Het grote 'filter' topic
- teunis
Metalen dingetjes gaan eruit, maar de 9 mm pijpen rook ik steevast met filter. Van mindere trek geen last. Flakes rook ik bij voorkeur in een filterpijp, smaakt me beter. Het lijkt wel alsof de eventuele "scherpte" van sommige tabakken wat wordt getemperd, en dat bevalt mij eigenlijk wel.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.
- magicmarcello
Altijd zonder! Alles wat er tussen mijn tabak en mijn mond zit is een schoon en open kanaal zodat er geen enkele belemmering of vermindering kan zijn voor mijn genot! Just straightforward!!! PLUG AND PLAY!!!!!!!!!!!!!!!!!
Dit geldt ook voor andere dingen...
Dit geldt ook voor andere dingen...

Laatst gewijzigd door magicmarcello op 29 jan 2011 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Iemand ervaring met het Savineli balsa filter systeem?
Als de titel al doet vermoeden, ben ik benuwd of er iemand ervaring heeft met dat balsa systeem. Ik vind het erg mooi pijpen die Savineli. Ik houd wel van die Italiaanse swing.
-
Als het je eigenlijk om het roken van Savinelli gaat en niet slechts om die filtertjes: Volgens mij zijn ze ook met 6mm koolstoffilter (maar daar ben ik niet zeker van) te roken of gewoon zonder natuurlijk. Ik hou over het algemeen ook wel over de stijl van Savinelli. Het enige wat me tegenstaat is geld neer te tellen voor kleine stukjes hout die niet veel meer doen dan wat vocht opnemen, voor zover ik weet. Ik zou dan ook eerder geneigd zijn ze zonder filter te roken.
- PiepeJan
De 9 mm balsa filters zijn inmiddels de standaard filters geworden voor mij. Mij bevallen ze uitstekend. Vorige week heb ik enkele 6 mm balsa filters mogen ontvangen van Tweetakt om te proberen in mijn nieuwe Savinelli. Omdat dat geen filterpijp bleek te zijn paste dat dus niet, maar ik heb er nu 2 in mijn corncob geprobeerd en ik heb er niets op aan te merken. Ze houden zeker genoeg smeer tegen en laten het lekkere door. 

Jan
Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.
Confucius zegt: Een wijs man zoekt het in zichzelf, de dwaas zoekt het in anderen.
- dr. Watson
- PiepeJan
- Gypscoprotheres
- Contacteer:
Ik heb geprobeerd een Winslow met filter te roken, maar kwam erachter dat deze een héél stuk zwaarder trekt dan zonder filter. Nu is dit logisch, omdat er iets in het rookkanaal komt, maar het is echt een wereld van verschil. Is dit de bedoeling? Moet ik dan de tabak maar wat losser stoppen? Of zijn er filters waarbij het trekken niet zo extreem zwaarder wordt?
- janneman
- Contacteer:
Wat voor filters heb je, Gypscoprotheres? Er zijn verschillende soorten, bij de 9 mm Big Ben filters merk ik wel enig verschil in zwaarder trekken, maar niet zo heel veel. Ik merk wel dat, als ik een filter gebruik,ik iets lichter stop.
Groet, Janneman
youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822
- robby
ik rook met en zonder filter .
ik rook de filterpijpen altijd met filter daarvoor zijn ze gemaakt.
ik kan me ook bij de uitspraak van Gypscoprotheres voegen
ik rook de filterpijpen altijd met filter daarvoor zijn ze gemaakt.
ik kan me ook bij de uitspraak van Gypscoprotheres voegen
dat vind ik dus ook , ik heb nog geen filters gevonden die beter doorlaten .en al vanalles geprobeerd van merken . meestal big ben die vind ik hier het makelijkste .Ik heb geprobeerd een Winslow met filter te roken, maar kwam erachter dat deze een héél stuk zwaarder trekt dan zonder filter
-
- Contacteer:
- tweetakt [*RIP*]
Als het effe kan: met filter. Vind ik prettiger, de scherpe kantjes van de tabak gaan er vanaf. Een 9 mm filter is een extra restrictie maar ik was er snel aan gewend. Ik stop de pijpen idd bewust losser. De Vauen filters hebben trouwens een verbeterde doorlaat doordat ze meer gaatjes hebben. De 6 mm filter is pas een echte hindernis, die moet je wel rustig roken anders zuig je je tanden uit je kaken 

R.I.P. 08/04/2013
- Aangepast door Nekker
- Aangepast door Nekker
- Gypscoprotheres
- Contacteer:
- robby
ik heb er eens van een kameraad gekregen .
komen duidelijk uit nederland .
ook 9mm. aan een kant van het filter gelijk big ben gemaakt zo wit met gaatjes , andere kant plastiek .
sorry voor de slechte foto's

gelijk bb

andere kant (plastiek)

koop deze niet , ik heb ze geprobeerd en gebruik terug beg ben .
meerdere malen heb ik de koolstof al in de mond gekregen .
jullie zijnn gewaarschuwd
komen duidelijk uit nederland .
ook 9mm. aan een kant van het filter gelijk big ben gemaakt zo wit met gaatjes , andere kant plastiek .
sorry voor de slechte foto's

gelijk bb

andere kant (plastiek)

koop deze niet , ik heb ze geprobeerd en gebruik terug beg ben .
meerdere malen heb ik de koolstof al in de mond gekregen .
jullie zijnn gewaarschuwd

