In Duitsland had ik in Hildesheim (formaatje Leeuwarden) een tabakszaak met een redelijk assortiment (Neddermeyer), in Hannover had Pfeifenstudio Mühlhausen nog meer keuze. Een ongekende luxe, merk ik nu. In Nijmegen heb ik de bekende adresjes bezocht, waaronder Lensen. Daar vond ik slechts een blikje MacBaren's Mixture en verder vooral pakjes Sail.
Vandaag was ik bij Lensen Tabak in Arnhem, omdat ik toch in die stad was. Lensen in Nijmegen is inderdaad familie-van. Ook hier voornamelijk de standaard pakjes tabak, maar gelukkig ook een paar blikjes Troost Slices en MacBaren's Mixture. En dat was het dan ook, afgezien van een kleine selectie redelijk dure blikjes Samuel Gawith. De eigenaar vertelde me dat pijptabak in Nederland nogal moeilijk verkrijgbaar was omdat er telkens nieuwe eisen aan de verpakking worden gesteld, die vanwege de nogal kleine afzetmarkt voor de producenten moeilijk om te zetten zijn. Met als gevolg... schaarste.
Ondertussen is het blijkbaar ook nagenoeg onmogelijk gemaakt om online vanuit het buitenland (ook Duitsland) tabak te bestellen. Ik vraag me dus af hoe jullie met deze situatie omgaan en waar jullie je (legale) 'dealers' vinden. Is er bijvoorbeeld net over de grens (Kranenburg, Kleve, of desnoods Oberhausen) een goede tabakszaak of gaat iedereen in het oosten regelmatig op pelgrimstocht naar Zutphen?
Na een leuk gesprek kreeg ik samen met de gekochte blikjes pijptabak nog een goede sigaar mee. Nu ben ik helemaal geen sigarenroker, dus dat wordt een leuk experimentje dit weekend