Paasei schreef: ↑09 apr 2024 08:00
Veel poetsplezier !
Die stingers zou ik er ook uit gooien, doen imo niks - hoewel er hier sommigen zijn die ze toch laten zitten.
De verkleurde stelen lijken mij eboniet, vergelijk de steel met de tige (stukje dat in de kop gaat). Tige mooi zwart en het buiten gedeelte bruingroen verkleurd = eboniet.
Poetsen met cif op een schuursponsje en veel ellebogenwerk, of op polijstwiel.
Binnenkant met veel pure alcohol en ragers.
Het verkleuren van eboniet kan je een beetje tegenhouden door achteraf de stelen in te wrijven mat labello met een zonnefactor, even laten zitten en dan opblinken.
(Die lange met gele steel is geen eboniet en is aan de buitenkant gebaat met gewoon afwassen lijkt mij)
Koppen aan de buitenkant opblinken, ik zou er niet aan beginnen schuren.
Ketel ruimen indien nodig, en misschien zijn deze oude dingen wel gebaat met de zout+alcohol methode.
Daarvoor vul je de kop met een laagje zout, paar druppels alcohol, zout, alcohol etc... tot de kop vol zit, en je laat dat 24 uur staan (eierkarton is hier handig voor). De alcohol trekt heel wat zooi uit het hout. Nadien het zout er uit krabben, en voorzichtig spoelen, daarna weer heel goed laten drogen.
Misschien ook het rookkanaal voorzichtig reinigen met een houtboortje van 3 of 4 mm.
edit
'Real Briar' duidt op een mandjespijp. Het is nl geen merk, maar gewoon een aduiding dat de pijp van echt bruyere gemaakt is. En merkloze pijp maw. Silvermatch is een merk dat me wel bekend in de oren klinkt, maar kan het niet echt thuis brengen - aanstekers, dacht ik.