- Eliminator
- Moderator
Ik rook al bijna 25 jaar uitsluitend met 9 mm filter, de laatste ?? jaren die Elephant filter: actieve kool met aan beide zijden die keramieken "dopjes". Dus geen filter waar 1 zijde een plastig dopje heeft.
Heel vroeger ook meerschuimfilters gerookt, maar kool bevalt stukken beter.
En ik rook niet alleen Winsløws, dus hoewel Winsløws een grotere boring van de steel hebben, ervaar ik geen nadelen van filter in DB, Stanwell, Ser Jacopo, BC en BB pijpen.
Wat Tweetakt schrijft: het haalt net de scherpte van de tabak weg. Zeker omdat ik alleen zoete (gesausde) tabakken rook vind ik dat erg prettig.
Leuk dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft. De filterkwestie lijkt af en toe het meest besproken onderwerp tussen pijprokers te zijn.
Heel vroeger ook meerschuimfilters gerookt, maar kool bevalt stukken beter.
En ik rook niet alleen Winsløws, dus hoewel Winsløws een grotere boring van de steel hebben, ervaar ik geen nadelen van filter in DB, Stanwell, Ser Jacopo, BC en BB pijpen.
Wat Tweetakt schrijft: het haalt net de scherpte van de tabak weg. Zeker omdat ik alleen zoete (gesausde) tabakken rook vind ik dat erg prettig.
Leuk dat iedereen zijn eigen voorkeuren heeft. De filterkwestie lijkt af en toe het meest besproken onderwerp tussen pijprokers te zijn.
- tweetakt [*RIP*]
-
Ik rook nooit met filter trouwens 90% van mijn pijpen zijn filterloze.Die enkele filter pijpen die ik heb rook ik allen zonder filter.In mijn persoonlijke beleving ben ik tot de constatatie gekomen dat filters mijn rook sessies niet te goed doen.
Groet,Joe
Groet,Joe
"May my last breath be drawn through a pipe, and exhaled in a jest."
-
Ik rook uitsluitend zonder filter, voornamelijk uit luiheid en omdat ik de positieve toevoeging te klein vind tegenover de moeite en onhandigheid. Ik wil namelijk graag direct na het roken een ragger door het rookkanaal halen, en dat gaat niet handig als er een filter in de weg zit. In principe maak ik een pijp na het roken zo schoon dat hij de volgende dag direct rookbaar is en haal ik liefst zo weinig mogelijk de steel van de kop af.
- Mus
Ik heb één keer zonder filter gerookt en ik vond het niet prettig. Tegenwoordig gebruik ik Compaenen 9mm-filters in al mijn pijpen.
♦ Mijn pijpen ♦ Mijn tabak ♦
- Bommel
Heel lang zonder filter gerookt, ook pijpen die voor filter gemaakt zijn.
Niet omdat ik eigenwijs wilde zijn of het de smaak zou aantasten, eerder gewoon om geen gedoe te hebben.
Maar ik ben om en vind het roken met filter zeer aangenaam.
Geen vocht meer in het roer en het lijkt wel of het makkelijker is om de pijp geheel aan een stuk leeg te roken.
Niet omdat ik eigenwijs wilde zijn of het de smaak zou aantasten, eerder gewoon om geen gedoe te hebben.
Maar ik ben om en vind het roken met filter zeer aangenaam.
Geen vocht meer in het roer en het lijkt wel of het makkelijker is om de pijp geheel aan een stuk leeg te roken.
- superpelic
- Contacteer:
- Pitoe [*RIP*]
Ik heb altijd zonder filter gerookt, mijn pijpjes die ik had waren allen filterloos. Nooit behoefte toe gehad.
Nu laatst had ik mij een pijpje aangeschaft waar plaats is voor een 9mm filter. Ik wil het wel eens proberen...
Zijn er nadelen aan verbonden wanneer ik bij zo'n pijp toch zou beslissen om filterloos te roken?
Ik denk dan dat de makers het hebben voorzien dat daar eentje wordt geplaatst, doe ik dan oneer aan die pijp?
Niet in de zin van het emotionele maar dan praktisch gezien. Misschien roken ze dan minder lekker.
Nu laatst had ik mij een pijpje aangeschaft waar plaats is voor een 9mm filter. Ik wil het wel eens proberen...
Zijn er nadelen aan verbonden wanneer ik bij zo'n pijp toch zou beslissen om filterloos te roken?
Ik denk dan dat de makers het hebben voorzien dat daar eentje wordt geplaatst, doe ik dan oneer aan die pijp?
Niet in de zin van het emotionele maar dan praktisch gezien. Misschien roken ze dan minder lekker.
- janneman
- Contacteer:
Ik heb nooit een nadeel ervaren bij het roken van filterpijpen zonder filter. Ongeveer de helft van mijn pijpen is filter, en ik rook ze normaal zonder filter.
Er bestaan inzetstukjes die adapters worden genoemd, maar die zijn moeilijk los te krijgen, vaak krijg je ze wel als je in de winkel een filterpijp koopt en erom vraagt. Het voornaamste voordeel van zo'n inzetztukje is dat het iets gemakkelijker wordt om een pijpenrager vanuit het mondstuk door te steken tot in de kop, maar ook zonder zo'n inzetstukje lukt dat doorgaans wel.
Er bestaan inzetstukjes die adapters worden genoemd, maar die zijn moeilijk los te krijgen, vaak krijg je ze wel als je in de winkel een filterpijp koopt en erom vraagt. Het voornaamste voordeel van zo'n inzetztukje is dat het iets gemakkelijker wordt om een pijpenrager vanuit het mondstuk door te steken tot in de kop, maar ook zonder zo'n inzetstukje lukt dat doorgaans wel.
Groet, Janneman
-
- Paasei