Sinds lange tijd kennen de sigarenrokers een prachtig instrument om hun sigaren onder perfecte omstandigheden te bewaren, i.c. donker en op de juiste vochtigheidsgraad, namelijk in de humidor.
Deze geconditioneerde opslagruimte heeft veelal standaard ingebouwd een hygrometer om de relatieve luchtvochtigheid aan te geven en een bevochtigingselement dat periodiek voorzien dient te worden van gesteriliseerd water om de luchtvochtigheid op het gewenste peil te houden.
Een logisch verhaal om de kostbare tabak van de veelal dure sigaren in perfecte conditie desnoods jarenlang te kunnen bewaren.
Dit perfectionisme is IMHO niet alleen maar voor sigaren weggelegd maar is net zo goed toepasbaar voor de eveneens gekoesterde pijptabakken.
We kennen allemaal wel het probleempje dat er zo veel verschillende tabakken zijn ingeslagen om eens uit te proberen maar meestal laten we die dicht en gaan we eerst de reeds geopende tabakken opmaken.
Het probleem zit niet zozeer in het feit dat we onszelf niet met een luxeprobleem willen opzadelen, alswel het gegeven dat we onze tabak niet willen laten uitdrogen.
Natgemaakte koffiefilters zijn natuurlijk een optie en als je dat goed bijhoudt dan is er geen enkel probleem op dit vlak.
Dat vereist wel een zeer regelmatige controle en is over het algemeen natte-vinger werk want wie heeft er nu een hygrometer in elk blikje of pakje tabak zitten?
Niemand dus, het zou een dure hobby worden en het is op de eerste plaats zowieso al geen goedkoop tijdverdrijf.
De meesten van ons slagen er aardig in hun laatste geld aan pijpen en tabak te besteden.
Waarom dan niet eens overwegen om er een humidor op na te houden?
Er zijn diverse voordelen in het gebruiken van deze handige en betrouwbare opslagfaciliteit.
De aanschaf is slechts eenmalig en hij gaat een heel leven lang mee, net als ons kostbare rookhout waar we met de regelmaat van de klok gemakkelijk bedragen vanaf 60 euro aan kunnen spenderen.
Je koopt al een nieuwe humidor vanaf ca. 60 euro en dat kan oplopen tot honderden euro's als je een bezopen groot formaat wenst te bezitten.
Ergens rond de 100 euro heb je al een hummy waar je met gemak meer dan 20 verschillende tabakken in kunt stouwen, tweedehands vaak goedkoper alhoewel daar t gevaar mogelijk aanwezig is dat de humidor verkeerd is behandeld.
Het werkelijk enige risico is schimmelvorming door gebruik van het verkeerde vocht.
Om alle risico's volledig uit te sluiten dient de humidor altijd alleen maar met gedistilleerd water bijgevuld te worden.
Zelfs gekookt water is beneden de norm zoals de lat correct gelegd dient te worden.
Schimmelvorming is een bekend probleem bij bevochtiging met kraanwater, zelfs als het gekookt is.
En waarom zou je besparen op gedistilleerd water dat maar een paar euro per liter kost bij de bouwmarkt of supermarkt, dat zou heel dom zijn...
Je doet met een liter waarschijnlijk ergens tussen 1 en 2 jaar!
De relatieve luchtvochtigheid dient niet in de regionen van de sigarentabak te liggen (die is tussen de 65% en 70%) maar een paar tandjes lager, zo tussen de 55% en 60% is een goed gemiddelde waar ik al geruime tijd zeer succesvol mee werk.
Waar je verder op moet letten bij aanschaf is de afstand tussen hygrometer en bevochtigingselement, die mogen niet te dicht op elkaar zitten wegens een vertekend beeld dat hierdoor in de meting ontstaat.
Bedenk dat de pijptabakken nog eens in blik of pouch zitten terwijl sigaren meestal open en bloot erin liggen.
Het zijn totaal verschillende soorten tabak met verschillende eisen qua conservering.
De juiste afstemming in dit verhaal is elementair, het kan snel duidelijk zijn dat je aan een kleine bevochtiger tekort komt (zie als voorbeeld hiervan mijn humidor bij de tabakken van Magic Marcello).
Tegelijk met de aanschaf van de hummy heb ik meteen een los groot bevochtigingselement aangeschaft (zo rond 25 euro) en dat aan de zijkant geplaatst zodat het een flinke afstand van de meter heeft en vrijuit en langzaam kan verdampen.
Je moet dat element ook niet blokkeren in z'n werking door er veel blikjes tegenaan te plaatsen, dat lijkt me triviaal.
Mijn hummy op de foto is 36 x 31 x 12 cm buitenmaat en biedt ruimte aan ergens tussen de 25 en 30 tabakken (2 x 100gr blik, rest 50 gr. blikken en stuk of 6 pouches, nu 19 versch. erin), afhankelijk uiteraard van de diverse verpakkingsformaten die je wenst te huisvesten.
Sinds ik mijn vorraad Cohiba's, Partagas, MonteChristo, Romeo y Julieta, Bolivar, Trinidad en andere lekkernijen heb opgerookt door de afgelopen jaren ben ik de humidor definitief gaan inzetten voor de pijptabakken en ik kan jullie nu al melden; IK KAN EN WIL NIET MEER ZONDER!
De ultieme zorgeloze luxe die het me biedt om dagelijks zoveel keuze te hebben zonder angst voor uitdroging, en ook zoveel verschillende tabakken te kunnen vergelijken op korte termijn, tja mijne heren, dat is toch wel heel erg comfortabel...
Laat vooral je gedachten hierover maar eens gaan, ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit in pijprokerskringen vooralsnog ondergewaardeerd stukje parafernalium.
Groet, Marcel