Dunhill Flake aangepast?

Daar is het laatste woord nog niet over gesproken...
diego
Posts: 275
Joined: 23 Feb 2011 22:59

Dunhill Flake aangepast?

Post by diego »

Al jaren rook ik Dunhill Flake tot volle tevredenheid.
Maar sinds ze in ronde dozen zitten is dit voor mij een gans andere tabak geworden.pijp gaat steeds uit,brand zeer onregelmatig.geen volle smaak.
Waarom doen fabrikanten zoiets.
Zijn er nog mensen met deze ervaring.
Begin nu maar eens een volwaardige vervanger te zoeken.
Last edited by The_Undertaker on 12 Dec 2017 22:25, edited 1 time in total.
Reason: Topictitel verduidelijkt

Alberto
Posts: 18
Joined: 03 Dec 2017 09:19

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Alberto »

Dat is ook gebeurd met de capstan destijds dat macbaren deze heeft overgenomen. In mijn optiek is Dunhill dan ook sterk van mening dat de pijp industrie een tweede rol is gaan spelen in hun assortiment en dat ze minder aandacht besteden aan de wensen van de pijproker. Op de website van Dunhill is er dan ook niks te vinden voor de pijproker of überhaupt iets wat met pijproken te maken heeft en als het er al is dan heb ik het niet gevonden. Ik denk dat de prioriteiten van Dunhill sterk veranderd zijn....

User avatar
Ribbon
Posts: 4312
Joined: 29 Mar 2010 19:45

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Ribbon »


User avatar
janneman
Posts: 6356
Joined: 14 Feb 2009 17:17

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by janneman »

Het gebeurd sowieso telkens als 'beroemde' tabakken overgaan naar een nieuwe fabrikant.
Als een bepaalde fabrikant ermee ophoud, komen zijn 'merknamen' soms wel en soms niet vrij voor andere fabrikanten. Ik ben al lang blij als een andere fabrikant bereid is om een bepaalde lijn in tabak over te nemen, zelfs als dat betekent dat die nieuwe fabrikant daar ook weer zijn eigen draai aan gaat geven.
Elke fabrikant heeft zijn eigen manier van tabak bewerken en behandelen, en dat is niet iets dat zomaar even voor een tabak veranderd kan worden. Zelfs bij een min of meer gelijk recept levert dat andere smaak op. En in hoeverre dat recept precies gelijk blijft is ook altijd weer de vraag; elke tabaksfabrikant heeft zo zijn eigen leveranciers van tabak, en zijn eigen opslag methoden die ook verschillen in smaak kunnen opleveren.

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

janneman wrote:Het gebeurd sowieso telkens als 'beroemde' tabakken overgaan naar een nieuwe fabrikant.
Als een bepaalde fabrikant ermee ophoud, komen zijn 'merknamen' soms wel en soms niet vrij voor andere fabrikanten. Ik ben al lang blij als een andere fabrikant bereid is om een bepaalde lijn in tabak over te nemen, zelfs als dat betekent dat die nieuwe fabrikant daar ook weer zijn eigen draai aan gaat geven.
Elke fabrikant heeft zijn eigen manier van tabak bewerken en behandelen, en dat is niet iets dat zomaar even voor een tabak veranderd kan worden. Zelfs bij een min of meer gelijk recept levert dat andere smaak op. En in hoeverre dat recept precies gelijk blijft is ook altijd weer de vraag; elke tabaksfabrikant heeft zo zijn eigen leveranciers van tabak, en zijn eigen opslag methoden die ook verschillen in smaak kunnen opleveren.
Daar ga ik in mee, helaas kan ik mij niet een tabak voor de
geest halen die er na een overname beter op is geworden.

diego
Posts: 275
Joined: 23 Feb 2011 22:59

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by diego »

Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

diego wrote:Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit
Jawel, het is zover gekomen.

User avatar
janneman
Posts: 6356
Joined: 14 Feb 2009 17:17

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by janneman »

Ik herken het Rob, zulke veranderingen lijken zelden een voordeel. Maar tegelijk; als je een bepaalde tabak erg lekker vindt, dan is elke verandering waarschijnlijk een achteruitgang, zelfs als een fabrikant oprecht probeert een tabak beter te maken.

Al denk ik inderdaad dat een verandering vaak te maken heeft met op de een of andere manier meer winst maken, dat is toch niet altijd het geval. Vroeger droogde alle tabakken die ik ken veel sneller uit dan tegenwoordig. Dat is een verbetering in de huidige tabak, prettig voor ons, maar ook winstgevend voor de fabrikanten (die minder hoeft af te schrijven op houdbaarheid). Vaak kan het mes dus aan beide kanten snijden.

User avatar
Ribbon
Posts: 4312
Joined: 29 Mar 2010 19:45

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Ribbon »

diego wrote:Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit
Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.

