Oude tabakken zijn zoals oude wijn: je moet ze nemen zoals ze zijn. Soms loopt het eens mis, soms is het groots, of vanalles ertussenin. Even krachtige smaken verwachten als van jonge tabakken doe ik niet. Ik kan integendeel genieten van de zeer subtiele en complexe intensiteit van oude tabak. Ik heb net een blik 20 jaar oude Flying Dutchman Aromatic gereanimeerd, zonder er al teveel van te verwachten. Wel, dat aromatische tabakken niet bewaren, is hier wel afdoende mee ontkracht: de aroma's zijn er nog altijd, zij het subtiel, en verweven zich wondermooi met de klassieke baaiaroma's. Het mondgevoel is fluwelig en crèmig als een luchtige banketbakkersroom. Echt ontzettend lekker.
Net zo met wijn: onze smaakpapillen zijn doorgaans platgeslagen door de hevige en vooral extreem zoete smaken die we overal artificieel overlepelen, dus de finesse van een oude wijn proeven we zo niet meer. Het kost echter heel weinig moeite om onze smaaksensatie terug te kalibreren. En wat een wereld gaat er dan voor je open ... .
Ik schrijf er zeker wat over als ik 'm kan proeven.
Ribbon schreef: ↑04 feb 2023 22:31
Mooie vondst. Heeft dit blik ook een zwartrubberen 'afdichtring' met de tekst: pierce with knife to open?
Inderdaad, het was me eerst zelfs niet opgevallen!