de vraag of dit de manier is
- The_Undertaker
- Administrator
Het eruit mikken van de as en dan doorroken bevalt me zelden. De smaak veranderd dan plotseling en het genieten is dan wel klaar. Zoals je ook sommige sigaren met de askegel eraan rookt, als de kegel eraf valt is de smaak ineens wat anders. In mijn ervaring dan, misschien ben ik daarin de enige (?)
Succes verder met de tips hierboven!
Succes verder met de tips hierboven!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle
- oehoe
Ik kan me vinden in je mening betreffende de askegel aan 'n sigaar. Ik verwijder tijdens 'n rooksessie bij 'n pijp ook zelden de overtollige as overigens.
Ik hou het op de losse en luchtige manier van stoppen. Minder tabak geeft ook minder as.
Ik hou het op de losse en luchtige manier van stoppen. Minder tabak geeft ook minder as.
Mark Twain
Mark Twain