Online
User avatar
The_Undertaker
Administrator
Posts: 8854
Joined: 22 Nov 2012 17:37

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by The_Undertaker »

Ribbon wrote: Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.
Maar daar zorgt de schaarste ook weer voor extra vraag, een beetje een vicieuze cirkel als je 't mij vraagt :wink: (naast dat het wel erg lekker spul is natuurlijk)

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

Ribbon wrote:
diego wrote:Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit
Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.
Ik neig ernaar dit verhaal te geloven, aan de andere kant kan ik
mij voorstellen dat je als ondernemer zal uitbreiden om aan de
vraag te voldoen en daar zit iets waar ik maar niet uitkom.

Ooit hoorde ik eens een verhaal van een agressieve ondernemer
die een goedlopend familiebedrijf over wilde nemen, helaas bleek
men niet te willen verkopen.

De man wist hen op de knieen te krijgen door ze vol te stoppen met
orders, zodat ze genoodzaakt waren uit te breiden, in personeel en
machines, na verloop van tijd werden de opdrachten van de ene op
de andere dag gestaakt, het bedrijf kwam in serieuze problemen.

Hij wilde hen wel "helpen" en zo kwam het bedrijf voor weinig in
zijn handen.

User avatar
Ribbon
Posts: 4312
Joined: 29 Mar 2010 19:45

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Ribbon »

The_Undertaker wrote:
Ribbon wrote: Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.
Maar daar zorgt de schaarste ook weer voor extra vraag, een beetje een vicieuze cirkel als je 't mij vraagt :wink: (naast dat het wel erg lekker spul is natuurlijk)
Niet helemaal met je eens. Een groot gedeelte van de vraag is gebaseerd op de reputatie van goede, smaakvolle tabak die op een traditionele manier wordt geproduceerd. Mensen die de blends kennen willen graag inslaan omdat er in hun ogen niets gelijkwaardigs of beters op de markt is. Nieuwe klanten willen het graag proberen omdat er zoveel over geschreven en gerecenseerd is. Dat creeert de vraag, niet het feit dat de tabak slecht te krijgen is.

User avatar
Ribbon
Posts: 4312
Joined: 29 Mar 2010 19:45

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Ribbon »

robvoorburg wrote:
Ribbon wrote:
diego wrote:Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit
Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.
Ik neig ernaar dit verhaal te geloven, aan de andere kant kan ik
mij voorstellen dat je als ondernemer zal uitbreiden om aan de
vraag te voldoen en daar zit iets waar ik maar niet uitkom .
Er zijn toch ook genoeg ondernemers die tevreden zijn met de omvang van hun bedrijf en liever voor de kwaliteit dan de kwantiteit kiezen? Het lijkt wat idealistisch, en het is niet de meerderheid, maar ze zijn er wel.

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

Ribbon wrote:
robvoorburg wrote:
Ribbon wrote:
diego wrote:Dus gaat de kwantiteit voor de kwaliteit
Behalve in het geval van bijv. de Esoterica lijn van Germains. Zij kunnen dan ook totaal niet aan de vraag voldoen.
Ik neig ernaar dit verhaal te geloven, aan de andere kant kan ik
mij voorstellen dat je als ondernemer zal uitbreiden om aan de
vraag te voldoen en daar zit iets waar ik maar niet uitkom .
Er zijn toch ook genoeg ondernemers die tevreden zijn met de omvang van hun bedrijf en liever voor de kwaliteit dan de kwantiteit kiezen? Het lijkt wat idealistisch, en het is niet de meerderheid, maar ze zijn er wel.
Mocht het zo zijn en waarom ook niet, dan
beschikken zij over sterke benen en daar heb
ik oprecht bewondering voor.

User avatar
Claude
Posts: 540
Joined: 06 Aug 2015 16:17

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Claude »

Germain's schaarste kan ook deels een marketing truc zijn. Als dat zo is, is het een zeer geslaagde.

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

Claude wrote:Germain's schaarste kan ook deels een marketing truc zijn. Als dat zo is, is het een zeer geslaagde.
Zoiets spookte door mijn hoofd, indien het geval, een
bijzonder gehaaide wijze van zaken doen, die zich op
termijn tegen hen kan keren.

User avatar
Ribbon
Posts: 4312
Joined: 29 Mar 2010 19:45

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Ribbon »

Nowadays it is recognised that many people do not wish to smoke and those who do are more discerning in their tastes. This change in emphasis has had little effect for the Company as it has always prided itself on following the principle of "quality before quantity"
Aldus de website van Germain's.

