Laat ik nu een jaar of drie geleden exact dezelfde koperen asbak gevonden hebben in de kringloopwinkel bij ons in het dorp. Kostprijs: 2 euro. Dan heb jij het beter gedaan

De asbakken zijn van Nederlands fabrikaat en in de jaren 60-70 op de markt gebracht. Ik heb ergens in die tijd op het net gelezen dat het voor zover ik mij herinner de firma Niemijer was. Ook herinner ik mij dat er op marktplaats of eBay een stuk of twee werden aangeboden voor 25 cq 50 euro
Over asbakken gesproken het volgende
Ik heb via marktplaats een asbak gekocht van koper waar op het deksel dat half open kan ( het is voor sigaretten) staat gegraveerd “ Holland Amerika Lijn. S.S.nieuw Amsterdam. First Class only”
Daar ik in mijn studententijd in 1969 op de Amsterdam ( gebouwd in de jaren 30 en gesloopt in de jaren 70 ) heb gevaren van Rotterdam naar New York is dit een stukje tastbare herinnering ,zul je begrijpen. Graag zou ik een foto bijsluiten doch ik ben daarin te onhandig
Indien jullie toch een plaatje willen zal ik Jan of Peter wel vragen dat in hun goedheid te realiseren en aan dit bericht te plakken
Met Rotterdamse groet uit het zuiden,
Matroos W