50 gram pakje voor €6,90 februari 2011
Ook leverbaar in 100 gram blik en 250 gram koker.

Hun eigen omschrijving:
In 1955 Virginia No 1 was introduced to the world's pipe smokers, and today Virginia No 1 is one of the Mac Beren Classics. The natural sweetness from the carefully selected Virginia tobaccos, are to be enjoyed every tim e you light up this magnificent blend. In addition to a slow, cool smoke this ready rubbed blend gives you the slightly sweet smoke. Try the Virginia No 1 and find out for yourself why Virginia No 1 is reckoned as a Mac Baren Classic Blend.
(nb: op de Mac Baren site wordt 1957 als introductiejaar genoemd. En daar wordt ook gesproken over 'Matured Virginia' hetgeen duidt op Virginia tabak die een extra rijpingsperiode heeft gehad).
In het pakje zit, net als bij bijvoorbeeld Scottish blend, een grove ready rubbed flake, uit elkaar gehaald, maar toch nog vrij grof. Redelijk helder bruin met een tikje rood. In het pakje ruik ik in eerste instantie tabak, wat baai achtig. Een goed teken voor een Virginia. En ietwat verrassend voor Mac Baren; ik ruik normaal in al hun tabakken altijd wel iets van honing, hier moet ik lang snuffelen voor ik die typische Mac Baren geur ontdek.
In het net geopende pakje voelt de tabak redelijk droog aan, en hij laat zich ook soepel aansteken. Vochtigheid lijkt dus prima.
Bij het stoppen is me, na een paar keer roken, opgevallen dat je de neiging hebt te weinig tabak te gebruiken. Je stopt de pijp vol, steekt hem aan, gebruikt de tabaksstopper een keertje, en ineens blijkt de pijp maar half vol. Vermoedelijk een gevolg van de grove ready rub, ik kan de tabak nog wat verder uitwrijven voor gebruik, of anders mag ik wel wat steviger stoppen dan ik met de meeste andere tabakken doe.
Opsteken gaat snel en soepel. Ik vind de tabak in eerste instantie wat scherp op de tong, maar na verder aandrukken (zie hierboven) en de 2e aansteek lijkt dat snel weg te trekken.
Smaak? Ik proef inderdaad redelijk helder de Virginia, de gewone, pure tabakssmaak. Op de achtergrond is ook een licht randje van een of andere saus waarneembaar, maar heel bescheiden. Het lijkt erop dat deze toevoeging, wat het ook is, een beetje de rol van Perique op zich probeert te nemen; het wat zachter en voller maken van de smaak. Ik ben er nog niet uit of dat echt lukt.
Zoals een flake betaamt is het een langzaam brandende tabak. Ondanks de half volle pijpenkop ben ik toch al snel een uur koest met deze tabak. In de loop van het roken wordt de tabak iets voller van smaak, waarbij de 'pure tabakssmaak' nog wat meer op de voorgrond treed.
Uiteindelijk is dit voor mij geen blijvertje geworden. Na een aantal keren roken begint voor mij de Mac Baren achtergrond-smaak steeds duidelijker te worden; iets van saus of cavendish, wat honing, op zich niet verkeerd, maar mij gaat het op den duur wat tegenstaan. Virginia's moeten voor mij heel ingetogen, heel subtiel zijn. Ik verwacht eigenlijk zo weinig smaak, dat ik een Virginia een hele dag kan roken zonder dat de smaak ooit andere dingen 'overschreeuwd'. Uiteindelijk is deze tabak dat niet echt, hij wordt bij mij, vooral na een flink aantal keren roken, steeds nadrukjkelijker in z'n smaak.
Daarnaast blijft het oppassen met de scherpte. Ik vind deze tabak, net als verreweg de meeste Mac Baren tabakken, op de rand van scherp zitten. Even niet opletten met stoppen en opsteken, en ik heb heb op mijn tong gebeten...
Ergens wel jammer, ik zou graag een betaalbare Virginia hebben die ik in 250 gram potten kon kopen...