Ik weet niet wat jullie precies onder een marketing truc verstaan. Wat ik wel weet is dat Germains ongeveer 6 mensen in dienst heeft die de boel draaiende houden. In deze tijden van economisch gewin als grootste goed begrijp ik dat er ook in dit soort gevallen wordt gedacht aan marketing. Maar in het geval van Germains lijkt het er toch wel het meest op dat het een klein familiebedrijf betreft die zichzelf absoluut niet wilt overschreeuwen.
Vergelijkingen worden gemaakt met (de iets grotere en inmiddels samengevoegde) fabrieken van Samuel Gawith en Gawith & Hoggarth. Dit zijn drie namen die stammen uit de 18e en 19e eeuw. Het zijn uitzonderingen wat betreft constante smaak en kwaliteit. Ze willen overleven in deze tijden waarin mensen t.o.v. eerder veel minder (pijp)roken. Het kennen van hun maat heeft ervoor gezorgd dat ze nu nog bestaan. De mensen die nog roken willen kwaliteit en vinden dat bij deze fabrikanten.
Dit in tegenstelling tot het eindeloze rijtje andere namen; Ogden, Bell's, Gallaher, Rattray's, (jawel) Dunhill enz. Allemaal eens grote namen bekend om hun geleverde kwaliteit, nu slechts merknamen (dat is pas marketing) en slappe aftreksels van de oorspronkelijke blends.

robvoorburg
Posts: 12670
Joined: 18 Sep 2010 12:54

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by robvoorburg »

Ribbon wrote:
Nowadays it is recognised that many people do not wish to smoke and those who do are more discerning in their tastes. This change in emphasis has had little effect for the Company as it has always prided itself on following the principle of "quality before quantity"
Aldus de website van Germain's.

Ik weet niet wat jullie precies onder een marketing truc verstaan. Wat ik wel weet is dat Germains ongeveer 6 mensen in dienst heeft die de boel draaiende houden. In deze tijden van economisch gewin als grootste goed begrijp ik dat er ook in dit soort gevallen wordt gedacht aan marketing. Maar in het geval van Germains lijkt het er toch wel het meest op dat het een klein familiebedrijf betreft die zichzelf absoluut niet wilt overschreeuwen.
Vergelijkingen worden gemaakt met (de iets grotere en inmiddels samengevoegde) fabrieken van Samuel Gawith en Gawith & Hoggarth. Dit zijn drie namen die stammen uit de 18e en 19e eeuw. Het zijn uitzonderingen wat betreft constante smaak en kwaliteit. Ze willen overleven in deze tijden waarin mensen t.o.v. eerder veel minder (pijp)roken. Het kennen van hun maat heeft ervoor gezorgd dat ze nu nog bestaan. De mensen die nog roken willen kwaliteit en vinden dat bij deze fabrikanten.
Dit in tegenstelling tot het eindeloze rijtje andere namen; Ogden, Bell's, Gallaher, Rattray's, (jawel) Dunhill enz. Allemaal eens grote namen bekend om hun geleverde kwaliteit, nu slechts merknamen (dat is pas marketing) en slappe aftreksels van de oorspronkelijke blends.
Goed verhaal Ribbon!

User avatar
Arno
Posts: 8003
Joined: 24 Aug 2010 14:14

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Arno »

Ribbon wrote:
Nowadays it is recognised that many people do not wish to smoke and those who do are more discerning in their tastes. This change in emphasis has had little effect for the Company as it has always prided itself on following the principle of "quality before quantity"
Aldus de website van Germain's.

Ik weet niet wat jullie precies onder een marketing truc verstaan. Wat ik wel weet is dat Germains ongeveer 6 mensen in dienst heeft die de boel draaiende houden. In deze tijden van economisch gewin als grootste goed begrijp ik dat er ook in dit soort gevallen wordt gedacht aan marketing. Maar in het geval van Germains lijkt het er toch wel het meest op dat het een klein familiebedrijf betreft die zichzelf absoluut niet wilt overschreeuwen.
Vergelijkingen worden gemaakt met (de iets grotere en inmiddels samengevoegde) fabrieken van Samuel Gawith en Gawith & Hoggarth. Dit zijn drie namen die stammen uit de 18e en 19e eeuw. Het zijn uitzonderingen wat betreft constante smaak en kwaliteit. Ze willen overleven in deze tijden waarin mensen t.o.v. eerder veel minder (pijp)roken. Het kennen van hun maat heeft ervoor gezorgd dat ze nu nog bestaan. De mensen die nog roken willen kwaliteit en vinden dat bij deze fabrikanten.
Dit in tegenstelling tot het eindeloze rijtje andere namen; Ogden, Bell's, Gallaher, Rattray's, (jawel) Dunhill enz. Allemaal eens grote namen bekend om hun geleverde kwaliteit, nu slechts merknamen (dat is pas marketing) en slappe aftreksels van de oorspronkelijke blends.
Hearhear!

Alberto
Posts: 18
Joined: 03 Dec 2017 09:19

Re: Dunhill Flake aangepast?

Post by Alberto »

Ik dacht dat het over Dunhill Flake ging ? Haha